اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

برخی خواص ‌ظرفیت همه آراء فقهی امام را نداشتند

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: زندگی در عصر امام خمینی(ره) برای همه مردم به ویژه طلاب و روحانیون افتخاری بزرگ است بنابراین باید سعی شود ابعاد مختلف شخصیت ایشان مورد بررسی قرار گیرد.

برخی خواص ‌ظرفیت همه آراء فقهی امام را نداشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی در همایش تحریرالوسیله (شروح و تعلیقات) که امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد اظهار کرد: فقه فتوایی امام را می‌توان در دو مرحله پیش و پس از نگارش تحریرالوسیله بررسی کرد.

مطرح شدن نکات اخلاقی در میان متن فقهی تحریرالوسیله

وی افزود: تحریر متنی فتوایی و فقهی بوده و در عین حال امام راحل توانسته‌اند مطالب و نکات اخلاقی خاصی را در لابه لای متون این کتاب ارزشمند مطرح کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به امتیازات فراوانی که امام خمینی(ره) در نگارش کتب فقهی داشتند گفت: این ویژگی‌ها امروز برای طلاب و روحانیون راهشگا بوده و می‌تواند الگویی مناسب برای ایشان باشد.

امام خمینی(ره) دارای زبانی خاص در بیان مسائل فقهی بود

وی ادامه داد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به وسیله زبان و بیان خاصی که در فتاوای خود داشتند اهل تحقیق را به پژوهش و سیراب شدن از منبع گرانبهای تحریرالوسیله وا می‌دارند.

سروش محلاتی حاشیه‌های اختصاصی امام خمینی(ره) بر نظرات فقهای گذشته را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان مصالح خاصی را نیز در ارائه نظراتشان مراعات می‌کردند.

حساسیت ویژه امام راحل در خصوص حیله‌های شرعی

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) حساسیت ویژه‌ای در نگارش تحریرالوسیله از خود نشان داده است گفت: بیشترین حساسیت‌های ایشان نیز زمانی دیده می‌شود که برخی افراد باب حیله‌های شرعی را باز می‌کردند.

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) دارای فتاوای مهم دیگری در هنگام و پس از نگارش تحریر بودند اما بنا به مصالحی آن‌ها را ذکر نکرده‌اند بنابراین این کتاب سقف فقه ایشان به شمار نمی‌رود.

سروش محلاتی شرایط پیش و پس از انقلاب و مسائلی که در خصوص کتاب فلسفه حجاب شهید مطهری مطرح شد را مورد توجه قرار داد و افزود: از دیگر مواردی که بیان خاص امام کاربرد داشت ابطال مصوبه مجلس در خصوص اراضی موات بود که با اتکا به نظرات فقهی ایشان صورت گرفت.

برخی خواص هم ظرفیت همه آراء فقهی امام را نداشتند

این استاد حوزوی مشغله‌های حکومتی و اداره کشور را عاملی برای مطرح نشدن همه آراء فقهی امام راحل دانست و بیان داشت: علاوه بر این برخی خواص هم ظرفیت این را نداشتند که آنچه امام می‌داند مطرح کند.

وی ادامه داد: زندگی در عصر امام خمینی(ره) برای همه مردم به ویژه طلاب و روحانیون افتخاری بزرگ است بنابراین باید سعی شود نظرات فقهی و جامع امام به خوبی پیاده شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/78004/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول