اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد

دملی چرکین بر پیکر میناب/ نقاشی کودکان بوی گازوئیل می‌دهد

خبرگزاری فارس: گسترش پدیده قاچاق سوخت در شهرستانی همانند میناب علاوه بر تبعات قابل تأمل اقتصادی، روند نامطلوبی را نیز در حوزه‌های اجتماعی رقم زده، که به گفته کارشناسان نگران کننده است.

دملی چرکین بر پیکر میناب/ نقاشی کودکان بوی گازوئیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق مرکز هرمزگان، قاچاق فرآورده‌های نفتی و بیشتر از نوع گازوئیل چند سالی است که در استان‌های مرزی کشور به ویژه نوار ساحلی کشور رونق خاصی پیدا کرده است.

پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از انتظارات این بود که با واقعی شدن قیمت فرآورده‌های نفتی، سودآوری ناشی از قاچاق سوخت کاهش یافته و در نتیجه از قاچاق این فرآورده‌ها جلوگیری به عمل آید.

ولی با توجه به میزان بالای اختلاف قیمتی در داخل و خارج همچنان قاچاق سوخت در استان‌های مرزی رونق چشمگیری دارد.

مرگ ده‌ها تن از اقشار مختلف مردم در جاده‌ها به واسطه حادثه آفرینی‌های خودروهای حامل سوخت قاچاق به دلیل سرعت بیش از حد از یکی ده‌ها پیامد ناگوار اجتماعی این معضل در منطقه میناب و روستاهای اطراف این شهرستان است به گونه‌ای که هنوز خاطره تلخ مرگ پنج معلم مینابی که سال گذشته به علت تصادف با خودروی سوداگران سوخت جان خود را از دست دادند، از ذهن مردم هرمزگان پاک نشده است.

طی ماه‌های اخیر ائمه جمعه میناب و قشم نیز رواج پدیده قاچاق سوخت به عنوان یک منبع و راه درآمد، از ابعاد اجتماعی را نگران کننده اعلام کردند.

میرزا حسین معتمدی‌فر امام جمعه میناب در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به بازدید خود از مسیر بندرکرگان، کثرت خودروهای نیسان حامل سوخت قاچاق در این مسیر را خارج از حد شمارش آنان عنوان کرد.

وی همچنین با بیان این مطلب که مسئولان باید دیدگاه و نظر خود را با صراحت و بی پرده نسبت به پدیده قاچاق سوخت مشخص کنند ادامه داد: مصیبت به جایی رسیده  که قاچاق سوخت در میناب به کار تبدیل شده است.

امام جمعه قشم نیز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تبعات پدیده قاچاق برای جامعه و اقتصاد، به مسئولان هشدار داد برای جلوگیری از گسترش این پدیده، تدبیر مناسبی اتخاذ کنند.

حجت‌الاسلام احمد حسن‌زاده با ابراز نگرانی از روند گرایش جوانان به سمت فعالیت در زمینه قاچاق، گفت: جای بسی نگرانی است که جوانان روستایی و به ویژه دبیرستانی‌ها در این شهرستان، قاچاق را به عنوان یک راه درآمدی ببینند و به این امر مبادرت ورزند.

استاندار هرمزگان هم طی مصاحبه با برخی رسانه‌ها عمده سوخت قاچاقی در هرمزگان را گازوئیل ذکر کرد.

ابراهیم عزیزی تفاوت بالای قیمت گازوئیل در ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را علت اصلی قاچاق این نوع سوخت عنوان کرد.

این در حالی است که برخوردهای ضربتی با این پدیده هر چند به طور مقطعی موجب رکود آن شده اما کمتر اثرات دائمی داشته و مشاهده می‌شود که پس از فروکش کردن برخوردها، دوباره سوداگری سوخت اوج می‌گیرد.

برخی معتقدند کلاف سردرگم ریشه کنی قاچاق سوخت مستلزم  اقدامات فرهنگی و استفاده از ظرفیت مردمی در این راستا است.

اما پر واضح است که فراهم بودن بستر مناسب اشتغال در کنار اقدامات فرهنگی و تغییر نوع نگرش مردم نسبت به پدیده شوم قاچاق از انواع آن می‌تواند کمک فراوانی به ریشه کنی و یا کاهش آن کند.

* بسیاری از جوانان با ورود به فعالیت قاچاق سوخت به علت سود حاصله دست از هنجارشکنی برداشته‌اند

فردی که خود را "د ـ ز" و از فعالان در زمینه قاچاق سوخت معرفی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در میناب می‌گوید در میناب حتی یک کارخانه، مجتمع تولیدی و صنعتی وجود ندارد که حجم قابل توجهی از جوانان بیکار را به کار گیرد.

وی که معتقد است بیکاری زمینه جرم و بزه در اجتماع را فراهم می‌کند، بیان کرد: بسیاری از افراد را می‌شناسم که در سابق به سرقت موتور سیکلت و کیف قاپی مبادرت داشتند ولی اکنون در حوزه قاچاق سوخت مشغول هستند و سرقت و دزدی را کنار گذاشته و زندگی نسبتا مطلوبی را دارند.

این جوان مینابی افزود: با وجود خطراتی از قبیل طعمه حریق شدن ناشی از آتش گرفتن خودرو حامل سوخت قاچاق در درگیری با ماموران، مرگ و صدمه بدنی در اثر تصادف و دیگر خطرات پیش رو به لحاظ سود بالای حاصل از قاچاق سوخت، بسیاری از جوانان مشغول به فعالیت در این عرصه هستند.

یک معلم مقطع ابتدایی شاغل در دبستان‌های میناب که خود را محمد معرفی می‌کند نیز به خبرنگار فارس گفت: کثرت و فراوانی تردد خودروهای ویژه حمل سوخت قاچاق در منطقه به گونه‌ای است که دانش آموزان در نقاشی‌های خود عکس‌های خودروهای نیسان و تویوتای حامل گازوئیل را ترسیم می‌کنند.

وی با بیان این که قاچاق فرآورده‌های نفتی دملی چرکین بر پیکر میناب و خطری بزرگ برای نسل آینده نظام و کشور به شمار می‌آید، عنوان کرد: مسئولان باید نسبت به مداوای این زخم و ریشه کنی اصولی این معضل در کشور چاره و راهکاری اساسی اندیشه کنند.

.............................

گزارش از علی ذاکری

............................

انتهای پیام/88004/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول