اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین نشست جانبازان 70 درصد با مجمع نمایندگان کرمان

عزت را به‌جای تسهیلات به جانبازان بدهید

خبرگزاری فارس: جمعی از جانبازان 70 درصد کرمانی در نخستین دیدار خود با مجمع نمایندگان استان کرمان پس از گذشت 26 سال از دوران دفاع مقدس خواستار عزت‌بخشی به جانبازان و ایثارگران به‌جای ارائه تسهیلات مادی شدند.

عزت را به‌جای تسهیلات به جانبازان بدهید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جمعی از جانبازان بالای 70 درصد کرمان روز گذشته با مجمع نمایندگان استان کرمان دیدار کردند، دیداری که به گفته این جانبازان نخستین نشست این قهرمانان ملی با نمایندگان پس از گذشت 26 سال از دوران دفاع مقدس بود، اقدامی ارزشمند از سوی نمایندگان که نتایجی را هم به همراه داشت.

یکی از جانبازان بالای 70 درصد استان کرمان در این دیدار اظهار داشت: بحث تعریف و تمجید از خانواده معزز شهدا و ایثارگران در جامعه ما زیاد است، اما حالا دیگر باید از قالب کلمات و واژه‌ها بیرون بیاییم.

آیا مردم به جانبازان به اندازه یک هنرپیشه توجه می‌کنند

مهدی آخشیک تصریح کرد: هدف از اینکه پشت تریبون‌ها قرار می‌گیرند، نامه می‌نویسند، تعریف و تمجید می‌کنند، چیست، بهتر است این برنامه‌ها در کلمات خلاصه نشود و به واقعیت‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه آیا آنچه گفته می‌شود در عمل هم همان طور عمل می‌کنند، افزود: نمی‌خواهیم بحث جانباز در تعریف و تمجید باشد و تا چه زمانی باید فقط حرف بزنیم.

آخشیک تصریح کرد: 33 سال از انقلاب اسلامی گذشته است، اما ما جانبازان هنوز مشکلات بسیاری داریم، وقتی هم حرف می‌زنیم، می‌گویند شما به خاطر خدا رفته‌اید و صبر کنید، اما این حرف‌ها جوابگوی خواسته‌های ما نیست.

این یادگار دوران دفاع مقدس با گلایمندی از جایگاه خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان در جامعه تصریح کرد: جایگاه هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و خوانندگان را در جامعه ببینید، مردم نسبت به آنها چگونه عمل می‌کنند.

آخشیک این پرسش را طرح کرد که آیا مردم آن قدر که یک بازیگر را الگوی خود قرار داده‌اند، یک خانواده شهید و یا یک جانباز را الگوی خود قرار می‌دهند.

وی اذعان کرد: در صدا و سیما هم تبلیغات در مورد خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان مطلوب نیست و به طور مثال در زمان انتخابات آن قدر که از دیگران استفاده می‌کنند به خانواده شهدا و ایثارگران بهاء نمی‌دهند.

آخشیک بیان کرد: در صدا و سیما باید در زمان انتخابات به جانبازان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران هم توجه کنند، زیرا بچه‌های رزمنده برای آرمان‌هایشان جان خود را دادند و امروز بعضی‌ها بر روی ویلچر نشسته‌اند و آبروی جانبازان آبروی نظام است.

وی بحث توان‌بخشی را موضعی ضروری برای جانبازان دانست و افزود: مکان‌هایی باید برای سلامت روح و روان جانبازان در نظر گرفته شود.

آخشیک بیان کرد: ما گاهی سخنان امام خمینی (ره) را فراموش می‌کنیم، اینکه امام راحل می‌فرمود «شما جانبازان، رهبران ملت هستید»، اگر به این سخن توجه کرده بودیم و برای ارتقای سطح علمی و اجتماعی جانبازان کار می‌شد، امروز که دشمنان داخلی و خارجی جو نامطلوبی را ایجاد کرده‌اند هر کدام از جانبازان به تنهایی و با بیان خاطرات دوران دفاع مقدس از حریم ولایت در دانشگاه‌ها و مدارس دفاع می‌کردند.

وی ابراز داشت: اگر به جایگاه تحصیلی و شرایط روحی، روانی و جسمی جانبازان بیشتر توجه می‌شد، امروز این رزمندگان به شرایط بهتری برای کمک به ایران دست می‌یافتند.

به همسران جانبازان خسته نباشید بگویید

آخشیک همچنین به بیان مشکلات درمانی جانبازان پرداخت و افزود: جانبازان در کرمان با توجه به کهولت سن و افزایش بیماری‌ها نیاز به چند دستگاه آمبولانس مجهز دارند تا خدمات درمانی را به آنها ارائه دهند.

وی خواستار احداث مجموعه درمانی مستقل ویژه جانبازان در استان کرمان شد و گفت: لازم است که هماهنگی با بعضی از نهادها برای استفاده جانبازان از امکانات این مجموعه‌ها صورت گیرد.

آخشیک همچنین برگزاری آیین قدردانی از همسران جانبازان را امری مهم خواند و بیان کرد: باید به این همسران خسته نباشید گفته شود و امکاناتی باید در اختیار همسران ایثارگر جانبازان قرار داده شود.

همچنین در این نشست یکی دیگر از جانبازان 70 درصد دوران دفاع مقدس بیان کرد: گرچه مقام معظم رهبری بر شبیخون فرهنگی تاکید دارند، اما تاکنون مرکزی در استان کرمان دایر نشده که فعالیت‌های فرهنگی جانبازان را دنبال کند.

اسدالله رئیسی راه‌اندازی هیئت چند منظوره فرهنگی جانبازان استان کرمان را یکی از برنامه‌های در دست پیگیری این قشر ذکر کرد و گفت: جانبازان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی باید به روز باشند.

وی با تاکید بر اینکه جانبازان از نظر معیشت در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، ابراز داشت: اشتغال همسران جانبازان باید پیگیری شود.

رئیسی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از جانبازان و اهدای هدایایی مانند 50 هزار تومان پول نقد به آنها تصریح کرد: ما به پول ادارات نیاز نداریم، بلکه ما عزت می‌خواهیم.

انتقاد از آقازاده‌هایی که با پول نظام در برابر نظام ایستادند

حسینعلی محمدی یکی دیگر از جانبازان 70 درصد استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: بعد از دوران دفاع مقدس این نشست نخستین جلسه‌ای است که ما با مجمع نمایندگان استان کرمان داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با بهبود وضعیت اقتصادی جانبازان بسیاری از مشکلات آنها در زمینه‌های مختلف نیز برطرف می‌شود، افزود: معادنی در استان کرمان وجود دارد که گاهی بدون ضابطه به افرادی از دیگر استان‌ها واگذار می‌شود.

محمدی تصریح کرد: اگر این معادن در اختیار جانبازان قرار داده شود، آنها می‌توانند علاوه بر رفع مشکلات خود، یاری‌گر دیگران هم باشند.

وی اذعان داشت: در حالی به جانبازان بی‌توجهی شده است که بعضی از آقایان و آقازاده‌ها پول نظام را گرفتند و در برابر نظام هم ایستادند.

محمدی خاطرنشان کرد: اگر معدنی به ما واگذار شود تعهد می‌دهیم تا زمانی که زنده هستیم، کار کنیم و بعد از مرگ هم معادن به نظام واگذار شود.

جانبازان همیشه در صف اول راهپیمایی‌ها هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان هم که در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با تعدادی از جانبازان 70 درصد حضور داشت در سخنانی گفت: مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی جانبازان استان کرمان نیازمند تجهیز است.

سردار محمدرضا حسنی‌سعدی با اشاره به حضور  18 هزار و 300 جانباز در استان کرمان بیان کرد: 202 جانباز 70 درصد در استان کرمان حضور دارند که 50 نفر از این جانبازان قطع نخاع و 21 نفر نابینا از دو چشم هستند.

وی تصریح کرد: جانبازان قطع نخاع استان کرمان در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند، اما پس از گذشت بیش از 20 سال بر روی ویلچر هنوز وفادار به انقلاب و نظام اسلامی هستند و با نشاط در صف اول راهپیمایی‌های مختلف حضور دارند.

نمایندگان مجلس تجهیز مرکز فرهنگی جانبازان کرمان را پیگیری کنند

حسنی‌سعدی با بیان اینکه مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی جانبازان در تمام استان‌ها در حال ساخت است، افزود: این مرکز در استان کرمان در زمینی به مساحت 12 هزار متر مربع طراحی شده است.

وی بیان کرد: یکی از بلوک‌های مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی جانبازان استان کرمان ویژه بخش توان‌بخشی است که با حدود 2 هزار متر مربع ساخته شده، اما هنوز تجهیز نشده است.

حسنی‌سعدی خواستار پیگیری بحث تجهیز مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی جانبازان استان کرمان از سوی مجلس شورای اسلامی شد.

این یادگار دوران دفاع مقدس افزود: کمیته‌ای برای مناسب‌سازی ادارات استان کرمان با حضور معاون استاندار کرمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری و بهزیستی تشکیل شده که وضعیت مناسب‌سازی در سازمان‌های مختلف را بررسی می‌کند.

حسنی‌سعدی از اعزام 7 هزار نفر از اعضای خانواده معزز شهدا و ایثارگر به مشهد مقدس خبر داد و ابراز داشت: پس از گذشت 20 سال یک واحد مسکونی با هفت سوئیت در مشهد مقدس برای استفاده خانواده معزز شهدا و جانبازان خریداری شده است.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیمه ایران قراردادی را برای معاینه جانبازان در منزل منعقد کرده است تا سه مرکز درمانی بهداشتی در خدمت جانبازان باشند، اما با توجه به اعلام نارضایتی جانبازان از عملکرد این مجموعه‌ها نشستی برای پیگیری این موضوع برگزار می‌شود.

خانواده جانبازان باید با هم ارتباط داشته باشند

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه هم در این نشست با اشاره به اینکه باید برای تامین نیازهای جانبازان بیش از گذشته کار کنیم، تصریح کرد: باید مکان مناسبی برای گردهمایی جانبازان و خانواده آنها در کرمان در نظر گرفته شود تا خانواده‌ها با هم ارتباط داشته باشند.

علیرضا منظری‌توکلی پیشنهاد داد تا قطعه‌ای زمین‌های هفت باغ علوی کرمان برای ایجاد مرکز تفریحی جانبازان اختصاص یابد تا بهداشت روانی این قشر و خانواده آنها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

برای جایگاه اجتماعی جانبازان کم‌کاری کرده‌ایم

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: تسهیلات مناسبی برای خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین جانبازان در نظر گرفته شده است، اما جایگاه اجتماعی برای آنها تعریف و تدوین نکرده‌ایم و در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم و ما نیروهای حزب‌اللهی باید بیندیشیم که در این مورد چه باید بکنیم.

محمدمهدی زاهدی ابراز داشت: شرایط برای جانبازانی که تمایل به ادامه تحصیل داشتند در ایران فراهم شده بود و بعضی از آنها خودشان در این زمینه اقدام نکردند و طرحی در مجلس در دست تصویب است که شرایط برای ادامه تحصیل جانبازان و یا خانواده آنها آسان‌تر می‌شود.

وی همچنین خواستار راه‌اندازی تشکل اقتصادی جانبازان بالای 70 درصد استان کرمان با حضور افراد متخصص شد و قول داد که مجمع نمایندگان برای باز کردن بن‌بست‌ها به این قشر کمک می‌کند.

.................................

گزارش از مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/80019/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول