اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

19 دی به روایت آیت‌الله نوری ‌همدانی

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: قیام 19 دی‌ ماه مردم قم جرقه‌ای برای نهضت اسلامی بود و تداوم اعتراضات مردمی سبب برچیده شدن نظام شاهنشاهی شد.

19 دی به روایت آیت‌الله نوری ‌همدانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در جمع گروهی از کارکنان وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: شاه و کشورهای غربی می‌دانستند در صورتی که فقیهی شجاع و عادل در رأس امور قرار گیرد بساط آن‌ها را از ایران بر می‌چیند.

وی افزود: شهادت حاج آقا مصطفی، فرزند ارشد امام خمینی(ره) موجب شد مردم در مجالس ترحیمی که به همین مناسبت برگزار می‌کردند شعارهای تندی علیه رژیم سر دهند به همین دلیل شاه تصمیم گرفت با هدایت استعمارگران مقاله‌ای توهین‌آمیز علیه ایشان در روزنامه اطلاعات به چاپ برساند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مقاله مذکور با عنوان «استعمار سرخ و سیاه» به قلم مستعار احمد رشیدی مطلق در روز 17 دی‌ ماه منتشر شد گفت: در این نوشتار سعی شده بود استعمار سرخ یعنی کمونیسم را عاملی خطرناک برای مردم ایران تصویر کنند که آمریکا در مقابل این تهدید به دفاع از ملت مسلمان برخاسته و علاوه بر این روحانیت را نیز استعمار سیاه و مرتجع نشان دهند.

هتاکی به امام خمینی(ره) مردم قم را به خروش واداشت

وی ادامه داد: هتاکی به رهبر کبیر انقلاب در این مقاله سبب شد در روز 17 دی ماه طلاب و روحانیون به خانه علما و مراجع رفته و با تجمع در این اماکن فریاد تظلم‌خواهی سر دهند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به تصمیم اساتید حوزه و مراجع تقلید مبنی بر تعطیل کردن درس‌های حوزه و بازار قم اظهار کرد: این تجمعات و اعتراضات که با پیوستن مردم به طلاب گسترش یافته بود تا دو روز ادامه داشت.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: در روز 19 دی ‌ماه مردم معترض قم در منزل شخصی اینجانب تجمع کردند و من نیز با وظیفه سنگینی که بر دوش خود احساس می‌کردم به سخنرانی پرداخته و طی آن امام خمینی(ره) را به نور و خورشیدی تابان تشبیه کردم که رژیم شاهنشاهی همچون ظلمت در مقابل ایشان ایستاده است.

وی حوادث پس از این سخنرانی را مورد توجه قرار داد و افزود: پس از این تجمع مردم به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کرده و شعارهایی را سر دادند که در خیابان ارم با دژخیمان مسلح رژیم روبه‌رو شده و بعضی از آن‌ها بر اثر حمله نیروهای دولتی به شهادت رسیدند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه چهلم شهدای قم موجب بر پا شدن قیامی مشابه در تبریز شد گفت: این قیام‌ها به تدریج در شهرهایی چون یزد، شیراز، قزوین و سایر مناطق صورت گرفت و پس از آن سراسر ایران علیه رژیم شاه به پا خاستند و سرانجام این قیام‌ها نیز سرنگونی پهلوی در سال 57 بود.

در زمان شما تنها نامی از اسلام باقی مانده بود

استاد برجسته حوزه علمیه قم اسلام موجود در زمان شاه در ایران را همانند اسلامی دانست که امروز در قطر و عربستان جریان دارد و افزود: انقلاب توانست نظامی اسلامی و مقتدر را در ایران بنیان نهد زیرا تا آن زمان تنها نامی از اسلام باقی مانده بود.

وی ادامه داد: اسلام ناب نخستین رکن انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود و پس از آن دومین رکن مردم هستند؛ به فرموده امام راحل اگر این انقلاب در کشوری دیگر صورت می‌گرفت هیچ گاه به پیروزی نمی‌رسید.

مسئولان با حل مشکلات مردم را در صحنه نگاه دارند

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر مردم‌داری مسئولان و مدیران کشور بیان داشت: مردم شجاع ایران در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی حماسه‌های فراوانی آفریدند و امروز دولت وظیفه دارد با حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ملت را در صحنه نگه دارد زیرا همین مردم موجب تداوم انقلاب شده و باید در انتخابات بعدی شرکت کنند.

این مرجع تقلید ولایت فقیه را سومین رکن اساسی انقلاب اسلامی دانست و گفت: تداوم این نظام وابسته به عنصر ولایت بوده و مردم ایران نباید هیچ گاه حراست از ولایت فقیه را فراموش کنند.

انتهای پیام/78004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول