اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف تبیین جایگاه فرهنگ وقف در آموزه‌های دینی

همایش مبلغین و وقف در قروه برگزار شد

خبرگزاری فارس: با هدف تبیین جایگاه فرهنگ وقف در آموزه‌های دینی و آثار آن، همایش مبلغین و وقف در قروه برگزار شد.

همایش مبلغین و وقف در قروه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، امام جمعه قروه در این همایش با بیان اینکه مبلغین باید پرچمدار حفظ و احیاء موقوفات باشند گفت: انتظار می‌رود که مبلغین با نگاه دینی و ملی به مقوله‌ وقف نگاه کنند و ابعاد و زوایای آثار و برکات وقف را برای مردم تبیین کنند.

حجت‌الاسلام صفرعلی احیا با بیان این‌که «وقف از صدر اسلام تاکنون یکی از پایگاه‌های مهم ترویج ارزش‌های اسلامی بوده است» گفت: از جمله کارکردهای وقف و خدمات آن خدمات سیاسی به جامعه اسلامی است که پیامبر اکرم (ص) حکومت اسلامی را از مسجد نبی پایه‌گذاری کرد و انقلاب اسلامی ایران نیز از همین پایگاه‌های وقف شروع شد و پس از پیروزی انقلاب مساجد و حسینیه‌ها محل اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است.

امام جمعه قروه تصریح کرد: میل به جاودانه زیستن همواره انسان‌ها را تشویق کرده تا در کنار کار و تلاش مستمر خود به ایجاد و بنای کارهای یادگاری بپردازند که در حیات آنها و همچنین پس از فوتشان منشا خیر و برکات شود و برای جامعه مفید باشند.

حجت‌الاسلام احیا با بیان اینکه وقف یکی از مصادیق و عناصری است که پیامبر اعظم (ص) به عنوان پشتوانه عظیم مالی و مادی در امر تبلیغ رسالت الهی خویش قرار دادند، گفت: امروز نیز مهم‌ترین کارکرد وقف حمایت از مراکز علوم دینی در بعد سخت‌افزاری است.

وی رکود وقف در جامعه را از تهدیدهای به فراموشی سپرده شدن این صدقه جاریه عنوان کرد و افزود: وظیفه طلاب و مبلغین علوم دینی پویایی این سنت الهی با اطلاع رسانی و بیان اهداف و احکام وقف است.

فرماندار قروه نیز در این همایش وقف را از ثمرات ممتاز اسلام برشمرد و افزود: باید با تبلیغ گسترده، فرهنگ وقف در جامعه احیا و تقویت شود.

محمدرسول شیخی‌زاده در ادامه با اشاره به اختلاط موقوفات با اموال عمومی مردم در زمان حکومت طاغوت در قروه گفت: باید با شفاف‌سازی و تشریح و تبیین اماکن موقوفه، زمینه‌های سوءاستفاده به صفر برسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه هرگاه که اسلام نیازمند کمک و یاری بوده است، ندای فریاد خواهی از حلقوم روحانیت برآمده است، گفت: امروز نیز ترویج و احیای سنت الهی وقف نیازمند مشارکت بیشتر مبلغین دینی است.

سلمان روحی تقویت تبلیغ در باب وقف از منابر مساجد را راهکاری سازنده در احیای فرهنگ وقف برشمرد و افزود: هدفگذاری  نخست اوقاف و امور خیریه احیای موقوفات و ثبت موقوفات جدید با تعامل روحانیون و مبلغین دینی است.

وی طرح تبلیغ چهره به چهره را از راهکارهای مهم در امر تبلیغ وقف برشمرد و افزود: شناخت و ارتقای سطح آگاهی جامعه، اطلاع‌رسانی کارکردها و آثار وقف در زندگی روزمره مردم باید مورد توجه قرار گیرد چرا که هر چه شناخت مردم بیشتر شود، اعتماد بیشتری به وقف و اوقاف نشان خواهند داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه نیز در این همایش با اشاره به شعار هفته وقف امسال «همه واقف باشیم»، ابراز امیدواری کرد هفتهی وقف فرصتی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف باشد و زمینه‌ای را فراهم کند که همه‌ی آحاد جامعه وظیفه خود را نسبت به این مقوله مهم بشناسند.

حجت‌الاسلام ایزدی با اشاره به روند صعودی روی آوردن مردم قروه به سنت حسنه وقف گفت: امسال 4 موقوفه جدید در این شهرستان به ثبت رسیده است و 107 خیر نیز برای اولین بار با اداره اوقاف و امور خیریه  همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال سند مالکیت اوقافی برای 80 میلیون مترمربع از اماکن موقوفه اخذ شده است.

انتهای پیام/79009/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول