اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هشدار جامعه مدرسین به آیت الله !

خبرگزاری فارس: جامعه مدرسین حوزه علمیه از مردم خواسته اند به هر طریق که میشود از آیت الله شریعتمداری بخواهند که بیشتر از این به ضد انقلاب اجازه اخلالگری و آشوب و بلوا داده نشود تا آبروی اسلام محفوظ و مقام مرجعیت از اینگونه انحرافات مصون بماند.

هشدار جامعه مدرسین به آیت الله !

رخدادهای 14 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب با انتشار بیانیه مهمی احراز صلاحیت نامزدهای نخستین انتخابات ریاست جمهوری را به مردم واگذار کردند . رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند : در دوره‎های آینده که ان‎شاءاللّه‎ استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی باید این امر به وسیله شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.

رهبر انقلاب امروز در ملاقات استادان دانشگاه تهران با ایشان به مداخله دولت شوروی در افغانستان واکنش نشان داده و فرمودند : به سفیر شوروی [که برای توجیه مداخله در شوروی به قم آمده بود گفتم ] اگر شما خیال کنید که با سرنیزه بتوانید یک ملتی را خاضع کنید و استقرار هم پیدا بشود این اشتباه است. سرنیزه می‎تواند یک مردمی را سرکوب کند، بکشد، چه بکند، لکن نمی‎تواند مستقر باشد.

امشب از سوی وزارت کشور اسامی کسانیکه خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند اعلام شد . بر اساس بیانیه وزارت کشور 106نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند .

عده ای از هواداران آیت الله شریعتمداری که پیش از ظهر امروز قصد تعرض به بیت امام خمینی را داشتند با واکنش شدید مردم مواجه شدند .

در پی این یورش دفتر امام خمینی مردم را به آرامش دعوت کرد . امام خمینی در پیام خود که از بلندگوهای حرم به دفعات قرائت شد تاکید کردند : هرکس به من بالاترین توهین ها را هم کرد کسی حق اعتراض ندارد .

بعد از ظهر امروز و بدنبال انتشار خبر درگیری های قم تبریز به شدت متشنج شد . هواداران خلق مسلمان در تبریز به سوی سازمان رادیو و تلویزیون حرکت کرده و ساعت 5 بعد از ظهر امروز این محل را بدون هیچ درگیری به اشغال خود درآوردند .

ساعت 21 امشب گروه کثیری از مردم در حالی که در پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی شعار می داند رادیو و تلویزیون تبریز را از اشغال خارج کردند .

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعنوان اعتراض به آشوب های قم و تبریز با انتشار بیانیه ای روز شنبه 15دی ماه را تعطیل عمومی اعلام کرده و از مردم خواست با حضور در خیابان ها با امام امت تجدید بیعت کنند و به هر طریق که میشود از آیت الله شریعتمداری بخواهند که بیشتر از این به ضد انقلاب اجازه اخلالگری و آشوب و بلوا داده نشود  تا آبروی اسلام محفوظ و مقام مرجعیت از اینگونه انحرافات مصون بماند .

امام احراز صلاحیت نامزدها را به ملت واگذار کرد

رهبر انقلاب با انتشار بیانیه مهمی احراز صلاحیت نامزدهای نخستین انتخابات ریاست جمهوری را به مردم واگذار کردند .در بیانیه امام خمینی آمده است : با اینکه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیه ملت، تصدیق صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهده اینجانب است، به واسطه بعضی مصالح و جهات لازم‎المراعاة، از آن جمله وضع استثنایی که کشور دارد، لازم است در این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و کشور نیست، به این جهت و جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم که خود سرنوشت خود را تعیین کنند.

در دوره های آینده به قانون عمل خواهد شد

در ادامه این بیانیه آمده است : در دوره‎های آینده که ان‎شاءاللّه‎ استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی باید این امر به وسیله شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.

از نسبت دادن کاندیدای خود به من خودداری کنند

رهبر انقلاب در بخش دیگری از این بیانیه مهم تاکید کردند : اینجانب بنا ندارم از کسی تأیید نمایم، چنانکه بنا ندارم کسی را رد کنم. و از تمام احزاب و گروهها و افراد می‎خواهم از نسبت دادن کاندیدای خود به من که از آن استفاده تأیید و یا تعیین و یا رد شود، خودداری کنند.(1)

امام خمینی خطاب به سفیر شوروی:اگر شما خیال کنید که با سرنیزه بتوانید یک ملتی را خاضع کنید و استقرار هم پیدا بشود این اشتباه است. سرنیزه می‎تواند یک مردمی را سرکوب کند، بکشد، چه بکند، لکن نمی‎تواند مستقر باشد.ملت اگر یک چیزی خواستند، نمی‎شود به خلاف میل ملت همیشه یک کاری را انجام داد، و اگر حکومت رژیمش دو رژیم باشد، ملت مسْلم باشد، حکومت کمونیست باشد، این نخواهد درست شد و شما همچو امیدی نداشته باشید.

واکنش امام خمینی به مداخله شوروی در افغانستان

رهبر انقلاب امروز در ملاقات استادان دانشگاه تهران با ایشان به مداخله دولت شوروی در افغانستان واکنش نشان دادند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از :

پاسخ امام به سفیر شوروی چه بود ؟

1- سفیر شوروی همان چند ساعت بعد از این کاری که کرده بودند شب آمده بود اینجا، و مانده بود اینجا، تا وقتی که ... ملاقاتش کردم... [سفیر شوروی ] پیامش را ذکر کرد، و همین مطالب بود که اشخاص خارجی آمده بودند و در افغانستان مشغول به ـ مثلاً ـ اخلال بودند و مخالف با ملت بودند، و دولت افغانستان از شوروی خواست که بیاید این کار را بکند...

با سرنیزه نمی توانند

2- گفتم اگر شما خیال کنید که با سرنیزه بتوانید یک ملتی را خاضع کنید و استقرار هم پیدا بشود این اشتباه است. سرنیزه می‎تواند یک مردمی را سرکوب کند، بکشد، چه بکند، لکن نمی‎تواند مستقر باشد. ملت اگر یک چیزی خواستند، نمی‎شود به خلاف میل ملت همیشه یک کاری را انجام داد، و اگر حکومت رژیمش دو رژیم باشد، ملت مسْلم باشد، حکومت کمونیست باشد، این نخواهد درست شد و شما همچو امیدی نداشته باشید.(2)

راهپیمایانی که رادیو و تلویزیون را اشغال کرده اند شعارهایی درحمایت از بختیار آخرین نخست وزیر شاه سر دادند . بلافاصله پس از تصرف صدا و سیمای تبریز تصاویر آیت الله شریعتمداری بر دکل ها و دیوار های ساختمان رادیو و تلویزیون نصب شد

اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام شد

امشب از سوی وزارت کشور اسامی کسانیکه خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند اعلام شد .بر اساس بیانیه وزارت کشور 106نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند . ابوالحسن بنی صدر ، جلال الدین فارسی ، سید حسن آیت ، سید احمد مدنی ، داریوش فروهر ، آیت الله خلخالی ، صادق قطب زاده ، مسعود رجوی ، محمد صادق طباطبایی ، محمد مکری از جمله نامزدهای مشهوری هستند که در انتخابات شرکت کرده اند . اسامی 18نفر دیگر از داوطلبان به دلایلی از قبیل عضویت در ساواک ، مخدوش بودن شناسنامه ، سوابق سوء کیفری و کمبود سن حذف شده است . (3)

حمله به بیت امام خمینی با واکنش مردم مواجه شد

عده ای از هواداران آیت الله شریعتمداری که پیش از ظهر امروز قصد تعرض به بیت امام خمینی را داشتند با واکنش شدید مردم مواجه شدند .بر اساس این گزارش این عده که خود را اعضا و طرفداران حزب خلق مسلمان معرفی می کردند شیشه های یک داروخانه شبانه روزی را شکستند و به چند مغازه و اتومبیل خسارت وارد کردند و سپس با دادن شعارهایی به طرف بیت امام خمینی حرکت کردند . با واکنش قاطع و شدید مردم عده ای مجروح و به بیمارستان نکویی قم انتقال یافته اند .

درپی یورش عده ای از هواداران آیت الله شریعتمداری دفتر امام خمینی مردم را به آرامش دعوت کرده و بلافاصله به دستور امام که به وسیله بلندگوهای حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مساجد و اماکن مذهبی پخش شد مردم به آرامش و هوشیاری وجلوگیری ازتجمع دعوت شدند . امام خمینی در پیام خود که از بلندگوهای حرم به دفعات قرائت شد تاکید کرده اند : هرکس به من بالاترین توهین ها را هم کرد کسی حق اعتراض ندارد .

پیام امام که از بلندگوهای حرم پخش شد

در پی این یورش دفتر امام خمینی مردم را به آرامش دعوت کرده و بلافاصله به دستور امام که به وسیله بلندگوهای حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مساجد و اماکن مذهبی پخش شد مردم به آرامش و هوشیاری و جلوگیری از تجمع دعوت شدند . امام خمینی در پیام خود که از بلندگوهای حرم به دفعات قرائت شد تاکید کرده اند : هرکس به من بالاترین توهین ها را هم کرد کسی حق اعتراض ندارد . (4)

زدو خورد شدید خیابانی در تبریز /اشغال رادیو و تلویزیون توسط خلق مسلمان

امروز در سطح شهر تبریز شایعه ای پخش شد که در قم به منزل آیت الله شریعتمداری حمله شده است و در پی این شایعه گروه هایی از مردم در مقابل ساختمان حزب خلق مسلمان تبریز اجتماع کردند و سپس در مسیر خیابان های منجم و امام خمینی براه افتادند و در حاای که عکس هایی از آیت الله شریعتمداری در دست داشتند و به پشتیبانی از وی شعار می دادند به سوی سازمان رادیو و تلویزیون حرکت کردند و ساعت 5 بعد از ظهر امروز این محل را بدون هیچ درگیری به اشغال خود درآوردند .

شعارهای خلق مسلمان در حمایت از بختیار !

راهپیمایانی که رادیو وتلویزیون را اشغال کرده اند شعارهایی در حمایت از بختیار آخرین نخست وزیر شاه سر دادند . بلافاصله پس از تصرف صدا و سیمای تبریز تصاویر آیت الله شریعتمداری بر دکل ها و دیوار های ساختمان رادیو و تلویزیون نصب شد .

امشب از سوی وزارت کشور اسامی کسانیکه خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند اعلام شد .بر اساس بیانیه وزارت کشور 106نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند . ابوالحسن بنی صدر ، جلال الدین فارسی ، سید حسن آیت ، سید احمد مدنی ، داریوش فروهر ، آیت الله خلخالی ، صادق قطب زاده ، مسعود رجوی ، محمد صادق طباطبایی ، محمد مکری از جمله نامزدهای مشهوری هستند که در انتخابات شرکت کرده اند .

رادیو و تلویزیون توسط مردم پس گرفته شد

ساعت 21امشب گروه کثیری از مردم در حالی که در پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی شعار می داند رادیو و تلویزیون تبریز را از اشغال خارج کردند . هم اکنون محافظت از مرکز رادیو و تلویزیون بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است . (5)

هشدار جامعه مدرسین به آیت الله ! :  بیشتر از این به ضد انقلاب اجازه جولان ندهید

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعنوان اعتراض به آشوب های قم و تبریز با انتشار بیانیه ای روز شنبه 15دی ماه را تعطیل عمومی اعلام کرده و از مردم خواست با حضور در خیابان ها با امام امت تجدید بیعت کنند .

در بیانیه جامعه مدرسین آمده است : از مردم مسلمان ایران می خواهیم در این مقطع حساس که مسلمین بر مسیر دو راهی مرگ و حیات قرار دارند ما را یاری دهند و بداد اسلام برسند و به هر طریق که میشود از آیت الله شریعتمداری بخواهند که بیشتر از این به ضد انقلاب اجازه اخلالگری و آشوب و بلوا داده نشود  تا آبروی اسلام محفوظ و مقام مرجعیت از اینگونه انحرافات مصون بماند . (6)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 11

2-  صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 13

3-  جمهوری اسلامی ، 15دی1358، صفحه 2

4-  کیهان ، 15دی1358، صفحه

5-  اطلاعات ، 16دی 1358، صفحه 12

6-  جمهوری اسلامی ، 15دی 1358، صفحه 11

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول