اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان مطرح کرد

شهر‌نشینی و شهر‌گرایی عمده‌ترین دلایل تشدید آلاینده‌های جوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: توسعه شهر‌نشینی و شهر‌گرایی عمده‌ترین دلایل تشدید آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر‌ها است و در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور شهر‌نشین هستند.

شهر‌نشینی و شهر‌گرایی عمده‌ترین دلایل تشدید آلاینده‌های جوی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کیومرث کلانتری ‌در همایش قانون و محیط زیست با بیان اینکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب رعایت مسائل زیست محیطی وظیفه‌ای همگانی است و در درجه دوم اهمیت قرار ندارد، اظهار کرد: رعایت این مسائل باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی، مسئولان و مردم قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر محیط زیست دو کلمه ساده نیست بلکه دارای معانی تخصصی است، ادامه داد: محیط زیست مجموعه‌ای از مواد انرژی، مواد بی‌جان و موجودات زنده است و وقتی محیط زیست در شرایط متعادل قرار دارد باید عوامل تشکیل‌دهنده آن از لحاظ کمی و کیفی ادر حد استاندارد باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اهمیت محیط زیست روز به روز در جهان افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: کشور ایران اگر چه دارای اقلیم‌های متفاوت بوده اما ایران کشوری شکننده و آسیب‌پذیر است و در حال حاضر هفت و نیم درصد از مساحت کل کشور به جنگل‌ها اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه براساس قانون 25 درصد مساحت کل کشور باید به جنگل‌ها اختصاص داده شود، اضافه کرد: پیش از انقلاب یک سوم جمعیت ایران شهرنشین بوده‌اند اما در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور شهر‌نشین هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه همچنین در حال حاضر 85 درصد جمعیت اصفهان شهر‌نشین هستند و این در حالی است که توسعه شهر‌نشینی سبب افزایش آلاینده‌های جوی می‌شود، تاکید کرد: اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به محیط زیست و تلاش در راستای حفظ محیط زیست اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه در راستای حفظ محیط زیست باید جهانی فکر کنیم و منطقه‌ای عمل کنیم، افزود: توسعه بر محیط زیست اثر می‌گذارد و برای سلامت و سعادت جامعه توسعه امری اجتناب‌نا‌پذیر تلقی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه جمعیت کشور طی 30 سال گذشته دو برابر شده است، گفت: توسعه باید پایدار باشد و توسعه همه‌جانبه، موزون و عدالت‌محور باشد و فعالیت‌های زیست محیطی نیز باید در راستای دستیابی به توسعه پایدار انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شهر‌نشینی و شهر‌گرایی عمده‌ترین دلایل تشدید آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر‌ها است و در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور شهر‌نشین هستند، اظهار کرد: شهرسازی نامناسب، نابودی فضای سبز، عدم استاندارد بودن حامل‌های انرژی نیز از دلایل تشدید‌کننده آلاینده‌های جوی به شمار می‌رود.

کلانتری با اشاره به اینکه 70 درصد عوامل آلاینده‌های جوی به تردد وسایل نقلیه موتوری اختصاص دارد، اظهار کرد: مسئولان باید تمام این مباحث را در راستای مقابله با آلاینده‌های جوی مدیریت کنند.

انتهای پیام/63012/ش20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول