اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد خرم‌آباد:

تحکیم بنیان خانواده بازدارنده وقوع جرم در جامعه است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه‌های آموزشی حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد گفت: تحکیم بنیان خانواده بازدارنده وقوع جرم در جامعه است.

تحکیم بنیان خانواده بازدارنده وقوع جرم در جامعه است

محمدجعفر ایرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: مهم‌ترین کانون تربیتی و نخستین اجتماع انسانی در تمام قرون و اعصار مجتمعی به نام خانواده بوده که متشکل از دو یا چند نفر که اصولاً عناصری از قبیل پدر، مادر و فرزند یا فرزندان است.

وی افزود: آمار و پژوهش‌های علمی نشان داده است که بیشترین بزهکاری‌ها متعلق به مجرمینی است که در فضایی مجرمانه و با قابلیت جرم‌خیزی رشد کرده‌اند.

این استاد جرم‌شناسی دانشگاه افزود: وقتی در درون خانواده قباحت و حرمت برخی اعمال مجرمانه اولیه از قبیل توهین، تهمت، افترا، دروغ، غیبت، تنبیه بدنی، آزار و اذیت روحی و روانی و ... شکسته شود، کودک با تفکر قانون گریزانه و تجری و تعرض به حقوق اولیه دیگران آشنا شده و بر آن پایه خانواده، آینده او را رقم می‌زند.

ایرانی گفت: از لحاظ ژنتیکی نیز اساتید جرم‌شناسی بر این باورند که برخی از روحیات و خصوصیات اخلاقی و روانی پدر و مادر به صورت غریزی و قهری به فرزند منتقل می‌شود، اما این عامل در مقابل عامل مهمی مانند خانواده و تربیت‌های اکتسابی نمی‌تواند آن چنان تسلط داشته باشد.

این حقوقدان افزود: در یک تحقیق میدانی که از 800 کودک بزهکار به عمل آمد معلوم شد که 65 درصد مادران این کودکان بزهکار مطلقه و یا در حال جدایی بوده‌اند، پر واضح است که یکی از ارکان و عناصر حیاتی کانون خانواده، مادر و یا پدر است که از نتیجه منازعات و مشاجرات لفظی زمینه بروز بزهکاری اطفال را فراهم می‌کند.

این استاد جرم‌شناسی یادآور شد: در یک بررسی جداگانه دیگر که بر روی 200 نفر از جوانان 20 تا 25 ساله در دو منطقه مجزای ایران که از نظر پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متمایز هستند، با استفاده از متغیرهای مستقلی چون کنترل والدین بر رفتار فرزندان، رضایت فرزندان از خانواده، روابط کانون و علاقه و تعارض با اعضا درخصوص رفتار پرخاشگرانه به عمل آمده این نتیجه حاصل شده است که در هر دو منطقه، رابطه مستقیمی بین روابطی که در کانون خانواده می‌گذرد و جرم جوانان آن وجود دارد، در مقایسه با دو منطقه، منطقه حاشیه‌نشین به دلیل آنکه تعارض‌های کانون خانواده در آن بالا بوده گرایش‌های بیشتری به کج‌روی در بین جوانان آن وجود داشت.

ایرانی افزود: اهمیت کانون اجتماعی خانواده در پیشگیری از وقوع جرم و بزهکاری اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و باید خانواده را ورودی جرائم دانست و در واقع باید حاکمیت در تحکیم بنیان‌های خانواده و تثبیت ارکان آن به منظور جلوگیری از وقوع جرایم اقدام مستمر و ارگانیکی را انجام دهد.

این حقوقدان با توجه به تحقیقات حقوقدانان غربی گفت: هتر نیگتون و کاکس در ارتباط با از هم گسیختگی خانوادگی در یک مطالعه طولی عنوان کردند، یک یا دو سال پیش از طلاق بحران شدیدی در خانواده ایجاد می‌شود، این حقوقدانان همچنین دریافتند که کودکان به خصوص پسران در این دوره نافرمان و پرخاشگر هستند و مشکلات رفتاری بیشتری در کلاس و عزت نفس پایین‌تری دارند.

ایرانی همچنین براساس تحقیق دیگری که کاپالدی و پاترسون 1991 انجام داده‌اند، گفت: در رابطه با تعارض خانوادگی در تحقیقی که دیگران در یک نمونه از 617 نفر از زنان 19 تا 87 ساله در ((ورمونت)) انجام دادند، مشخص شد، کسانی که در کودکی شاهد خشونت والدین بودند، دارای ناراحتی‌های روان‌شناختی بیشتر و سازگاری اجتماعی پایین‌تری هستند.

ایرانی در ادامه افزود: جرم به عنوان پدیده‌ای اجتماعی دیده می‌شود و خانواده‌ها به دلیل نخستین کانون اجتماعی مهم‌ترین تأثیر را در شکل‌گیری جرایم امضا می‌کنند.

مدیر گروه‌های آموزشی حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد گفت: توجه بیشتر خانواده به تثبیت ارکان خانوادگی و ارتقای حس امنیت و آرامش و جلوگیری از اذیت‌ها و آزارهای جسمی، روحی روانی، جنسی و رفتاری کودکان و فرزندان در خانواده مهم‌ترین وظیفه نگهداری و مراقبت پدران و مادران نه تنها در قبال فرزندان بلکه در قبال جامعه انسانی و آیندگان است.

انتهای پیام/2304/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول