اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی:

شفاف نبودن تعهدات بیمه‌ها کاهش استقبال از خدمات بیمه‌ای را در پی داشته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی گفت: شفاف نبودن تعهدات بیمه‌ها موجب کاهش تمایل بهره‌برداران نسبت به استفاده از خدمات بیمه‌ای شده است.

شفاف نبودن تعهدات بیمه‌ها کاهش استقبال از خدمات بیمه‌ای را در پی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، خلیل ساعی ظهر امروز در گفت‌و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بیمه انتهای زنجیره‌ای است که اصل آن مدیریت ریسک است و اگر بیمه بخواهد مؤثر واقع شود، باید به دنبال مدیریت ریسک در حوزه‌هایی باشد که زیرپوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: هدف بیمه کشاورزی توسعه اقتصادی است، نه اینکه بهره‌برداران با پرداخت حق بیمه تأمین‌کننده هزینه‌های اداری و اجرایی صندوق بیمه باشند.

ساعی گفت: کشاورزی در کشور با همه مخاطراتی که دارد از جمله حوزه‌هایی است که قابلیت بیمه شدن را داراست.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که می‌تواند عامل برانگیزاننده بیمه کشاورزی برای پوشش محصولات کشاورزی باشد، سهمی است که بخش کشاورزی در اقتصاد دارد.

ساعی گفت: بخش کشاورزی کشور با احتساب صنعت غذایی، حمل و نقل، نگهداری و موارد مربوط، سالانه ارقام بسیار قابل توجهی را به اقتصاد کشور تزریق می‌کند و این امر اهمیت بخش مهم کشاورزی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

وی با اظهار اینکه با ورود فناوری‌های جدید و ابداع روش‌های نوین پیش‌بینی ریسک به راحتی می‌شود خطر را مدیریت کرد، افزود: این موضوع فرصت خوبی برای بیمه پوشش‌دهی مواد اولیه، نهاده‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی محصولات و حمل و نقل بوده که همگی حلقه‌های به هم پیوسته زنجیره صنعت کشاورزی هستند.

ساعی گفت: با توجه به روش‌های مناسبی که در کشورهای توسعه یافته دنیا اجرا شده و تجربه‌های موفقی که در این زمینه حاصل شده است، می‌توان به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه دست یافت.

مدیرکل ستاد بحران استان با اشاره به ارتباط بیمه با حوادث، بر اقدام‌های پیشگیرانه به منظور کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی تاکید کرد و افزود: کشاورزی فعالیتی سرشار از مخاطرات است در این فعالیت، انواع مخاطرات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب‌پذیری برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

اقدام‌ پیشگیرانه در دستور کار صندوق بیمه قرار گیرد

وی تاکید کرد: احساس امنیت به خصوص امنیت غذایی برای انسان دارای اهمیت زیادی است، مدیریت ریسک دستیابی به ساز و کارهای موثر برای تخمین زمان وقوع یک پیشامد منفی و خسارت‌زاست و مدیریت بحران ساز و کاری است که در شرایطی که یک پیشامد خسارت‌زا بر ما حادث می‌شود این پیشامد را مدیریت کنند تا خسارت احتمالی را به حداقل برسد.

ساعی تصریح کرد: مدیریت بحران را می‌توان تصمیم‌گیری برای یافتن راه‌حل برای شرایط بحرانی یا مدیریت کاستن از ریسک تعریف کرد.

وی گفت: در کنار توسعه بیمه، مدیریت ریسک نیز با توجه به گستره و تنوع فعالیت در حوزه کشاورزی لازم است در دستور کار صندوق بیمه قرار گیرد.

ساعی، کافی نبودن غرامت پرداختی و شفاف نبودن تعهدات بیمه‌ها را موجب کاهش تمایل بهره‌برداران نسبت به استفاده از خدمات بیمه‌ای ذکر و خاطرنشان کرد: این امر در میان مدت علاوه بر کاهش شتاب توسعه بخش کشاورزی، می‌تواند بار مالی دولت در تامین خسارات بخش را افزایش داده و در مجموع موجبات تضرر ملی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: باید این صنعت همگام با توسعه کشاورزی، با فناوری و دانش روز دنیا تجهیز شده و از تجارب کشورهای تولیدکننده عمده محصولات کشاورزی در این زمینه بهره‌مند شد.

ساعی تصریح کرد: توانایی تصمیم‌گیری درست در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند به بسیاری از مشکلات این حوزه به بهترین نحو ممکن پاسخ دهد.

با تشکیل صندوق امداد روستاییان مصوب 1353 و طرح صندوق بیمه محصولات کشاورزی مصوب 1355، عملاَ بیمه کشاورزی در کشور پایه‌ریزی شد.

از شهریور 1360، نخستین کارگروه شکل‌گیری بیمه کشاورزی در وزارت کشاورزی سابق تشکیل شد تا نحوه مقررات مربوط به بیمه محصولات کشاورزی و ارائه الگوی اجرایی سازگار با این بخش انجام شود ولی در نهایت قانون صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بلافاصله از همان سال عملیات اجرایی بیمه کشاورزی آغاز شد.

انتهای پیام/60001/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول