اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

نمی‌توان با خدا بازی کرد/ قرآن را با علوم حسی نسنجیم

خبرگزاری فارس: مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)‌ گفت: وقتی فهمیدیم عالم یک کارگردانی دارد،‌ باید به خودمان بقبولانیم که با خدا نمی‌توان بازی کرد.

نمی‌توان با خدا بازی کرد/ قرآن را با علوم حسی نسنجیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن معرفت‌شناسی حوزه علمیه‌ بیان کرد: معرفت‌شناسی به عنوان یک رشته مستقل در فلسفه عمر طولانی ندارد.

وی با بیان اینکه معرفت‌شناسی در تاریخ ضبط شده اما در فلسفه به عنوان بحث و رشته خاصی در گذشته مطرح نبوده است،‌ اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در علوم تجربی به وجود آمده موجب شده داده‌های این علوم به این نتیجه برسند که نمی‌توان خیلی به نتیجه علوم که شخصی هستند،‌ تکیه کرد.

پیشرفت چشمگیر علوم فلسفی نسبت به 50 سال قبل

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه معرفت‌شناسی در سال‌های نه چندان دور وارد فلسفه شده است اذعان کرد: نخستین حرکتی که به عنوان معرفت‌شناسی در عصر حاضر صورت گرفت را علامه طباطبایی و شهید مطهری انجام دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: اگر ما این مباحث را در حال حاضر با 50 سال قبل حوزه و عالم اسلام مقایسه کنیم،‌ متوجه پیشرفت‌های چشمگیر آن خواهیم شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: حرکت‌هایی از این قبیل توسط اساتید مختلف حوزه علمیه از جمله امام خمینی(ره) شروع شده بود که نیمه تمام باقی مانده بود، ‌این حرکت شجاعانه‌ای بود که این دو استاد بزرگ،‌ در فلسفه بحث جدیدی را مطرح کردند و این بحث را مورد بررسی قرار دادند.

تعصب یکی از بزرگترین آفات علم است

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که در حوزه علمیه، ‌فضا برای اینچنین بحث‌هایی ایجاد شد و بحث‌های فلسفی از حالت خشکی و گاهی آمیخته با تعصب خارج شد.

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ‌تعصب را یکی از آفت‌های بزرگ علم دانست و افزود: اگر قرار باشد انسان نسبت به علم پیش داوری داشته باشد ‌علم هیچ ‌زمانی پیشرفت نمی‌کند.

برخی نقص‌های فلسفه از حاملین آن است

‌عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با کاستی‌های ایجاد شده در بحث فلسفه‌ ابراز داشت: بخشی از کمبودهایی که در بخش‌های مختلف فلسفه ما به وجود آمده‌ ممکن است مرتبط با علل طبیعی از جمله اختلافات سلیقه و گرایش‌های متفاوت باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: این در حالی است که اگر درست بررسی کنیم،‌ می‌بینیم که شاید همه این عوامل طبیعی نبوده و برخی از آنها،‌ به دلیل کاستی‌ها و نقص‌هایی است که در حاملین این علوم وجود داشته یعنی این افراد راه را درست نرفته‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب این کاستی‌ها شده‌ افرادی هستند که به مخالفت با بحث‌های فلسفی برخاسته‌اند.

وی ادامه داد: اگر برخوردها به صورت پخته‌تر و منطقی‌تر انجام شود‌ به فلسفه ما ضربه وارد نمی‌شود،‌ برخورد‌های تند باعث عدم پیشرفت علم خواهد شد.

برجستگی فقه شیعه به دلیل آزادی بیان مباحث مختلف است

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برجستگی فقه شیعه را به دلیل آزاد بودن طرح مباحث مختلف دانست و گفت: وجود تضارب آراء و نظر موجب پیشرفت علم و فقه می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای پیشرفت در علوم فلسفی ‌ما باید از اختیار نظر در مباحث علمی هراسی نداشته باشیم و اجازه بدهیم این نظرات در سطح عالی بیان شود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی به دنبال خراب کردن چهره فلسفه و علوم فلسفی هستند، تصریح کرد: امروز بیان مسائل دینی جز به استفاده از مباحث فلسفی و عقلی امکان‌پذیر نیست و‌ نباید این علوم را به سادگی زیر سئوال برد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: وقتی ما به این نکته رسیدیم که این عالم صاحب و کارگردانی دارد و هیچ پدیده‌ای از اراده او خارج نیست،‌ این را باید به خودمان بقبولانیم که با خدا نمی‌توان بازی کرد.

وی با اشاره به آیه 142 سوره نساء که خداوند می‌فرماید "یُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ" تاکید کرد: حسابمان را به‌ خدا صاف کنیم‌ در تمام علوم و فعالیت‌ها ‌از اول با خدا عهد و پیمان ببندیم که در رضای خدا گام برداریم و خدا به ما توفیق انجام وظیفه بدهد.

مطلبی را که می‌فهمیم ابتدا خودمان علم کنیم

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ تاکید کرد: ما باید سعی کنیم یک مطلبی را که می‌فهمیم‌ اول خودمان استفاده کنیم و بعد آن را به دیگران منتقل کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری منابع دینی را مهمترین منابع در دست انسان دانست و گفت: هیچ وقت نسبت به قرآن و روایات و منابع دینی کوتاهی نکنیم،‌ آنها خیلی بالاتر از فهم و درک ما هستند.

استاد برجسته علوم فلسفی اضافه کرد: نباید تصور کنیم که قرآن تجربه‌پذیر است و آن را با علوم مختلف مورد سنجش قرار دهیم.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول