اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس-9

اعتراض روحانیون آستانه‌اشرفیه به یک مجلس ترحیم

خبرگزاری فارس: گزارش ساواک گیلان از اعتراض روحانیون آستانه‌اشرفیه به مجلس ترحیم اسدالله علم وزیر دربار ستم‌شاهی خبر می‌دهد.

اعتراض روحانیون آستانه‌اشرفیه به یک مجلس ترحیم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) که زیر نظر نخست‌وزیری رژیم ستم‌شاهی اداره می‌شد یکی از مخوف‌ترین و خشن‌ترین دستگاه‌های امنیتی بود که با نظر آمریکایی‌ها و به شیوه غربی توسط رژیم پهلوی دایر شده بود.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون می‌پرداخت.

«ساواک» علاوه بر همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی‌ ـ امنیتی داخلی با سازمان‌های جاسوسی دنیا به ویژه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و سازمان جاسوسی صهیونیسم (موساد) نیز همکاری داشت.

پس از تشکیل ساواک، نیروهای سیا به ساواک آمدند و کارکنان و مسئولانش را آموزش دادند و سیا و ساواک همکاری‌های دیگری نیز با هم داشتند.

سیا، ساواک را در مشت خود داشت و هر چه به آنها مخابره می‌کرد، بدون چون و چرا انجام می‌شد.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگی زرین از تاریخ مبارزات مردم این استان بر ضد طاغوت است که در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در گزارش خبر بسیار ‌محرمانه ساواک گیلان به شماره 1246 آمده است: به‌مناسبت درگذشت امیر اسدالله علم وزیر پیشین دربار شاهنشاهی در تاریخ سوم اردیبهشت 37 در مسجد بازار آستانه‌اشرفیه از طرف انجمن شاهنشاهی شهر مجلس ترحیمی برگزار شد.

این گزارش با اشاره به حضور فرماندار لاهیجان، بخشدار آستانه‌اشرفیه، شهردار و اعضای انجمن ملی می‌افزاید: روحانیون آستانه‌اشرفیه به دلیل اینکه شایع‌ شده بود علم بهایی بوده در این مراسم شرکت نکردند.

مسئولان عملیات و امنیت داخلی ساواک گیلان نیز در ادامه این گزارش خبر خیلی محرمانه را تأیید می‌کند.

به گزارش فارس، اسدالله علم مهم‌ترین شخصی بود که در مسایل داخلی به محمدرضا شاه مشاوره می‌داد و مشیر و مشاور اصلی شاه بود.

*دستگیری یک کارواش ضد رژیم در انزلی

در نامه خیلی محرمانه سازمان ساواک بندر انزلی آمده است: تعدادی از شهروندان این شهر به اتهام اخلال در نظم و دادن شعار مضره (زنده باد خمینی) در تاریخ 18 مهر 57 توسط شهربانی دستگیر و پرونده آنها به دادسرا معرفی شدند.

این گزارش اسامی متهمان را غلامرضا رائفی شاغل در ماشین‌شویی، سید حجت عسگری‌نژاد، محمدعلی پاسبان‌وطن، امیر ابراهیم آل‌میرداماد، کسری سعادتمند و... اعلام کرده بود.

*جمع‌آوری کتاب‌های ضد رژیم از کتابخانه‌ها

در نامه مورخ 21 آذر 36 ساواک بندر انزلی به ساواک گیلان آمده است: با بررسی‌های صورت گرفته غیرمحسوس 22 جلد کتاب مضره مشاهده شد.

این نامه می‌افزاید: جمع‌آوری کتاب‌های مذکور توسط همکار ممکن بوده و منتظر نظریه ساواک گیلان هستیم.

انتهای پیام/2300/ت30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول