اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس مجمع امور صنفی تولیدی قم عنوان کرد

30 دی‌ماه آخرین مهلت ثبت‌نام مراکز تولیدی در سامانه شبنم

خبرگزاری فارس: نایب رئیس مجمع امور صنفی تولیدی قم گفت:‌ مرحله دوم طرح شبنم از 15 دی‌ماه آغاز شده و 30 دی‌ماه سال جاری نیز آخرین مهلت ثبت‌نام مراکز تولید کالا در سامانه شبنم است.

30 دی‌ماه آخرین مهلت ثبت‌نام مراکز تولیدی در سامانه شبنم

علیرضا کبیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تجدید مرحله دوم طرح شبنم در استان قم گفت: طرح نخست شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) اول آبان‌ماه سال 90، مرحله دوم اردیبهشت‌ماه سال 91 و تجدید مرحله دوم نیز از تاریخ 15 دی‌ماه سال جاری آغاز شده است.

وی افزود: شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به اختصار شبنم معرفی شده طرحی است که با پیشنهاد و پیگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی گردش کالا و اطلاع از اصالت و عدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود.

رئیس اتحادیه خدمات رایانه قم ادامه داد: این طرح در واقع نصب یک بارکد دو بعدی در قالب «برچسب شبنم» بر روی کالا است که می‌توان کالای اصلی را از تقلبی و قاچاق‌‌ شناسایی‌ کرد.

 

*اجباری بودن نصب برچسب اطلاعاتی بر روی کالا‌های تولیدی

کبیری تصریح کرد: اجرای این طرح اجباری بوده و تمام اصناف تولیدی باید از این برچسب و بارکد بر روی محصولات خود استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در این برچسب یا لیبل تمام مشخصات کالا از قبیل میزان گارانتی، نوع کالا، زمان تولید، تاریخ انقضاء و ... نصب شده است.

نایب رئیس مجمع صنفی تولیدی قم خاطرنشان کرد: شناسایی کالای اصلی از تقلبی توسط یک گوشی تلفن همراه که نرم‌افزار مربوطه در آن نصب شده‌ باشد، قابل انجام است؛ همچنین پیامک کردن کد مندرج در برچسب شبنم، استفاده از تلفن گویا و درگاه اینترنتی این سامانه‌ روش‌های دیگری برای اطمینان از اصالت ‌کالا است.

رئیس اتحادیه خدمات رایانه قم یادآور شد:‌ مشتری می‌تواند اطلاعات روی کالا را با اطلاعات دریافتی از سامانه تطبیق دهد و در صورت مغایرت به سیستم بازرسی گزارش دهد؛ سیستم بازرسی فروشگاه هدف را مورد بازرسی قرار می‌دهد و در صورت تأیید تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

کبیری اضافه کرد: در طرح قبلی برچسب شبنم با آرم سبز و آبی رنگ عرضه می‌شد که هم‌اکنون در سری جدید به رنگ نارنجی تغییر کرده که امکان شناسایی آن به راحتی امکان‌پذیر شده است.

وی اظهار داشت‌: در طرح جدید امکان هیچ‌گونه سوء‌استفاده، جعل و تخلفی وجود ندارد چرا که این برچسب همانند سابق در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌گیرد و به صورت مستقیم توسط کارگزاران این طرح روی کالاها نصب می‌شود.

نایب رئیس مجمع امور صنفی تولیدی قم گفت: ‌در صورت مشاهده هرگونه سوء‌استفاده کارگزار مورد نظر لغو امتیاز می‌شود و امکان همکاری مجدد نیز وجود نخواهد داشت.

‌کبیری گفت:‌ در این طرح ابتدا نام کالا،‌ شرکت و کشور سازنده بر روی برچسب‌ها درج شده و تا 48 ساعت در سامانه وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ثبت می‌شود و خریدار در هنگام خرید می‌تواند به استعلام کامل کالای مورد نظر توجه کند.

رئیس اتحادیه خدمات رایانه قم گفت: مراکز تولید کالا در مرحله دوم تا 30 دی‌ماه فرصت دارند در سامانه ثبت‌نام کرده و فرم مورد نظر را تکمیل و به اتحادیه صنفی خود تحویل دهند.

*نحوه استعلام کالا از طریق سامانه شبنم

وی اذعان داشت: مهم‌ترین هدف طرح شبنم نظارت مردمی بر شبکه توزیع کالاها در سطح عرضه و در سراسر کشور است و ثبت بارکد دو بعدی می‌تواند این امکان را فراهم کند تا مردم به عنوان بازرس بر روند توزیع کالا و خدمات نظارت داشته باشند.

نایب رئیس مجمع امور صنفی تولیدی قم اظهار کرد: نرم‌افزار شبنم بر روی پایگاه www.shabnam.ir در دسترس همگان قرار گرفته است و هر فرد می‌تواند به راحتی آن را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و در صورت مغایرت اطلاعات بارکد با کالا موضوع را برای بررسی به نهاد نظارتی گزارش دهند.

انتهای پیام/2258/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول