اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ششمین همایش موسیقی مذهبی بوشهر

مداحان پیشکسوت استان بوشهر تجلیل شدند

خبرگزاری فارس: در ششمین همایش موسیقی مذهبی بوشهر دو تن از مداحان پیشکسوت استان بوشهر تجلیل شدند.

مداحان پیشکسوت استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، رئیس ستاد اقامه نماز جمعه استان بوشهر صبح امروز در این آیین گفت: سبک عزاداری مردم استان بوشهر منحصر بفرد است.

حجت السلام سید نعمت‌الله رکنی با بیان اینکه سبک عزاداری مردم استان به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، گفت: عزاداری مردم استان برای مردم کشور و حتی جهان ناشناخته بود که با شروع عصر سینما این شیوه برای مردم نمایان گشت.

وی پایه‌گذار نوحه بوشهری را عباس دریانورد از مداحان بوشهر در دوره رضا شاه دانست و گفت: این مداح با سفر به کشورهای مختلف شیوه عزاداری بوشهری‌ها را ترویج داد به‌گونه‌ای که این سبک عزاداری بوشهری در هند و برخی از کشورهای آسیایی مشاهده می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه استان بوشهر با بیان اینکه عزاداران بوشهر در آیین سینه زنی با دایره بستن و سینه‌زنی سبک منحصر بفردی در موسیقی مذهبی به نمایش می‌گذارند، گفت: اوج این عزاداری بخش واحد آن است که در این قسمت عزاداران با تمام توان بر سینه خود می‌زند و اوج ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهد.

رکنی افزود: سبک سینه‌زنی بوشهری در فیلم اربعین در دهه 40 به همت ناصر تقوایی به مردم شناسانده شد و با آشنایی مردم با این سبک در زمان عزاداری فوج فوج مردم به بوشهر برای دیدن عزاداری سفر می‌کردند.

وی گفت: مرحوم بخشو با صدای دلنشین خود عزاداری بوشهری‌ها را به اوج رساند به گونه‌ای که صدای این نوحه‌خوان در جای جای کشور شنیده می‌شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تقوایی با توجه به آشنایی با آداب و رسوم مردم جنوب این مستند را جلو دوربین برد و سبک عزاداری مردم جنوب را شناساند.

رئیس ستاد اقامه نماز جمعه استان بوشهر افزود: ویژگی عزاداری مردم استان بوشهر پر محتوایی در اشعار و ذکر است و یکی از غنی‌ترین سبک‌های عزاداری با آهنگ متین و سنگین در کشور است.

رکنی ذاکران، مداحان، مرثیه‌سرایان و فعالان مذهبی را مایه افتخار دانست و گفت: چون شما عزیزان به حضرت

اباعبدالله الحسین(ع) متصل هستید مایه عزت و افتخارید.

در این مراسم پس اجرای موسیقی مذهبی به صورت کر و قرائت اشعار شاعران در وصف اربعین حسینی از دو تن از مداحان پیشکسوت استان آقایان ماندنی فرید از دیلم و اسماعیل ایراندوست از بوشهر تجلیل شد.

انتهای پیام/66006/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول