اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات اسرائیل - 53

برآیند آخرین نظرسنجی‌ها از انتخابات اسرائیل +نمودار

خبرگزاری فارس: برآیند مجموعه‌ای از آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر کنونی رژیم‌صهیونیستی در صورت موفقیت در تشکیل ائتلاف، برای چهار سال دیگر نیز در سمت خود ابقا می‌شود.

برآیند آخرین نظرسنجی‌ها از انتخابات اسرائیل +نمودار

به گزارش خبرگزاری فارس، انتخابات پارلمان اسرائیل از صبح فردا آغاز می‌شود و بنا بر قوانین انتخاباتی اسرائیل انجام نظرسنجی در روزهای پایانی منتهی به انتخابات ممنوع است.

با وجود این ممنوعیت، برآیند نظرسنجی‌هایی که در یک هفته گذشته انجام شده، از پیروزی احتمالی ائتلاف «لیکود-بیتنا» حکایت دارد. این ائتلاف راستگرا را «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه مستعفی رژیم‌صهیونیستی تشکیل داده‌اند.

نتایج نظرسنجی‌های مختلفی که در این مدت انجام شده نشان می‌دهد که این ائتلاف حدود یک چهارم تا یک سوم از مجموع 120 کرسی پارلمان را به دست می‌آورد. در صورت تحقق این نتایج، «شیمون پرز» رئیس رژیم‌‌صهیونیستی باید نتانیاهو را به عنوان رهبر ائتلافی که بیشترین کرسی‌های کنست را از آن خود کرده، مأمور تشکیل کابینه کند.

هرچند که صرف به دست آوردن بیشترین کرسی در کنست به معنی به دست گرفتن قدرت در کابینه نیست. بلکه رهبر این حزب تنها فرصتی 28 روزه می‌یابد تا با ائتلاف با دیگر احزاب تشکیل کابینه دهد. اگر نتانیاهو نتواند در این مدت کابینه‌ای تشکیل دهد، فرصت تشکیل کابینه به رهبر دومین حزب پیروز سپرده می‌شود. این اتفاق در دوره قبلی پارلمان اسرائیل رخ داد، زمانی که «زیپی لیونی» به عنوان رهبر حزب دست چپی «کادیما» که بیشتری کرسی را به دست آورده بود، نتوانست رضایت دیگر احزاب برای ائتلاف را جلب کند و به این طریق با گذشت 28 روز، نوبت به «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب دست راستی «لیکود» رسید که به عنوان دومین حزب با بیشترین کرسی‌ها در کنست تشکیل کابینه دهد.

البته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نتانیاهو در تشکیل ائتلاف کار سختی پیش رو ندارد، چراکه راستگرایان احتمالا قادر خواهند بود تا قریب به نیمی از کرسی‌های کنست نوزدهم را به دست آوردند. البته نتانیاهو باید بین کابینه‌ای تندرو متشکل از تنها راستگرایان و کابینه‌ای فراگیر با حضور چپ‌ها و میانه‌روها و البته مملو از تنش یکی را برگزیند.

پس از لیکود-بیتنا، حزب کارگر به رهبری «شلی‌یخیموویچ» احتمالا 15 یا 16 کرسی را به خود اختصاص می‌دهد و پس از این حزب هم به احتمال فراوان حزب راستگرای «حبیت هایهودی» به رهبری «نفتالی بنت» حدود 14 کرسی به دست می‌آورد.

در مجموع 34 حزب در انتخابات اسرائیل شرکت می‌کنند و هر حزب برای آنکه بتواند مجوز ورود به کنست را به دست آورد، باید حداقل 2 کرسی را از آن خود کند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول