به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر کمیسیون حقوق بشر شمالغرب، آیتالله هاشم هاشمزاده هریسی در آستانه 9 ربیعالاول سالگرد آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج)، مهدویت را در اسلام و به ویژه در اعتقادات شیعه دارای جایگاهی بسیار حساس و مهم دانست و اظهار کرد: این موضوع نه تنها یک مسئله اعتقادی و کلامی است بلکه در عرصههای دیگر مانند اجتماعی، سیاسی و فلسفی نیز قابل طرح، دارای جایگاه و اثرگذار است.
وی افزود: مهدویت در عرصه اجتماعی به این مفهوم است که یک اجتماع باید به سوی کمالی که در مهدویت ترسیم شده است و ایجاد اجتماعی سالم، الهی و انسانی حرکت کند، منتظر آن باشد و خود را برای آن آماده کند.
هریسی با تاکید بر اینکه مهدویت در عرصههای دیگری نیز مطرح میشود، تصریح کرد: مهدویت موضوعی زنده است که خاص شیعه و حتی اسلام نیست، در سایر ادیان نیز به آن پرداخته شده و حتی از نظر دیدگاههای غیردینی از مسیر تکامل که جهان و انسان به سوی کمال حرکت میکند نیز قابل طرح است.
وی گفت: بنابراین مهدویت دارای جایگاهی بسیار عمیق است و نباید به عنوان مسئلهای جنبی از یکی از مذاهب به نام شیعه اختصاص یابد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نقطه اصلی و آغاز مهدویت روزی است که پیامبر به نبوت مبعوث شد، تصریح کرد: نبوت به مهدویت و مهدویت به نبوت متصل است، در حقیقت مهدویت از شعبات و انشعابات نبوت است.
هریسی افزود: انتظار یک اعتقاد و عمل مقدس است و تنها در دل منتظر بودن نیست بلکه منتظر کسی است که خود را آماده، روح، عمل، افکار، عقاید و حرکت خود را با آن اعتقاد تنظیم کند بنابراین انتظار جنبههای اعتقادی و عملی دارد.
وی با تاکید بر لزوم کاربردی کردن مفهوم مهدویت و انتظار تصریح کرد: برای کاربردی کردن در ابتدا باید اهداف حضرت ولیعصر(عج) در زمان ظهور، کارهایی که انجام خواهند داد، با چه انسانها و گروههایی مبارزه خواهند کرد و اینکه چه کارهایی را در جامعه ایجاد، تبلیغ و تحکیم میکنند را به صورت فهرستی تهیه کرد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعلام منتظر بودن زبانی کافی نیست و منتظر بودن، خود را در عمل فرد نشان میدهد، ادامه داد: فردی که فقط بگوید من منتظر هستم و هیچ تلاشی برای تطبیق خود با جامعه زمان مهدویت نداشته باشد، منتظر حرفی، زبانی، شعاری، تعارفی است از این رو منتظر نباید کوچکترین فساد، ظلم و بیانصافی در کار، عمل و گفتار داشته باشد زیرا امام زمان با فساد مبارزه میکند.
وی، شاخصترین شعار ولیعصر(عج) را قسط و عدالت دانست و افزود: برپایی و احیای قسط و عدالت در جامعه مهدویت، همه چیز را در خود دارد زیرا همه خوبیها در عدالت وجود دارد و همه زشتیها از آن زدوده شده است.
هریسی با بیان اینکه بحث مهدویت، شمشیر دو لبه است، گفت: اگر زیاد در رابطه با آن بحث و به ترویج خرافات و ادعاهای دروغین مهدویت کشیده میشود، از سوی دیگر اگر به آن توجه و مورد بحث قرار نگیرد فراموش شده و از آثار مثبت و سازنده آن محروم میشویم.
وی با بیان اینکه وظیفه و تکلیف امام حسن عسگری(ع) این بود که در عمر کوتاه خود، نیکیها و زیباییها را با عمل، زبان و روایت در جامعه، ترسیم کرده و به آینده انتقال دهند و ریسمانی که از نبوت آغاز شده است را ادامه دهد، تصریح کرد: ایشان حضرت ولیعصر را پس از تولد حفظ کرد، این نقش مهم ایشان بود و مسایل دیگر را هر امامی به امام پس از خود سپرده است.
انتهای پیام/60001/ع/پ3003