اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دیدار امام جمعه ایرانشهر با مراجع تقلید و اساتید حوزه در قم + تصاویر

خبرگزاری فارس: امام جمعه ایرانشهر به همراه هیئتی از استان سیستان و بلوچستان امروز با مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار امام جمعه ایرانشهر با مراجع تقلید و اساتید حوزه در قم + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام طاووسی امام جمعه ایرانشهر به همراه هیئتی از استان سیستان و بلوچستان امروز با حضور در قم به دیدار مراجع تقلید و برخی از اساتید برجسته حوزوی رفت و با آنها در خصوص مسائل مختلف به گفت‌وگو نشست.

در نخستین دیدار وی با حضور در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری دیدار کرد و مطالبی را در خصوص شیعیان ایرانشهر و حوزه‌های علمیه این شهر بیان کرد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز با بیان اینکه مدیریت حوزه در حد توان از ائمه جمعه و مبلغان دینی در مناطق دور دست حمایت می‌کند اظهار کرد: خدمت در این مناطق در نزد خداوند دارای ارزش والایی است.

مبلغان در مناطق دور دست در خط مقدم فعالیت می‌کنند

وی مبلغان دینی فعال در مناطق دور دست و دارای اکثریت سنی‌نشین را مانند افسران و سربازانی دانست که در خط مقدم جبهه تلاش می‌کنند و افزود: حمایت و پشتیبانی از این افراد وظیفه حوزه‌های علمیه است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای اهتمام ویژه به شهرهایی چون زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار صورت گرفته و مدیریت حوزه در تلاش است اقدامات مثمر ثمری در راستای کاهش مشکلات عقیدتی و فرهنگی در این مناطق داشته باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ شهرهای یاد شده متأثر از فضای دیگری است و اهل سنت اکثریت را در این مناطق تشکیل می‌دهند بنابراین در صدد گسترش حوزه‌های علمیه به منظور بهبود فضای فرهنگی و دینی هستیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهتمام ویژه مقام معظم رهبری در زمینه توسعه حوزه‌های علمیه عنوان داشت: مشکلی که در این عرصه وجود دارد کمبود زمین است و در صورت رفع شدن این مشکل ساخت حوزه‌های علمیه جدید آغاز می‌شود.

افزایش حقوق و شهریه اساتید و مبلغان در مناطق دور دست

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تصمیم برای افزایش حقوق اساتید شاغل در مناطق محروم خبر داد و گفت: این کار انگیزه بیشتر این افراد شده و آنها با جدیت بیشتری کار خود را ادامه خواهند داد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت طلاب بومی شهرهای دور دست در امر تبلیغ خاطرنشان کرد: ائمه جمعه این مناطق می‌توانند جلسات مشترکی با طلاب بومی خود که در قم ساکن هستند داشته و آن‌ها را برای گذراندن دوره‌های تبلیغی تشویق کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: رایزنی‌هایی نیز با مراجع تقلید صورت گرفته تا شهریه طلابی که به مناطق محروم برای امر تبلیغ می‌روند افزایش یابد تا پشتیبانی بهتری از آنها صورت گیرد.

دیدار دوم نیز با آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و استاد برجسته حوزه علمیه قم صورت گرفت.

حجت‌الاسلام محمد طاووسی در این دیدار علاقه مردم ایرانشهر به مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان در دوره تبعید در این شهر موجب برکات فراوانی شدند که هیچ گاه از خاطر مردم ایرانشهر نمی‌رود و آنها این میزبانی را افتخاری عظیم برای خود می‌دانند.

وی افزود: مراکز دانشگاهی نیز در ایرانشهر وجود دارند و علاوه بر این شیعیان این شهر دارای سه حوزه علمیه هستند هرچند تعداد حوزه‌های علمیه اهل تسنن بیشتر است.

امام جمعه ایرانشهر با بیان اینکه ترکیب جمعیتی مردم ایرانشهر 70 درصد اهل تسنن در مقابل 30 درصد شیعه است گفت: بسیاری از ادارات، شهرداری و شورای شهر دارای اعضای سنی مذهب بوده و توسط آنها اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: با وجود این اختلاف مذهبی وحدت خاصی میان مردم ایرانشهری برقرار بوده و آنها در کنار یکدیگر به خوبی روزگار می‌گذرانند.

طاووسی بیان داشت: در حال حاضر مهم‌ترین نیاز شیعیان ایرانشهر حضور مبلغان و روحانیونی است که پاسخگوی شبهات بوده و بتوانند جواب مناسبی به شبهه‌افکنان بدهند.

امام جمعه ایرانشهر با اشاره به نگاه مثبت علما و مراجع به مشکلات و مسائل شیعیان مناطق سنی‌نشین افزود: آنها سعی می‌کنند این معضلات را تا حد توان برطرف کنند اما نیازمند همکاری و مساعدت بیشتری در این زمینه هستیم.

آیت‌الله مصباح یزدی نیز با بیان اینکه افتخار مردم ایرانشهر همین بس که مقام معظم رهبری سال‌هایی از دوران تبعید خود را در این شهر گذرانده‌اند ابراز کرد: ایرانشهری‌ها هیچ‌گاه این خاطرات خوش را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: عالم اسلام همواره با مسئله اختلاف میان مذاهب گوناگون مواجه بوده و این امر دستاویزی برای دشمنان به منظور ایجاد اختلاف بوده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مزه تلخ این اختلاف بارها چشیده شده است خاطرنشان کرد: مشکلاتی از این منظر در شهرهای مرزی ایران دیده می‌شود اما ایرانشهر با وجود اکثریت اهل تسنن مشکلات کمتری دارد.

وی ایرانشهر و مردم این شهر را نیازمند روشنگری‌های مدبرانه و حکیمانه دانست و گفت: زمینه مساعدی برای هدایت افراد در این شهر وجود دارد.

برخوردهای حکیمانه رهبری مانع از اختلاف‌افکنی دشمنان  شده است

آیت‌الله مصباح‌ یزدی ادامه داد: مقام معظم رهبری درک صحیحی از تقویت وحدت میان شیعه و سنی دارند و با وجود اینکه دشمنان از نخستین سال‌های پس از انقلاب اختلاف‌افکنی را در اولویت امور قرار داده بودند اما برخوردهای حکیمانه و متین رهبری نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه مناطقی چون ایرانشهر نیازمند موقعیت‌شناسی و درک شرایط محیطی هستند عنوان داشت: این امر برای نیفتادن به دام دشمنان و داشتن رفتاری متین با پیروان سایر مذاهب ضروری است.

زمینه برای آشنایی اهل سنت با حقانیت شیعه فراهم شود

وی اضافه کرد: در برخورد با اهل سنت باید دو نکته اساسی را مد نظر داشته باشیم؛ نخست اینکه زمینه مساعدی برای آشنایی هرچه بیشتر آن‌ها با عقاید حقه شیعه فراهم کنیم و دیگر اینکه نباید عقاید آن‌ها بر روی ما تأثیر بگذارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به خودباختگی و تأثیر گرفتن برخی افراد علاقه‌مند به وحدت از اندیشه‌های اهل سنت در کشورهایی مثل عراق گفت: کار این افراد به جایی رسید که حتی با برخی عقاید مسلم شیعه مخالفت ‌کردند.

حسن تدبیر اهل بیت(ع) عامل اساسی گسترش تشیع بوده است

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تلاش اهل بیت عصمت و طهارت در طول تاریخ برای زنده نگه داشتن و گسترش تشیع را مورد توجه قرار داد و افزود: عامل اساسی در توسعه فرهنگ شیعه حسن تدبیر ائمه اطهار(ع) بوده و امروز هم مقام معظم رهبری همان نقش را به خوبی ایفا می‌کنند.

وی بیان داشت: آیت‌الله بهجت ضمن دروس فقهی خود گاهی در اثبات حقانیت شیعه سخنانی ایراد می‌کرد و همواره بر این مسئله تاکید داشت که در دفاع از مکتب اهل بیت(ع) باید شاگردی امامان چهارگانه اهل تسنن در نزد ائمه اطهار(ع) را یادآوری کنیم و این امر سبب می‌شود اهل تفکر و تدبر در میان سنی‌ها نیز این حقیقت را بپذیرند و آن‌گاه به مطالعه کتاب‌های شیعیان روی ‌آورند.

برخورد خشن با پیروان سایر ادیان هیچ‌گاه کارساز نبوده است

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به روابط حسنه میان برخی علمای شیعه با اهل تسنن ابراز کرد: برخوردهای خشن هیچ‌گاه در روابط میان پیروان مذاهب گوناگون کارساز نبوده و تنها بر دشمنی میان آنها می‌افزاید؛ اهل بیت(ع) تحکیم روابط را مورد تاکید قرار می‌دادند و از شیعیان می‌خواستند روابط حسنه‌ای با پیروان سایر مذاهب داشته باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: برخی از اهل سنت ایران از صمیم قلب به رهبری و نظام اسلامی علاقه‌مند هستند و عشق خاصی به امامان شیعه و حضرت زهرا(س) دارند.

پایبندی شیعیان به ارزش‌های اسلامی بهترین تبلیغ است

وی ادامه داد: باید مزایای نظام اسلامی و نعمت رهبری و ولایت را به دور از تعصب و تندروی برای اهل سنت تشریح کرد تا آن‌ها تفاوت‌های میان حکومت جمهوری اسلامی و آنچه در عربستان و توسط آل سعود اجرا می‌شود را دریابند.

آیت‌الله مصباح یزدی بر ضرورت پایبندی شیعیان به ارزش‌های اسلامی تصریح کرد: این مسئله به صورت غیر مستقیم موجب ترویج مکتب ناب اهل بیت(ع) خواهد شد.

در سومین دیدار، امام جمعه ایرانشهر به دیدار آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری رفت.

در این دیدار آیت‌الله محمد یزدی اظهار کرد: مکتب تشیع از صدر اسلام وجود داشته اما سختی‌های فراوانی توسط پیروان این مکتب تحمل شده است تا عقایدشان را ترک کنند ولی آن‌ها هیچ‌گاه دست از اندیشه ناب خود برنداشتند.

وی افزود: در برخی دوره‌ها دشمنان تشیع فشارهای زیادی علیه پیروان مکتب اهل بیت(ع) روا داشتند و گمان می‌کردند توانسته‌اند شیعیان را نابود سازند.

تاریخ تشیع و اسلام مورد مطالعه قرار گیرد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه تلاش فقها و مراجع تقلید در طول تاریخ را برای زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت(ع) مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مطالعه تاریخ تشیع و اسلام اهمیت فراوانی دارد هرچند نباید تنها تاریخ کتبی را مد نظر داشت زیرا دیده شده است که دشمنی‌ها و دوستی‌ها در نگارش تاریخ نقش موثری داشته است.

وی ادامه داد: مکتب تشیع در سده‌های اخیر تقویت شده و در این میان قم همواره نقش بسزایی داشته است به طوری که لقب عش آل محمد(ص) را به این شهر داده‌اند.

آیت‌الله بروجردی مبدع رابطه‌ای منطقی و علمی میان مذاهب اسلامی بود

آیت‌الله محمد یزدی با اشاره به اقدامات آیت‌الله بروجردی در دوران معاصر به منظور ایجاد وحدت میان شیعیان و اهل تسنن بیان داشت: این مرجع تقلید با اعزام نماینده‌ای به الازهر نخستین ارتباط علمی و منطقی میان مراکز علمی شیعه و سنی را پایه‌گذاری کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ارتباط منطقی میان حوزه‌های علمیه شیعی با الازهر موجب شد یکی از اساتید این مرکز تشیع را به عنوان یکی از مذاهب رسمی اسلام معرفی کند چون همه مسلمانان در اصول با یکدیگر اشتراک دارند و اختلافاتشان در فروع است.

وی بیان داشت: در شرایط کنونی فرصت مناسبی برای بیان حقایق ناب فراهم شده و وسائل ارتباط جمعی موجب باز شدن فضای اطلاع‌رسانی و نقد مباحث شده‌اند؛ مکتب تشیع نیز می‌تواند از این ابزارها بهره برده و فطرت‌های پاک انسان‌ها را که به دنبال یافتن حقایق هستند سیراب سازد.

اسلام در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به نفوذ اسلام در زندگی روزمره مردم اظهار کرد: حاکمیت ایران امروز شکل اسلامی داشته و نهادی چون شورای نگهبان اجازه تصویب قوانینی خارج از شرع را به مجلس نمی‌دهد و در کنار این‌ها مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ضرورت‌ها را مشخص می‌سازد؛ همه این‌ برکات از نعمت‌های الهی به شمار می‌روند.

رهبری راه امام را با قدرت ادامه می‌دهد

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) امکان مدیریت اسلامی جامعه را به جهانیان نشان داد و پس از ایشان نیز آیت‌الله خامنه‌ای توانستند راه امام را با قدرت ادامه دهند؛ همه این امور سبب شده است قدرت ولایت امروز مورد توجه محققان و دانشمندان جهان قرار گیرد زیرا مسلمانان در سایر کشورها مبارزاتی داشته‌اند اما موفقیت کامل حاصل نشده است.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه راهنمایی‌های نظام اسلامی پیروزی حزب الله و حماس را در جنگ‌های 33، 22 و هشت روزه در پی داشت اضافه کرد: این مسئله امتیازات ویژه تشیع را در جهان نشان داد زیرا نوع فقه، شهادت‌طلبی و ایثارگری در مکتب اهل بیت(ع) تفاوت‌هایی با سایر مذاهب اسلامی دارد.

بیداری اسلامی بر مبنای نحوه حکومت در ایران شکل گرفت

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بنای اصلی بیداری اسلامی بر اساس نحوه حکومت در جمهوری اسلامی پی‌ریزی شده و هیچ منطق منصفی این حقیقت را رد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حاکمیت به عنوان نعمتی بزرگ امروز در ایران در اختیار شیعیان قرار گرفته است گفت: امروز شاهد فراگیری مکتب اهل بیت(ع) در سراسر جهان هستیم و باید با توجه به سیره امامان معصوم به ویژه شیوه حکومت‌داری امیرالمؤمنین(ع) به اداره امور همت گماریم.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: شیعیان باید از عقاید حقه خود دفاع کرده و مذهب خویش را ترویج کنند؛ در این میان می‌توان برای اهل علم و معرفت مسائل علمی را مطرح و در برابر اشخاص معمولی بر روی اصول مشترک پافشاری کرد.

لعن و نفرین سایرین هیچ تأثیری در اثبات حقانیت ندارد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه لعن و نفرین را کاری بیهوده دانست و خاطرنشان کرد: اشخاصی مانند سید شرف‌الدین توانسته‌اند با نگارش آثاری به دور از تعصب و نفرین، حقانیت تشیع را ثابت کنند امروز هم باید ائمه جمعه و منصوبان به حکومت رفتاری دوستانه با پیروان سایر مذاهب داشته باشند.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، چهارمین میزبان امام جمعه ایرانشهر در قم بود.

وی پس از شنیدن صحبت‌های حجت‌الاسلام طاووسی با اشاره به تاکید همیشگی اسلام بر مسئله وحدت ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) نیز همواره این امر را به مسلمانان یادآور می‌شدند و خود نیز رفتاری مسالمت‌آمیز با دیگران داشتند.

وی افزود: برخورد حضرت محمد(ص) حتی با مخالفانشان نیز ملاطفت‌آمیز بود و ایشان از انتقام گرفتن پرهیز می‌کردند.

ائمه جمعه برای ایجاد وحدت در مناطق سنی‌نشین تلاش کنند

استاد برجسته حوزه علمیه قم تلاش دشمنان برای نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام و مسلمانان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ائمه جمعه و مسئولان شیعه در مناطق سنی‌نشین باید تمام تلاش خود را در مسیر ایجاد وحدت و همدلی میان شیعیان و اهل تسنن به کار گیرند.

هدف دشمنان از اختلاف ایجاد بستر مناسب برای خودشان است

وی ادامه داد: دشمنان اسلام تلاش می‌کنند به وسیله ابزارهای مادی و فرهنگی به ایجاد اختلاف میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی بپردازند و هیچ‌گاه به حال هیچ گروهی دلسوز نیستند بلکه می‌خواهند از این اختلاف‌افکنی، بستر مناسبی برای فعالیت‌های خود فراهم کنند.

وحدت میان شیعه و سنی از ضروریات امروز به شمار می‌رود

آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه تقویت وحدت میان شیعه و اهل سنت از ضروریات دنیای امروز به شمار می‌رود عنوان داشت: وعده الهی بر این است که هر کس کار شایسته انجام دهد و مؤمن باشد حق او ادا خواهد شد؛ امروز رعایت وحدت و تقویت آن از نشانه‌های ایمان است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار کرد: تقویت وحدت از اموری است که نتیجه شیرین آن در همین دنیا نصیب افراد می‌شود بنابراین با توجه به موقعیت حساس کنونی باید بیش از گذشته به این مسئله توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به حسن تدبیر رهبری در ایجاد وحدت میان همه مردم گفت: نمایندگان ایشان نیز باید در شهرهای مختلف به ویژه مناطق سنی‌نشین سیره رهبری را ادامه داده و از بروز اختلاف میان پیروان مذاهب مختلف جلوگیری کنند.

امام جمعه ایرانشهر در دو دیدار بعد از ظهر خود ابتدا به دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید رفت و مطالبی را در خصوص وضعیت کنونی این شهر و ترکیب جمعیتی و مذهبی ایرانشهر بیان داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی هم طی سخنانی با اشاره به دوران تبعید خود در چابهار و اقامت چند روزه در ایرانشهر اظهار کرد: این شهر دارای حساسیت‌های بسیاری از جمله اکثریت اهل تسنن نسبت به شیعیان است.

تندروهای شیعه و سنی بیشترین ضرر را به مسلمانان رسانده‌اند

وی افزود: با توجه به گزارشات امام جمعه ایرانشهر انسجام خوبی میان اهل تسنن و شیعیان در این شهر وجود و باید سعی کنیم این وحدت را تقویت و از بر هم خوردن آن توسط تندروهای دو طرف جلوگیری کنیم زیرا مسلمانان زیان‌های بسیاری از تفرقه و فعالیت این تندروها متحمل شده‌اند.

این مرجع تقلید با تاکید بر ارتباط دو طرفه میان شیعیان و اهل سنت تصریح کرد: اهل بیت(ع) اجازه شرکت شیعیان در نماز جماعت و برخی مراسم‌های اهل تسنن را به ما داده‌اند اما این ارتباط باید از سوی آنها نیز وجود داشته باشد و موجب ذلت شیعیان نشود.

حوزه‌های علمیه شیعی تقویت شوند

وی عنوان داشت: حوزه‌های علمیه موجود در مناطق سنی‌نشین باید تقویت شوند زیرا این مراکز سرمایه‌های خوبی برای تشیع به شمار می‌روند و توان پرورش روحانی و مبلغ را دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مهم‌ترین کار روحانیون پرداختن به مسائل علمی و حوزه‌های علمیه است گفت: امامت در مساجد در اولویت بعدی قرار دارد زیرا حوزه‌های علمیه می‌توانند موجب مصونیت افراد از خطرات اعتقادی شده و مردم آن شهرها را بیمه می‌کنند.

حمایت از نظام اسلامی محور وحدت است

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروز مکتب تشیع در حال گسترش در سراسر جهان بوده و طلاب و مبلغان حاضر در مناطق سنی‌نشین نباید عرصه را خالی کنند؛ در این میان تاکید بر حمایت از نظام اسلامی محور خوبی برای وحدت است.

وی با تاکید بر ارائه مشوق‌های لازم به طلاب و مبلغان حاضر در مناطق سنی‌نشین و دور دست بیان داشت: مراجع تقلید سعی می‌کنند کمک‌های فرهنگی و مادی خود را به این افراد برسانند و به همین منظور هیئتی برای این کار تعیین کرده‌ام تا نیازهای مناطق حساس را شناسایی کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار ارتباط بیشتر ائمه جمعه شهرستان‌ها با دفاتر مراجع تقلید شد و افزود: مراجع تقلید حمایت از کسانی که در خدمت اسلام و اهل بیت(ع) باشند را وظیفه خود می‌دانند.

دیدار دوم نیز با آیت‌الله جعفر سبحانی صورت گرفت. در این دیدار حجت‌الاسلام طاووسی اظهار کرد: ایرانشهر از جمله شهرهای مهم استان سیستان و بلوچستان بوده و به ولایت‌مداری شهره است زیرا در دوران ستم‌شاهی میزبان مقام معظم رهبری در زمان تبعید بوده است.

وی افزود: با توجه به اکثریت اهل تسنن در ایرانشهر و حنفی مذهب بودن آنها، وهابیون و سلفی‌ها به شدت فعالیت کرده و تأثیرات خود را می‌گذارند و فعالیت آنها در دانشگاه و مراکز آموزشی احساس می‌شود.

شبهه‌افکنی وهابیون با استفاده از جاذبه‌های مختلف

امام جمعه ایرانشهر با اشاره به شبهه‌افکنی وهابیون و سلفی‌ها خاطرنشان کرد: آنها با استفاده از جاذبه‌های خود سعی می‌کنند در میان اساتید و دانشجویان نفوذ کنند اما در عین حال وحدت خوبی میان شیعه و سنی برقرار است.

وی ادامه داد: مردم ایرانشهر با شبهات زیادی از سوی سلفی‌ها و وهابیون روبه‌رو هستند زیرا آنها با استفاده از روش‌های خاصی به دنبال القای شبهات از دوران کودکی هستند و منتظر پاسخ نمی‌مانند.

ضرورت حمایت مراجع از حوزه‌های علمیه مناطق سنی‌نشین

طاووسی با بیان اینکه با توجه به حساسیت شهرهای مرزی از جمله ایرانشهر خواستار حمایت مراجع تقلید و علما از شیعیان این شهر شد و گفت: ارتباط مردم ایرانشهر با کشورهای خارجی بر حساسیت موضوع می‌افزاید.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول