اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار همدان:

312 عنوان وقفنامه در همدان ثبت شده است

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان همدان گفت: 312 عنوان وقفنامه در شهرستان همدان ثبت شده است.

312 عنوان وقفنامه در همدان ثبت شده است

حسن قهرمانی‌‌مطلق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن گرامیداشت هفته وقف بر لزوم تبیین ابعاد مختلف و اثرگذار این سنت حسنه در زمینه‌های مختلف صحه گذاشت و ترویج این مهم را گامی ارزشمند در راستای اعتلا و رشد جامعه ارزیابی کرد.

وی از وقف به عنوان یک ظرفیت بسیار عمده و بی‌نظیر در اسلام یاد کرد و گفت: این سنت حسنه همانند چشمه‌‌ای جاری و ساری است که علاوه بر اجر و ثوابی که تا ابد برای واقف دارد جامعه اسلامی را نیز از نعمت خود بهره‌مند می‌کند و بر این اساس نیز می‌تواند الگویی برای سایر ملل باشد.

فرماندار همدان با بیان اینکه در بین ملت ایران نیز بحث وقف جایگاه خود را پیدا کرده است به لزوم توجه به نیت‌های مطابق با نیازهای روز جامعه با توجه به تغییر خواسته‌ها اشاره کرد و افزود: توجه به نیات هم‌راستا با نیازهای روز جامعه امری مهم و شایان توجه است.

*لزوم ورود واقفان به وقف‌های نوین

وی بر لزوم توجه واقفان خیراندیش به وقف در زمینه‌های پزشکی، درمانی، شناساندن اسلام و اهل بیت(ع)، وقف‌های فرهنگی و در حوزه سایبری نیز با توجه به جنگ نرم دشمن علیه کشور تأکید کرد.

قهرمانی‌‌مطلق در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وقف به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: وقف‌های انتفاعی شامل حسینیه و مساجد است که درآمدی ندارند و در همین‌ راستا نیز در شهرستان همدان 400 مورد وقف انتفاعی داریم.

وی با بیان اینکه همدان دارای 148 مورد موقوفه منفعتی دارای درآمد است، عنوان کرد: 6 هزار و 500 مستأجر در همین تعداد رقبه اجاره می‌پردازند.

فرماندار همدان با بیان اینکه نخستین وقف در شهرستان و استان همدان توسط آقای «علیرضا قراگوزلو» (معروف به بهاءالملک) ثبت شده است، خاطرنشان کرد: این واقف بزرگ، 14 روستا و قسمت‌هایی از شهر همدان را وقف کرده که به نوبه خود به عنوان دومین موقوفه درآمدزای استان همدان مطرح است.

*درآمد یک میلیارد و 800 میلیون تومانی اوقاف همدان در امسال

وی با بیان اینکه دومین واقف شهرستان همدان «محسن قراگوزلو» با وقف 107 هکتار زمین برای دفن اموات مسلمین در محل باغ بهشت شهرستان است، گفت: «محمدرضا سوداگر» نیز به عنوان سومین واقف شهرستان همدان هشت هکتار باغ را در یکی از بهترین نقاط همدان (پردیس) برای احداث خانه سالمندان وقف کرده است.

به گفته قهرمانی‌مطلق، درآمد اوقاف شهرستان همدان در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در 9 ماهه امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

*درآمد 550 میلیون تومانی امامزاده عبدالله(ع) همدان

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان همدان 40 بقعه متبرکه عظیم‌الشأن وجود دارد، تصریح کرد: بیشترین درآمدزایی متعلق به امامزاده عبدالله(ع) با 550 میلیون تومان درآمد سالانه است.

فرماندار همدان ادامه داد: از درآمد این اماکن متبرکه، 30 درصد صرف هزینه‌های مدیریتی امامزاده، 20 درصد برای هزینه‌های فرهنگی، 40 درصد صرف امورات عمرانی و 10 درصد نیز در راستای خدمه اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه 312 عنوان وقفنامه در شهر همدان وجود دارد، ابراز داشت: در شهرستان همدان 170 مسجد داریم که 48 موقوفه درآمدزا دارند.

قهرمانی‌ملطق با بیان اینکه قدیمی‌ترین موقوفه استان همدان موقوفه میرمنتهای رضوی با وقف یک دانگ از روستای حیدره بالای شهر همدان در سال 950 هجری قمری با نیت خرید روغن برای امامزاده اسماعیل(ع) (واقع در پشت فروشگاه اتکای همدان)است، گفت: این وقف نشان می‌دهد این امامزاده در گذشته وسعت بسیار بیشتری داشته است.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه در سال 90 تعداد 10 مورد وقف به ارزش 800 میلیون تومان در شهرستان همدان ثبت شده، یادآور شد: طی 9 ماهه امسال 17 مورد وقف جدید به ارزش 2 میلیارد تومان صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/89004/ج30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول