اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست فارس تاکید کرد

فراهم شدن زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه در شیراز

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس با بیان اینکه گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه یک ضرورت به شمار می‌رود، گفت: باید زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه در شهر شیراز فراهم شود.

فراهم شدن زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی بعد از ظهر امروز در سیزدهمین  نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس اظهار داشت: اگر چه فارس از استان‌های سالم کشوری از نظر آلودگی زیست‌محیطی به شمار می‌رود، اما باید خطرات دیده شود تا در مقابل بحران‌هایی مانند ریزگردها بتوان از مرگ شهروندان و نابودی زیرساخت‌ها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: بیش از 75 درصد آلودگی ناشی از حرکت خودرو و احتراق نامناسب سوخت است و گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه یک ضرورت به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اجرای برنامه دوچرخه‌سواری مدیران برای نهادینه کردن این فرهنگ بیان داشت: امروز به مناسبت روز هوای پاک دوچرخه‌سواری مدیران با حضور استاندار این استان انجام شد که امیدواریم در آینده شاهد همکاری بیشتر در این زمینه باشیم.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: در سال 88 استان فارس 113 روز شرایط بحرانی و هشدار را طی کرد که با اقدامات مناسب توانسته‌ایم این تعداد را در سال جاری به شش روز کاهش دهد.

این مسئول تصریح کرد: با وجود اینکه استان فارس به طور کامل صنعتی نیست، اما با برگزیده شدن شش واحد صنعتی به عنوان صنعت سبز در رده چهارم کشوری از نظر صنایع سبز قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: سال‌های اخیر با هشدارهای طبیعت حساسیت در سطوح مختلف نسبت به محیط زیست بیشتر شده و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب مشکلات اجرایی را نیز حل کنیم.

وی در مورد عوامل اصلی بروز آلودگی در شیراز گفت: افزایش جمعیت، استاندارد نبودن خودرو و سوخت، مصرف سوخت فسیلی، ریزگردها، خشک شدن تالاب‌ها، تخریب فضای سبز در محدوده شهر، عدم توسعه متناسب ناوگان حمل و نقل از جمله مواردی است که آلودگی در شیراز ایجاد می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: به طور میانگین  500 هزار خودرو روزانه در شیراز تردد می‌کنند که از این تعداد یک ‌هزار و 100 مینی‌بوس و 800 خودرو فرسوده در حال عبور و مرور در این شهر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان داشت: پیگیری انتقال کارخانه روغن نباتی، ساماندهی مینی‌بوس‌های فرسوده، تامین اعتبار برای خارج کردن خودروهای فرسوده از سطح شهر، تامین اعتبار توسعه جنگلداری و گسترش فضای سبز، تهیه و نصب ایستگاه‌های سنجش آلودگی، تسریع و توزیع گازوییل کم‌گوگرد توسط پالایشگاه شیراز، افزایش آگاهی عمومی، رهاسازی حقابه تالاب‌های فارس، از جمله نیازهای این استان به شمار می‌روند.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: با کنترل این موارد و اهتمام جدی تمام آحاد جامعه می‌توان شاهد خارج شدن  شهر شیراز از فهرست شهرهای آلوده کشور شد.

وی در این نشست بر لزوم توجه به مسائل زیرساختی حفظ محیط زیست و هوای پاک تاکید کرد و گفت: شیراز به عنوان یکی از هشت کلان‌شهر آلوده کشور مطرح است که امیدواریم به توسعه پایدار محیط زیست نیز در این شهر توجه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس استفاده از دوچرخه و تردد کم‌تر با خودروی شخصی و همچنین بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را راهکارهایی برای سالم نگه داشتن محیط زیست دانست.

ابراهیمی‌کارنامی هدف از اعلام روز ملی هوای پاک را، اطلاع رسانی، آموزش عمومی، جلب مشارکت مردمی، ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه در راستای بهسازی محیط زیست دانست و گفت: هوا به عنوان اصلی‌ترین عنصر حیات است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌بخشی باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس دلایل اصلی بروز آلودگی هوا در سطح شهر شیراز را، افزایش جمعیت، استاندارد نبودن خودروها و سوخت مصرفی، سوخت‌های فسیلی، بروز پدیده ریزگردها، خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها و بیابان‌زایی دانست و افزود: همچنین، تخریب فضای سبز در محدوده شهری، عدم توسعه متناسب ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ترافیک شهری، عدم توجه کافی به جلب مشارکت‌های مردمی از دیگر عوامل آلوده سازی محیط زیست شهری هستند.

این مسئول در پایان آماده نبودن زیرساخت‌ها در سطح شهر برای استفاده کنندگان از دوچرخه و استقرار صنایع و شهرک صنعتی در هم‌جواری کلان‌شهر شیراز، وجود خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها را از دیگر عوامل آلوده کننده هوای شیراز برشمرد.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول