اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس‌ـ10

انفجار در خطوط انتقال برق منجیل به تهران

خبرگزاری فارس: نامه محرمانه ساواک گیلان از انفجار در خطوط انتقال برق منجیل به تهران در مهر ماه سال 50 خبر می‌دهد.

انفجار در خطوط انتقال برق منجیل به تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون می‌پرداخت.

«ساواک» علاوه بر همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی‌ـامنیتی داخلی با سازمان‌های جاسوسی دنیا به ویژه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی صهیونیسم (موساد) نیز همکاری داشت.

پس از تشکیل ساواک، نیروهای سیا به ساواک آمدند و کارکنان و مسئولانش را آموزش دادند و سیا و ساواک، همکاری‌های دیگری نیز با هم داشتند.

سیا، ساواک را در مشت خود داشت و هر چه به آنها مخابره می‌کرد، بدون چون و چرا انجام می‌شد.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگی زرین از تاریخ مبارزات مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

شیخ‌الاسلامی رئیس سازمان ساواک گیلان در نامه محرمانه به رئیس ساواک لاهیجان آورده است: نیمه شب 24 مهر 50 در بعضی از خطوط انتقال نیروی برق در تهران، قزوین و منجیل انفجارهایی به وسیله بمب توسط خرابکاران به‌وقوع پیوسته است.

این نامه به شماره 9719 می‌افزاید: این انفجارها زیان قابل توجهی در بر نداشته و تعدادی از عناصر خرابکار بمب‌گذار دستگیر شده‌اند.

ساواک گیلان در ادامه خواستار حفاظت از موسسه‌های مهم حیاتی شده تا از اتفاق‌های نظیر آن جلوگیری شود.

*بی‌نظمی در دبیرستان ماسال

موحدی رئیس قبلی سازمان ساواک گیلان در نامه شماره 3999 به تیمسار رئیس شهربانی استان آورده است: طبق اعلام واصله یکی از دانش‌آموزان دختر دبیرستان عظمت ماسال با برهم زدن تزئینات و زمین انداختن پرچم در تاریخ 24 اسفند 36 بی‌نظمی کرده است.

این گزارش خیلی محرمانه می‌افزاید: مراتب برای اطلاع و هرگونه اقدام مقتضی در حوزه استحفاظی اعلام می‌شود.

رونوشت این نامه توسط ساواک به شهربانی گیلان نیز به منظور اطلاع و هرگونه اقدام ارسال شده است.

*بمب‌گذاری در فرمانداری لاهیجان

در تلفن‌گرام ساواک آمده است: ساعت 5 و 45 دقیقه مورخ 8 دی سال 35 توسط شخص ناشناسی، تلفنی به فرماندار لاهیجان اطلاع داده شده است که در ساعت 6 و 15 دقیقه در فرمانداری بمبی منفجر می‌شود.

این تلفن‌گرام ادامه داده است: بلافاصله افرادی که در فرمانداری سکونت داشتند به محوطه باز رفته اما در ساعت مقرر و حتی نیم ساعت پس از آن اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/2300/ت30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول