اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی آملی:

عزت و شرف امروز ایران نتیجه کار امام خمینی(ره) است/ امام ‌فقه سیاسی را زنده کرد‌

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) توانست با زبان ویژه خود در فقه و نگارش تحریرالوسیله فقه سیاسی و ولایت فقیه را در حوزه‌ها زنده کند.

عزت و شرف امروز ایران نتیجه کار امام خمینی(ره) است/ امام ‌فقه سیاسی را زنده کرد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در همایش تحریرالوسیله (شروح و تعلیقات) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد با اشاره به تاسیس حوزه علمیه قم توسط آیت‌الله حائری و آبیاری این شجره طیبه توسط افرادی چون آیت‌الله بروجردی اظهار کرد: امام خمینی(ره) و تحریرالوسیله میوه شجره طوبای حوزه علمیه قم هستند.

وی افزود: امام راحل برای نخستین بار بحث ولایت فقیه را مطرح کرد و به این وسیله سید روح‌الله به مرجعی بزرگ تبدیل شد که توانست پایه‌های نظام سلطه را فرو بریزد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) با نظرات فقهی خود آزادی فقیه شیعه را رقم زد گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب با تربیت عالی و مثال زدنی خود توانست حکومت اسلامی مبتنی بر اصول شرعی را بنا کند.

رسالت انبیا تبدیل جامعه ایستا به ملت پویا بود

وی ادامه داد: فلسفه رسالت انبیای الهی این بود که جامعه‌ای جاهل و ایستا به جامعه‌ای عالم و پویا تبدیل شود زیرا اصول رسالت آنها بر مبنای عقلانیت بوده است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دین اسلام علاوه بر تشویق مسلمانان به علم‌آموزی نوع آن را نیز مشخص کرده است خاطرنشان کرد: برخی همه این علم را فقه و اصول می‌دانند و کار حوزه‌ها نیز به اینجا رسید ولی امام راحل اخلاق را نیز وارد این حیطه کرد.

این مفسر بزرگ قرآن با اشاره به باز کردن دست و پای فقه در حوزه‌ها توسط امام خمینی(ره) بیان داشت: ایشان عقیده داشت باید ولایت فقیه و سایر ابواب فقه سیاسی و حکومتی در حوزه‌ها مطرح شوند.

وی افزود: اقدامات امام هزینه‌های زیادی نیز برای ایشان داشت زیرا او یک فرد آزاداندیش بود و همه ضررهایی که از جانب گروه‌ها و افراد مختلف به ایشان وارد می‌شد را تحمل می‌کرد تا بتواند مسائلی چون ولایت فقیه را زنده کند.

امام خمینی(ره) دست و پای فقه شیعه را باز کرد

آیت‌الله جوادی آملی جامعیت علمی و اجتماعی بنیان‌گذار کبیر انقلاب را مورد توجه قرار داد و گفت: او پاسدار دین و نگهبان شریعت بود و توانست دست و بال فقه را باز کند؛ ظهور فقه سیاسی و حکومتی خدمت بزرگ این مرد خدا به حوزه‌های علمیه و جامعه ایران بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نظر امام خمینی(ره) مبنی بر تکلیف بودن ولایت فقیه بیان داشت: برخی از فقها این مسئله را نوعی حق می‌دانند اما بنیان‌گذار انقلاب ولایت فقها را در زمان غیبت تکلیف آنان می‌داند.

وی ادامه داد: پایداری امام خمینی(ره) در بیان نظرات فقهی و علمی ستودنی است زیرا ایشان اندیشه‌های خود را در هر شرایطی بیان می‌کردند.

میراث امام خمینی(ره) موجب سرزندگی جامعه بین‌المللی شد

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه نام امام خمینی(ره) امروز در همه کشورهای اسلامی برده می‌شود گفت: میراث گرانبهای ایشان سرزندگی جامعه بین‌المللی را در پی داشت.

این مفسر بزرگ قرآن کریم تحریرالوسیله را موجب گشوده شدن دست و پای فقیه شیعه دانست و افزود: امام خمینی(ره) همزمان با فقه به تحقیق در عرفان و فلسفه می‌پرداخت و علاوه بر این توانست فقیه سیاسی را در حوزه‌ها زنده کند.

عزت و شرف امروز ایران نتیجه کار امام خمینی(ره) است

وی عنوان داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب عزت و شرفی مثال‌زدنی برای ملت ایران به ارمغان آورد و امروز بر عهده همه ماست که این شرافت را حفظ کنیم و تا زمان ظهور بتوانیم امانت جمهوری اسلامی را به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) برسانیم.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول