اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد

لزوم پرداخت بیشتر به استدلال عقلی مهدویت

خبرگزاری فارس: یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شاخص‌ترین شعار ولیعصر(عج) که برپایی قسط و عدالت است، بر لزوم پرداخت بیشتر به استدلال عقلی مهدویت تاکید کرد.

لزوم پرداخت بیشتر به استدلال عقلی مهدویت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از دفتر کمیسیون حقوق بشر شمال‌غرب، آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در آستانه 9 ربیع‌الاول سالگرد آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج)، مهدویت را در اسلام و به ویژه در اعتقادات شیعه دارای جایگاهی بسیار حساس و مهم دانست و اظهار کرد: این موضوع نه تنها یک مسئله اعتقادی و کلامی است بلکه در عرصه‌های دیگر مانند اجتماعی، سیاسی و فلسفی نیز قابل طرح، دارای جایگاه و اثرگذار است.

وی افزود: مهدویت در عرصه اجتماعی به این مفهوم است که یک اجتماع باید به سوی کمالی که در مهدویت ترسیم شده است و ایجاد اجتماعی سالم، الهی و انسانی حرکت کند، منتظر آن باشد و خود را برای آن آماده کند.

هریسی با تاکید بر اینکه مهدویت در عرصه‌های دیگری نیز مطرح می‌شود، تصریح کرد: مهدویت موضوعی زنده است که خاص شیعه و حتی اسلام نیست، در سایر ادیان نیز به آن پرداخته شده و حتی از نظر دیدگاه‌های غیردینی از مسیر تکامل که جهان و انسان به سوی کمال حرکت می‌کند نیز قابل طرح است.

وی گفت: بنابراین مهدویت دارای جایگاهی بسیار عمیق است و نباید به عنوان مسئله‌ای جنبی از یکی از مذاهب به نام شیعه اختصاص یابد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نقطه اصلی و آغاز مهدویت روزی است که پیامبر به نبوت مبعوث شد، تصریح کرد: نبوت به مهدویت و مهدویت به نبوت متصل است، در حقیقت مهدویت از شعبات و انشعابات نبوت است.

هریسی افزود: انتظار یک اعتقاد و عمل مقدس است و تنها در دل منتظر بودن نیست بلکه منتظر کسی است که خود را آماده، روح، عمل، افکار، عقاید و حرکت خود را با آن اعتقاد تنظیم کند بنابراین انتظار جنبه‌های اعتقادی و عملی دارد.

وی با تاکید بر لزوم کاربردی کردن مفهوم مهدویت و انتظار تصریح کرد: برای کاربردی کردن در ابتدا باید اهداف حضرت ولیعصر(عج) در زمان ظهور، کارهایی که انجام خواهند داد، با چه انسان‌ها و گروه‌هایی مبارزه خواهند کرد و اینکه چه کارهایی را در جامعه ایجاد، تبلیغ و تحکیم می‌کنند را به صورت فهرستی تهیه کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعلام منتظر بودن زبانی کافی نیست و منتظر بودن، خود را در عمل فرد نشان می‌دهد، ادامه داد: فردی که فقط بگوید من منتظر هستم و هیچ تلاشی برای تطبیق خود با جامعه زمان مهدویت نداشته باشد، منتظر حرفی، زبانی، شعاری، تعارفی است از این رو منتظر نباید کوچک‌ترین فساد، ظلم و بی‌انصافی در کار، عمل و گفتار داشته باشد زیرا امام زمان با فساد مبارزه می‌کند.

وی، شاخص‌ترین شعار ولیعصر(عج) را قسط و عدالت دانست و افزود: برپایی و احیای قسط و عدالت در جامعه مهدویت، همه چیز را در خود دارد زیرا همه خوبی‌ها در عدالت وجود دارد و همه زشتی‌ها از آن زدوده شده است.

هریسی با بیان اینکه بحث مهدویت، شمشیر دو لبه است، گفت: اگر زیاد در رابطه با آن بحث و به ترویج خرافات و ادعاهای دروغین مهدویت کشیده می‌شود، از سوی دیگر اگر به آن توجه و مورد بحث قرار نگیرد فراموش شده و از آثار مثبت و سازنده آن محروم می‌شویم.

وی با بیان اینکه وظیفه و تکلیف امام حسن عسگری(ع) این بود که در عمر کوتاه خود، نیکی‌ها و زیبایی‌ها را با عمل، زبان و روایت در جامعه، ترسیم کرده و به آینده انتقال دهند و ریسمانی که از نبوت آغاز شده است را ادامه دهد، تصریح کرد: ایشان حضرت ولیعصر را پس از تولد حفظ کرد، این نقش مهم ایشان بود و مسایل دیگر را هر امامی به امام پس از خود سپرده است.

انتهای پیام/60001/ع/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول