اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‎الله جوادی‎آملی:

ادیبان و شاعران ذخیره‌های نظام اسلامی هستند

خبرگزاری فارس: آیت‎الله عبدالله جوادی‌آملی گفت: ادیبان و شعرای ما که از ذخیره‎های نظام اسلامی هستند باید این ذوق الهی را در پرورش آن محتوای بلند حسینی احیا کنند.

ادیبان و شاعران ذخیره‌های نظام اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از اساتید عالی حوزه علمیه قم و یکی از مراجع تقلید کشورمان ظهر امروز در پیامی به نخستین همایش ملی شعر عاشورایی خطبه‎های نور اظهار داشت: امام حسین (ع) به دلیل اینکه جهانی فکر می‎کرد و جهان را حق و زنده می‎پنداشت محقق این نظر و عمل بود و به همین دلیل جهان را به حق‎مداری حق‎محوری دعوت کرد.

وی محتوای خطبه‎های نورانی حسین‌بن‌علی (ع) را در سه بخش عنوان و تصریح کرد: ادیبان، شعرا و نویسندگان باید بکوشند این بخش‎های سه‌گانه را خوب شناسایی کنند و خوب با ادبیات و شعر دلپذیر و دلاویز هماهنگ کنند.

این مرجع تقلید بیان داشت: بخشی از سخنرانی‎های نورانی آن حضرت مربوط به مسائل اسلامی، قرآن و عترت است و بخشی نیز مربوط به مسائل منطقه‎ای که از ملی و نحله بودن نیز بالاتر است و شامل حال مسلمانان، مسیحی‎ها و کلیمی‎ها می‎شود که موحدند و خدا را قبول دارند.

جوادی آملی یادآور شد: بخش سوم بیانات آن حضرت مربوط به جهان انسانیت است که بین‌المللی است نه محلی و منطقه‎ای که به انسانیت انسان برمی‎گردد.

وی عنوان کرد: گفته‎های آن حضرت خواه شفاهی، کتبی، یا به صورت خطبه یا خطابه و یا مصاحبه در عناصر سه‎گانه و محوری مذکور دور می‌زند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مرگ برای انسان زیور است خاطرنشان کرد: در فرهنگ قرآن، انسان مرگ را می‎میراند نه مرگ انسان را، انسان مسلط بر زینت و نه زینت مسلط بر انسان است.

جوادی آملی افزود: هر کسی‌‌ ذائق مرگ است، مرگ مذوق اوست و همواره ذائق مذوق را هضم می‎کند نه عکس آن، بنابراین مرگ به مثابه زیوری است که انسان را به ابدیت می‎رساند.

وی جهانی بودن نهضت عاشورا را از دیگر ویژگی‎های قیام امام حسین برشمرد و ابراز داشت: مردم یک وطنی دارند، شرقی‎ها وطن‌شان مشرق است و غربی‎ها وطن‌شان مغرب، این وطن خاکی است اما وطن اصلی که وطن روح همه ماست نه وطن پیکر ما ان‌لقاءالله است.

این مرجع تقلید بیان داشت: اگر کسی بخواهد از سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راه نهضت سالار شهیدان است لذا این مطالب به اندازه‎ای که بلند است می‎تواند شعرهای بلند و شعرهای ناب را برانگیزد چون خاطره خوبی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از شعرهایی که محتوای نازل دارند پرهیز کنیم ابراز داشت: باید از شعرهایی که از عزت آنها می‎کاهند و آن‌ها را در حد انسان‎های عادی قرار می‎دهد، پرهیز کنیم.

جوادی آملی اظهار داشت: تلاش کنیم مقام والای ولایت و کرامت سیدالشهدا را به صورت نظم و ادبیات شعری ارائه دهیم.

انتهای پیام/2307/ج40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول