اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مطرح کرد

سد گلول نخستین سد احداثی در مرتفع‌ترین نقطه کشور

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سد گلول نخستین سد احداثی در کشور بوده که در مرتفع‌ترین نقطه از سطح دریا در کشور اجرا شده است.

سد گلول نخستین سد احداثی در مرتفع‌ترین نقطه کشور

علیرضا عامری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه این سد در ارتفاع 2 هزار و 500 متری از سطح دریا در یکی از مناطق شیروان احداث شده است، گفت: به نظر نمی‌رسد سدی در چنین ارتفاعی در کشور احداث شده باشد.

وی با بیان اینکه این سد هم اکنون آماده افتتاح شده است، افزود: قرار است تا این پروژه  که در زمره طرح‌های مهر ماندگار دولت قرار داشته در آینده نزدیک با حضور مقامات عالی کشور به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، وجود آب و هوای مناسب در فصل تابستان و برودت هوا در زمستان را از ویژگی های منطقه ساخت این پروژه در حوالی کوسه شیروان خواند.

عامری با اشاره به اینکه طرح سد و شبکه آبیاری گلول با اعتبار هزینه شده 220 میلیارد ریال آماده شده ادامه داد: این سد توان تنظیم سالانه دو میلیون و 700 هزار متر مکعب آب را دارد.

این مسئول افزود: شبکه آبیاری سد گلول نیز با بیش از 11 کیلومتر طول، آب مورد نیاز برای 280 هکتار از اراضی روستاهای میلانلو و تخته چرمه را تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی طرح‌های بزرگ آبرسانی به دو شهر بجنورد و اسفراین، شبکه آبیاری و زه‌کشی زمین‌های پایاب سد شیرین‌دره و طرح تجهیز چاه‌های برقی کشاورزی به شمارشگرهای هوشمند آب و برق، را از دیگر طرح‌های آماده افتتاح در استان اعلام کرد.

وی هزینه این طرح‌ها را در مجموع دو هزار و 20 میلیارد ریال برشمرد و یادآور شد: بیشترین مبلغ هزینه شده مربوط به طرح آبرسانی به بجنورد به مبلغ یک هزار و 250 میلیارد ریال است.

به گفته عامری طرح بزرگ آبرسانی به بجنورد از سد شیرین دره شامل 48 کیلومتر خط انتقال با اختلاف ارتفاع 750 متر، چهار ایستگاه پمپاژ، یک تصفیه خانه پیشرفته و یک مخزن 30 هزار متر مکعبی با ظرفیت تصفیه 75 هزار متر مکعب در شبانه روز است.

این مسئول تصریح کرد: جمعیت زیر پوشش طرح آبرسانی بجنورد 220 هزار نفر از جمعیت شهر بجنورد و همچنین برخی روستاهای مسیر خط انتقال است و البته این طرح برای افق 1410 طراحی و اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین طرح آبرسانی به اسفراین از سد این شهرستان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این طرح 16 کیلومتر خط انتقال دارد و تصفیه خانه آن ظرفیت تصفیه 500 لیتر آب در ثانیه را دارا است.

عامری خاطرنشان کرد: هزینه این طرح 250 میلیارد ریال بوده که با بهره برداری از این طرح، 55 هزار نفر از جمعیت شهر اسفراین از آب شرب تصفیه شده سد بیدواز بهره‌مند خواهند شد

وی همچنین شبکه آبیاری سد شیرین دره را از طرح‌های آماده بهره‌برداری اعلام کرد و افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه 260میلیارد ریال بوده و 57 کیلومتر خط لوله و 10 کیلومتر شبکه روباز است و 525 هکتار اراضی 10 روستای پایین دست خود را زیر پوشش قرار خواهد داد.

این مسئول طرح تجهیز 100 درصد چاه‌های برقی کشاورزی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق نیز با اعتبار هزینه شده 40 میلیارد ریال، از دیگر طرح‌های آماده افتتاح عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به آمادگی این شرکت برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، صنعت و... برای اختصاص آب متذکر شد: به همین منظور اراضی موجود در جوار سد گلول برای کشت و صنعت اختصاص یافته است.

عامری در پایان اذعان داشت: تاکنون چند شرکت سرمایه‌گذاری مطرح برای ایجاد کشت و صنعت ورود کرده‌اند.

انتهای پیام/63002/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول