اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

بالا بودن حق بیمه دریافتی موجب بی‌رغبتی کشاورزان شده است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بالا بودن حق بیمه دریافتی و انحصاری بودن کارگزاری‌های بیمه موجب بی‌رغبتی کشاورزان به بحث بیمه شده است.

بالا بودن حق بیمه دریافتی موجب بی‌رغبتی کشاورزان شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام ظهر امروز در نشست با بهره‌برداران اظهار کرد: 40درصد کشاورزان این استان با توجه به پرداخت نشدن به موقع غرامت، بالا بودن حق بیمه دریافتی، انحصاری بودن کارگزاری‌های بیمه، برآورد پایین و پرداخت کم‌ غرامت همچنین پوشش نامناسب خسارت‌ها رغبت بالایی به بیمه کردن محصول خود نشان نمی‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: کشاورزان از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی راضی نیستند زیرا برخی کارشناسان صندوق در ارزیابی میزان خسارات به صورت سلیقه‌ای عمل کرده و این موضوع عمده شکایات مطروحه بهره‌برداران را شامل می‌شود.

وی گفت: از دیگر سو با توجه به اینکه زمان پرداخت غرامت از هنگام ارزیابی تا پرداخت آن پروسه طولانی مدتی را در برمی‌گیرد، این امر موجب نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده و تمایل آنان به بیمه کردن محصولاتشان را بسیار کاهش می‌دهد.

کوتاهی صندوق بیمه 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: بیمه کشاورزی فرآیندی اقتصادی و دوسویه است که در آن قراردادی به منظور جبران خسارت احتمالی بین کشاورز و صندوق بیمه منعقد می‌شود و کوتاهی صندوق بیمه در عمل به تعهدات نیازمند تحرک بیشتر در امر خدمت‌رسانی به جامعه مخاطب است.

وی با اشاره به اینکه این استان از نظر سطح اراضی بیمه شده در سال گذشته بعد از استان‌های خوزستان و کردستان در رده سوم کشوری قرار گرفته بود، گفت: مشکلات روش محاسبه و پرداخت صندوق بیمه همچنین کاهش تمایل بهره‌برداران برای بیمه کردن محصولات اراضی زراعی و باغات سبب شده بود در سال جاری مهلت بیمه محصولات کشاورزی در بخش زراعی تا پانزدهم و در بخش باغی تا آخر دی تمدید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین عوامل حرکت سریع در روند دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود و با کاهش ریسک تولید، توان بهره‌برداران در مقابله با حوادث طبیعی و غیرمترقبه افزایش می‌‌یابد.

وی افزود: کشاورزی فعالیتی سرشار از مخاطره است که در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب‌پذیری برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند و با توجه به اجرای طرح زیربنایی توسعه کشاورزی در سطح ملی، روند برنامه‌ریزی‌های صندوق بیمه کشاورزی به صورتی باید باشد که مسئولان اجرایی طرح‌های کشاورزی، توان فرهنگ‌سازی بیمه را در جامعه بهره‌برداران به عنوان عاملی مهم در شکوفایی اقتصاد کشاورزی در دست داشته باشند.

ایرانی‌فام، بالا بردن دانش و اطلاعات بیمه‌گذاران کشاورزی در ارتباط با شرایط و دستورالعمل‌های اجرایی بیمه، تشکیل شبکه اطلاع‌رسانی و ترویج بیمه کشاورزی در سطح شهرستان‌ها و روستاها را برای اشاعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی ضروری دانست.

ضرورت انجام به موقع تعهدات صندوق بیمه کشاورزی 

وی افزود: انجام به موقع تعهدات صندوق بیمه کشاورزی خواهد توانست مدیران اجرایی این بخش را در تحقق اهداف تعریفی یاری کرده و راه عبور از مشکلات و موانع حرکت به سوی کشاورزی پایدار را کاهش دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور گفت: این امر امکان پرداخت غرامت ناشی از خسارت وارده بر کشاورزان را به صورت بالقوه فراهم کرده و صندوق بیمه کشاورزی می‌تواند به صورت گسترده عوامل تولید و سرمایه‌گذاری را در تمام زیربخش‌های مختلف کشاورزی زیرپوشش برده و در کنار پرداخت خسارت برای حفظ تولید و افزایش درآمد صندوق‌، می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را‌ با ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران برای به حداقل‌رسانی خسارات اجرایی کند.

انتهای پیام/60001/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول