اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

پیروی از اهل بیت(ع) شرط اصلی هدایت است

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: پیروی از اهل بیت(ع) شرط اصلی هدایت و رستگاری است و شیعیان باید همواره اعمال خود را با سیره امامان معصوم (ع) مطابقت دهند.

پیروی از اهل بیت(ع) شرط اصلی هدایت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد همتیان در سی‌ و سومین همایش خانواده حوزویان که سه‌شنبه شب در جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم برگزار شد با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: ایشان می‌فرمایند «من و علی پدران این امت هستیم»؛ این حدیث در واقع شامل سایر ائمه معصوم(ع) هم می‌شود.

حق امام زمان(عج) بر شیعیان بیش از والدین است

وی ادامه داد: امام زمان(عج) پدری دلسوز و مهربان نسبت به شیعیان هستند و حقی که ایشان بر گردن ما دارند از حق پدرانمان بیشتر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه هیچ کس بدون اجرت و مزد کاری برای دیگران انجام نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: تنها والدین هستند که کارهای فرزندانشان را بدون چشم‌داشت انجام می‌دهند و عمر خود را صرف تربیت آنها می‌کنند.

وی پدران و مادران را ولی نعمت فرزندان دانست و تصریح کرد: حفظ احترام آنها واجب است، چراکه آن‌ها جوانی و عمر خود را در راه تربیت و بالندگی فرزندان صرف کرده و در این راه سختی‌های فراوانی کشیده‌اند.

همتیان با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) حتی از پدر و مادر نیز نسبت به شیعیان دلسوزتر هستند، عنوان داشت: در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده است که «تمام موجودات در پرتوی امام زمان(ع) روزی می‌خورند و روزی هیچ فردی بدون واسطه اهل ‌بیت(ع) که واسطه بین خدا و انسان‌ها هستند به افراد نمی‌رسد».

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: امام عصر(عج) مانند همه انبیای الهی هیچ اجر و مزدی بابت هدایت‌گری خود از مردم درخواست نمی‌کند، چراکه او ولی نعمت ماست و از روی لطف و کرامتش چنین کاری انجام می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زندگی خانواده‌های طلاب در شهر قم گفت: همسران طلاب که شهر و دیار خود را ترک گفته و همراه آن‌ها به قم مهاجرت می‌کنند در واقع جزوی از خانواده بزرگ امام زمان(عج) هستند و باید ولی نعمت اصلی خود را به درستی بشناسند.

همتیان، پیروی از اهل بیت(ع) را شرط اصلی هدایت و رستگاری دانست و خاطرنشان کرد: شیعیان همانند فرزندانی هستند که اگر دستشان در دستان پدر نباشد، گمراه خواهند شد و پدر اصلی آنها نیز امام زمانشان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بر سنجش اعمال با سیره اهل بیت(ع) تأکید کرد و افزود: چنانچه این کار صورت گیرد، آنگاه می‌توانیم ادعا کنیم در مسیر آن بزرگواران گام می‌نهیم.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که می‌فرمایند «شیعیان ما نیستند، مگر کسانی که اهل‌ تقوای الهی بوده و دستورات خداوند را اطاعت می‌کنند» بیان داشت: کسب نمره خوب در مکتب تشیع در گرو تطبیق کارها با دستورات ائمه اطهار(ع) است.

تقوا به معنای احتیاط در مسیر صحیح زندگی است

همتیان با بیان اینکه براساس روایات، تقوا به معنای با احتیاط گام برداشتن در مسیر زندگی و تعبد است، گفت: انسان باید به این حقیقت برسد که زندگی مادی دارای آسیب‌ها و مشکلاتی است و برای گذر از این مرحله و آزمون، باید تقوای الهی را رعایت کرد.

این استاد حوزه علمیه، خداوند را صاحب اصلی انسان دانست و ابراز کرد: زمانی که آدمی خود را به دست صاحبش بسپارد از شر دزدان عقیده و ایمان مصون خواهد بود.

وی با بیان اینکه دروغ، غیبت و سخن‌چینی موجب از دست رفتن تقوا می‌شوند، گفت: یک اصل کلی از قرآن استنباط می‌شود که اگر انسان زبانش را کنترل کند، تمام کارهایش درست خواهد شد؛ نبی مکرم اسلام(ص) نیز در روایتی جهنم را ثمره حرف و زبان دانسته‌اند.

حفظ زبان راه رسیدن به سعادت است

همتیان با اشاره به روایاتی از اهل بیت(ع) بیان داشت: در حدیثی آمده است که «ایمان فرد درست نمی‌شود، مگر قلبش درست شود و قلب فرد نیز درست نمی‌شود، مگر زبانش درست شود» و در روایتی دیگر حضرت علی(ع) زبان را به درنده‌ای تشبیه فرموده که در صورت عدم کنترل صحیح به دیگران حمله خواهد کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم مراقبت بر اعمال را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: گمراهی در انتظار کسانی است که بر اعمال و رفتار خود نظارت نداشته باشند.

انتهای پیام/78004/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول