اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اثری از گروه روانشناسی اسلامی مؤسسه دارالحدیث

کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» به همت انتشارات مؤسسه دارالحدیث منتشر شد.

کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام دارای پنج فصل اصلی است که از جمله آنها می‌توان به «ماهیت لذت»، «جایگاه لذت‌جویی در حیات انسان»، «جایگاه لذت‌ها در سعادت انسان»، «ارزش‌یابی لذت‌جویی» و «لذت‌رانی، پیامدها و ملاک‌ها» اشاره کرد.

«لذت در لغت»، «لذت از دیدگاه حکما»، «لذت در روانشناسی»، «لذت و هیجانات مثبت» و «لذت و مفاهیم مرتبط» از جمله مباحثی است که در فصل اول این کتاب مطرح شده است.

«نقش انگیزشی لذت»، «تأمین نیازهای زیستی روانی»، «نقش انگیزشی لذت در علم روانشناسی»، «درک لذت‌های حلال و توانایی بر انجام وظایف» و «روش ترغیب در آموزه‌های دینی» عناوین مطالبی است که در فصل دوم این کتاب تبیین شده است.

در فصل سوم این کتاب مباحثی در زمینه «سعادت چیست»، «رابطه لذت و سعادت»، «انواع لذت»، «لذت مطلوب و سعادت»، «شادکامی در زندگی دنیوی»، «شادکامی در زندگی اخروی» و «به سوی برترین لذت پایدار» مطرح شده است.

ملاک ارزش‌یابی لذت و نکوهش هوا و هوس از جمله عناوین فصل چهارم کتاب لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام است.

مطالبی در زمینه «لذت نامطلوب»، «پیامدهای لذت‌رانی»، «محرومیت‌های ناشی از لذت‌رانی»، «محرومیت از درک لذت‌های برتر»، «محرومیت از آسایش در زندگی» و «محرومیت از آسایش اخروی» در فصل پنجم کتاب مطرح شده است.

گروه روانشناسی اسلامی مؤسسه دارالحدیث بر اساس نیازها و ظرفیت‌های فراوانی که متون دینی در حوزه روانشناسی دارد تلاش خود را بر تبیین این آموزه‌ها متمرکز کرده است.

نویسنده این کتاب معتقد است لذت حالت خوشایندی است که آدمی در سطوح مختلف از هیجانات مثبت مانند شادی، شعف، علاقه، عشق و... درک می‌کند لذت بردن یکی از بارزترین چیزهایی است که مردم به واسطه آن سعادت را می‌شناسند. نه تنها انسان بلکه هر موجود ذی شعور طالب لذت خویش است و انسان با علم حضوری و شهودی این حقیقت را درک می‌کند.

از این رو نگرش برآمده از آموزه‌های دین اسلام نسبت اصل لذت‌جویی مثبت است ولی سؤالات مهمی پیش روی ماست از جمله اینکه کدامیک از لذت‌ها همسطح سعادت بوده و کدام لذت برای انسان سعادت‌آور است.

آیا برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید از لذت‌های دنیا گذشت و آیا لذت‌های دنیا می‌تواند مسیری برای لذت‌های آخرت باشد، اینها سؤالاتی است که تلاش شده در این کتاب با رویکردی دینی به آن پاسخ داده شود.

کتاب «لذت و شادکامی از دیدگاه اسلام» توسط مهدی عباسی در 184 صفحه تألیف شده و با تیراژ هزار عدد و قیمت 4 هزار تومان به همت انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

انتهای پیام/78003/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول