اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حفاظت و اطلاعات اداره کل زندان‌های قزوین تأکید کرد

حفظ استانداردهای درمان کننده اعتیاد

خبرگزاری فارس: رئیس حفاظت و اطلاعات اداره کل زندان‌های قزوین بر حفظ استانداردهای درمان سوء مصرف مواد مخدر تأکید کرد و افزایش نظارت را در تمامی فرایندهای درمانی ضروری دانست.

حفظ استانداردهای درمان کننده اعتیاد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های قزوین، حسن رضاقلیان در جمع مسؤلان حفاظت زندان‌های استان گفت: اعتیاد به ویژه سوء مصرف مواد مخدر صنعتی، متلاشی کردن فرد، خانواده و جامعه را هدف قرار داده و حل این معضل عزم ملی و همگانی را طلب می‌نماید.

وی اظهار داشت: فرد معتاد به دلیل وابستگی شدید به موادمخدر در معرض انجام رفتارهای پرخطر قرار دارد و نیاز به مواد آنها را به ارتکاب جرائم وادار می‌سازد.

رضاقلیان به پیامدهای سوء مصرف موادمخدر اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد درصد بالایی از زندانیانی که مرتکب جرائم خاصی مانند سرقت می‌باشند، دارای سابقه اعتیاد نیز بوده‌اند.

وی اضافه کرد: در برخورد ریشه‌ای با این موضوع سازمان زندان‌ها طرح کاهش آسیب رفتارهای پرخطر را در رأس  برنامه‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ها قرار داده و پایش و نظارت بر آن مورد تأکید می‌باشد.

رئیس حفاظت و اطلاعات اداره کل زندان‌های قزوین بیان کرد: طرح کاهش آسیب از زمان ورود به زندان با شناسایی افراد در معرض خطر و بررسی وضعیت جسمی و روانی آنها شروع شده و تصمیمات و برنامه‌های درمانی اتخاذ می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: بزهکاران و مجرمین به علل ناهنجاری‌ها و کجروی‌های اجتماعی با مشکلات روحی و روانی زیادی مواجه بوده و شدیداً تحت تأثیر الگوهای انحرافی به سوی مواد مخدر گرایش می‌یابند.

رضاقلیان تصریح کرد: این دسته از افراد با ورود به زندان نیازمند برنامه‌های روان‌درمانی و مشاوره‌ای ترک اعتیاد هستند و بررسی‌ها حاکی از مؤثر بودن طرح‌های درمانی برای این افراد می‌باشد.

وی همچنین به سایر اقدامات اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی اعتیاد باید همسر و فرزندان معتادین نیز شرکت داشته و تحت آموزش‌های ویژه‌ای قرار گیرند.

وی افزود: سازمان زندان‌های استان با همکاری اساتید این حوزه آموزش‌های مدونی را اجرا کرده است و امیدواریم حمایت‌های بیشتر بتواند ابعاد آموزشی و تربیتی گسترده‌تری را برای خانواده‌های معتادین بوجود آورد.

به گفته وی عوارض اجتماعی و خانوادگی ناشی از اعتیاد با اجرای برنامه کاهش آسیب در زندان، بطور چشم‌گیری کاهش یافته و توسعه اشتغال پس از آزادی آنها کمک شایانی به جلوگیری از بوجود آمدن مجدد مشکلات می‌شود.

رئیس حفاظت و اطلاعات اداره کل زندان‌های قزوین انجام بیماریابی زندانیان بیمار و معتاد را در بدو ورود از بزرگترین اقدامات در عرصه زندانبانی نوین برشمرد و گفت: شناسایی و درمان کامل آنها می‌تواند از خطر جدی انتشار آلودگی بین زندانیان جلوگیری کند.

وی در پایان تأکید کرد: تجربه نشان داده است منع کردن  از یک رفتار پرخطر باید با جایگزین کردن یک رفتار صحیح و مطلوب همراه باشد و این مهم در زندان‌های استان با توسعه طرح‌های درمانی، آموزشی و شغلی از زمان ورود تا پس از آزادی انجام می‌پذیرد.

انتهای پیام/2667/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول