اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران:

قیمت خرید تضمینی برنج در سال 92 اعلام شد

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات برنج در سال 92 خبر داد.

قیمت خرید تضمینی برنج در سال 92 اعلام شد

حسن عنایتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: برنج سفید رقم کشوری در گروه یک و هم ردیف ارقام فجر و خزر و شیرودی و برنج سفید رقم کوهسار در گروه دوم ردیف رقم سپیدرود قرار گرفته است.

عنایتی با اشاره به قیمت خرید تضمینی محصولات برنج در سال 92 افزود: بر اساس این قیمت‌گذاری ، برنج سفید رقم کشوری در گروه یک و هم ردیف با ارقام فجر، خزر و شیرودی به قیمت 2 هزار 100 تومان و برنج سفید رقم کوهسار در گروه دوم و هم ردیف رقم سپیدرود به قیمت یک هزار 550 هزار تومان قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه متوسط رس بودن با طول دوره رشد 130 - 125 روز ، از بذرپاشی تا برداشت، مقاوم به ورس (خوابیدگی) با ارتفاع 115 سانتی‌متر، قابلیت پنجه‌زنی بالا با میانگین 17 پنجه بارور در کپه، کیفیت پخت و عطر و طعم مطلوب با آمیلوز 22 درصد، درجه حرارت ژلاتینه شدن و 3/3 و غلظت ژل آن با طول دانه در 7 میلی متر قبل از پخت و 10 میلی متر بعد از پخت، شکل دانه قلمی و بازار پسندی عالی با وزن هزار دانه 26 گرم از ویژگی‌های این برنج است.

وی بیان داشت: مقاوم به بیماری بلاست و متحمل به سایر بیماری‌های برنج ، متحمل به آفات برنج به‌ویژه آفت کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج، 167 دانه در خوشه با 89 درصد دانه پر، 68 درصد راندمان تبدیل با 59 درصد برنج سالم، افزایش تولید برنج سفید و درآمد اقتصادی در مقایسه با سایر ارقام پر محصول بطور متوسط هر یک تن، یک و نیم میلیون تومان و با میانگین عملکرد 8 تن در هکتار را می‌توان از جمله ویژگی‌های مطلوب این رقم دانست.

عنایتی از جمله مناطق قابل کشت این رقم برنج را اراضی شالیزاری استان مازندران و مناطق مشابه نظیر، استان‌های گیلان و گلستان و اراضی شالیزاری استان‌های خوزستان، فارس و سایر مناطق گرمسیر کشور اعلام کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه رقم کوهسار برای کشت در مناطق سرد و کوهستانی و کشت مجدد برنج در اراضی شالیزاری شمال مناسب است، افزود: زودرسی با طول دوره رشد 95 - 90 روز از بذرپاشی تا برداشت، متحمل به درجه حرارت پایین( 20 - 15 درجه سانتیگراد) در مراحل رویشی، زایشی و رسیدگی، مقاوم به ورس(خوابیدگی) با ارتفاع 100 سانتیمتر، قابلیت پنجه‌زنی مناسب با میانگین 14 پنجه در کپه، کیفیت تحت مناسب با آمیلوز 21 درصد، درجه حرارت ژلاتینه شدن 5 و غلظت ژل 60، وزن هر دانه 32 گرم و متحمل به آفات و بیماری‌های برنج به‌ویژه آفت کرم ساقه‌خوار و بیماری بلاست از جمله ویژگی‌های مطلوب این رقم است.

عنایتی در پایان شالیزارهای شمال کشور را به عنوان کشت مجدد برنج با میانگین عملکرد 4 تن در هکتار، مناطق کوهستانی و سرد سیر کشور با میانگین عملکرد 5 تن در هکتار، در اراضی شالیزاری شمال کشور به عنوان کشت زود هنگام، مناطق دارای محدودیت طول دوره رشد و آب و مناطق برنج خیز استان‌های اصفهان، اردبیل، قزوین ، گلستان با میانگین عملکرد 7 تن در هکتار را از مناطق قابل کشت رقم کوهسار اعلام کرد.

انتهای پیام/86003/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول