اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو حقوقدان شورای نگهبان:

عدم تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر توجیه‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: هیچ بهانه‌ای در تصویب نشدن قانون امر به معروف و نهی از منکر توجیه‌پذیر نیست.

عدم تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر توجیه‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محسن اسماعیلی پیش از ظهر امروز در همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و حقوق بشر که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی برگزار شد اظهار کرد: پس از انقلاب کمتر به مبانی نظری و تئوری علاقه نشان داده شده است.

وی ادامه داد: اگر به خوبی این مسائل تبیین شود مسئله حقوق بشر از موضع انفعالی خارج می‌شود و موضع تهاجمی می‌گیرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در دنیای غرب نظارت همگانی برای کنترل حاکمیت مطرح شده ولی در حقوق عمومی کشور امر به معروف و نهی از منکر تبیین شده و وجود دارد.

وی یادآور شد: نظارت همگانی برای جلوگیری از فساد و کنترل حاکمان صورت می‌گیرد ولی امر به معروف و نهی از منکر بر اساس مسئولیت همگانی بوده و بر اساس مسئولیت و تکلیف الهی شکل می‌گیرد.

امر به معروف و نهی از منکر دارای نقش هدایت به خیر است

اسماعیلی یادآور شد: اعلامیه حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی حقی برای نظارت همگانی است ولی از ابداعات فقه شیعی و نظام اسلامی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر وجود حق و تکلیف همگانی است.

وی عنوان داشت: نظارت همگانی دارای نقش بازدارندگی است ولی امر به معروف و نهی از منکر نقش ارشاد، دعوت و هدایت به خیر دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: نظارت همگانی ویژه نخبگان جامعه است ولی امر به معروف و نهی از منکر تکلیف همگانی است.

وی یادآور شد: افراد در نظارت همگانی سود و هزینه‌ها را با معادله‌هایی می‌سنجند و در این زمینه طمع و هرس بازدارنده است.

اسماعیلی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر ولایت عمومی دارد گفت: اصل هشتم قانون اساسی نیز بر همین اساس است که باید مجلس قانون مربوط به آن را تصویب کند.

وی یادآور شد: هیچ بهانه‌ای در تصویب نشدن این قانون توجیه پذیر نیست زیرا بر اساس سخن امیر مؤمنان(ع) که فرمود تمام خیرات و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند کف روی دریاست.

انتهای پیام/78003/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول