اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در نشست خبری مطرح شد؛

برگزاری «همایش علامه طباطبایی» با سخنرانی آیات مصباح و جوادی آملی

خبرگزاری فارس: دبیر علمی همایش ملی «علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی» از برگزاری این همایش در روز جهانی فلسفه با سخنرانی حضرت آیات مصباح یزدی و جوادی آملی و حضور 250 استاد برجسته کشور خبر داد.

برگزاری «همایش علامه طباطبایی» با سخنرانی آیات مصباح و جوادی آملی
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، نشست خبری همایش ملی «علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی» پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر علمی این همایش در ابتدا با اشاره به روز «نوزدهم نوامبر» به عنوان «روز جهانی فلسفه» گفت: این روز توسط یونسکو تعیین شده است و هر سال در یک کشور مباحث کاربردی فلسفه به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

* انصراف هندوستان از میزبانی روز جهانی فلسفه در واکنش به اقدام غیرعلمی یونسکو

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روز جهانی فلسفه که سال گذشته در تهران برگزار شد، گفت: در این همایش مراکزی نظیر مجمع عالی حکمت اسلامی قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه پژوهشی حکمت فلسفه ایران حضور داشتند و قرار بر این بود که امسال این همایش گسترده در هندوستان برگزار شد.
وی افزود: از آنجایی که یونسکو در یک تصمیم غیراخلاقی و غیر علمی، ایران را تحریم کرد، هندوستان اعلام کرد که روز جهانی فلسفه در این کشور برگزار نخواهد شد، به همین دلیل یونسکو یک نشست در فرانسه ترتیب خواهد داد و ما نیز بدون توجه به یونسکو، روز جهانی فلسفه را با قوت و قدرت در ایران برگزار می‌کنیم.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (25 و 26 آبان‌ماه) هفته جاری گفت: ما هر سال در روز جهانی فلسفه، علاوه بر گرامیداشت فلسفه و جایگاه آن از یک شخصیت برجسته فلسفی نیز تجلیل می‌کنیم و امسال قرار است از مقام علامه طباطبایی تجلیل کنیم.

* انتشار مقالات همایش «علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی» در 2 جلد کتاب

خسروپناه با اشاره به ویژگی‌های علمی علامه طباطبایی(ره)، فلسفه این استاد فقید را معنویت‌گرا دانست و گفت: علامه طباطبایی میراث حکمی گذشته را در نظام فلسفی خود مستقر کرد ضمن اینکه با چالش‌ها و نیازهای معاصر آشنا شد و فلسفه را با آن درگیر کرد. شاگردان علامه نیز نظریات ایشان را ادامه داده و کاربردی کردند.
رئیس موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر این که همایش علامه طباطبایی با همکاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برگزار می‌شود، گفت: در این همایش 250 استاد برجسته کشور در این همایش حاضر خواهند بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: افتتاحیه همایش در روز چهارشنبه 25 آبان‌ماه با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار می‌شود و اختتامیه آن نیز با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی همراه خواهد بود.
دبیر علمی همایش ملی علامه طباطبایی(ره) با تاکید بر اینکه مقالات همایش در قالب 2 مجلد کتاب ارائه می‌شود، گفت: یک میزگرد آزاداندیشی در باب تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز برگزار می‌شود.

* پیوند اساتید حوزه و دانشگاه یعنی؛ زایش علوم انسانی اسلامی

وی خاطرنشان کرد: سخنرانان همایش از میان اساتید حوزه‌ و دانشگاه انتخاب شده‌اند تا عملا وحدت حوزه و دانشگاه حفظ شود. اگر اساتید دانشگاه بر اساتید حوزوی پیوند بخورند و نظریه‌های فلسفی با مبانی دینی و معنوی پیوند زنند آنگاه می‌توان زایش علوم جدیدی به نام علوم انسانی اسلامی را شاهد خواهیم بود و اگر این مدل عملیاتی شود و به بازار علم خود را عرضه کند؛ نه تنها جهان اسلام که جهان مسیحیت نیز از آن استقبال می‌کند.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که سال گذشته مسئولیت برگزاری روز جهانی فلسفه در سال 2010 در ایران را برعهده داشت در پاسخ به انتقاد خبرنگار فارس مبنی بر تاخیر بسیار در آماده‌سازی کتاب مقالات این همایش گفت: از دو ماه پیش که مسئولیت را در موسسه برعهده گرفتم اولین کاری که کردم این بود که ویراستاری مقالات هر چه سریعتر انجام شود، اکنون مقالات انگلیسی آماده شده است اما مؤلفان مقالات فارسی که باید مقالات خود را تصحیح و تکمیل کنند، اهتمام جدی بر این امر ندارند و به همین دلیل از نمی‌توان تاریخ مشخصی برای چاپ کتاب مقالات تعیین کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد همایش ملی «علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی اسلامی» که ماه‌ها برای برگزاری آن تلاش شده است با موفقیت برگزار شود و موجب حفظ آبروی نظام اسلامی ایران باشد.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول