کیومرث کلانتری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر وسایل نقلیه موتوری منشأ 70 درصد آلودگی موجود شهرها به شمار میروند، اظهار کرد: کارخانهها، کارگاهها و مراکز تجاری و خانگی نیز منشأ 30 درصد آلودگی موجود در شهرها هستند.
وی به افزایش آلایندههای جوی در زمان وقوع پدیده اینورژن اشاره کرد و افزود: پدیده آلایندگی در تمام شهرها وجود دارد، اما در حال حاضر هشت کلانشهر موجود در کشور از جمله کلانشهر اصفهان ظرفیت افزایش آلایندهها را دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان توسعه شهرنشینی، شهرگرایی، افزایش ترافیک و توسعه سریع صنعت را از عمدهترین دلایل تشدید آلایندههای جوی در کلانشهرها دانست و تصریح کرد: تمام مردم باید با مشارکت با دستگاههای اجرایی تمام این موارد را برای جلوگیری از تشدید آلایندههای جوی در کلانشهرها مدیریت کنند.
وی به اقدامات اجرایی در اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا، عرضه گازوئیل کم گوگرد، ایجاد کارگروه کاهش آلودگی هوا، تصویب قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه ایستگاههایCNG اصفهان به 137 جایگاه از جمله این اقدامات به شمار میرود.
کلانتری با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و خطوط BRT سبب کاهش چشمگیر آلایندههای جوی در کلانشهر اصفهان میشود، تاکید کرد: روند آلایندههای جوی در کلانشهر اصفهان در حال کاهش است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه مراکز معاینه فنی خودروها در کلانشهرها اضافه کرد :توسعه این مراکز سبب کاهش 20 درصدی مصرف انرژی خودروها میشود و توسعه فضای سبز موجود در شهرها نیز از جمله ابزارهای قانونی برای کاهش آلایندههای جوی به شمار میرود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه و احداث پارکینگهای عمومی و ایجاد ایستگاههای جدید CNG برای کاهش آلایندههای جوی در کلانشهرها ضرورت دارد، گفت: هر ساله باید سهم حمل و نقل عمومی موجود در شهر اصفهان به میزان پنج درصد افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت نیروگاهها از نظر میزان آلایندگی و سوخت مصرفی آنها نگرانکننده است، اظهار کرد: نیروگاههای اصفهان باید به جای استفاده از سوخت مازوت به سمت استفاده از سوختهای پاک حرکت کنند و میزان آلایندههای موجود در اصفهان را به حداقل ممکن برسانند.
انتهای پیام/63004/ت30/ژ1001