اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از مراسم تشییع پیکر 3 شهید گمنام

جانباز جنگ تحمیلی: می‌خواهم به دوستانم بگویم تا آخر ایستاده‌ام

خبرگزاری فارس: حضور مردم قم در تشییع سه شهید گمنام آنقدر زیبا بود که گویی به نظاره امواج خروشانی از دریای پر تلاطم عشق نشسته‌ای و امواج این دریا تو را از دنیا و هر چه در آن است دور می‌کند.

جانباز جنگ تحمیلی: می‌خواهم به دوستانم بگویم تا آخر ایستاده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ گفته بودند که مراسم تشییع سه شهید گمنام با حضور انبوه مردم قم، ‌مردمی که بارها و بارها مهمان‌نوازی خود را به اثبات رسانده‌اند،‌ از مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام شروع خواهد شد.

چند دقیقه‌ای قبل از شروع مراسم به مسجد رفتم اما خلوتی مسجد تعجب من را به خود جلب کرد، ‌با خود گفتم چه شده که مردم برای تشییع این سه شهید که مدال افتخاری بر سینه قم هستند، ‌نیامده‌اند؟

در همین فکر بودم که صدای قرائت زیارت عاشورا به گوشم رسید،‌ آرام آرام به سمت ضلع غربی مسجد حرکت کردم و داخل یکی از رواق‌ها شدم، جمعیت را که دیدم احساس شرمندگی از فکری که چند لحظه پیش به ذهنم خطور کرده بود به من دست داد.

مردمی که ناله‌زنان دست بر سر خود گذاشته و همراه قرائت زیارت عاشورا آنچنان عاشقانه با شهدا وداع می‌گویند‌ که گویی عزیزی از خود را بدرقه می‌کنند.

بدرقه شهدا با ندای یا حسین

بعد از زیارت عاشورا مردم با شوری وصف‌ناپذیر شهیدان را در آغوش گرفته و همچنان که سیل اشک از چشمان خود روان می‌کردند‌ با نوای یا حسین یا حسین‌ از مسجد خارج می‌شدند.

قبل از اینکه جمعیت کامل از مسجد خارج شود‌ مادر شهیدی از دور در حالی که دستان دخترش را گرفته بود، ‌مدام فریاد می‌زد پسرم، ‌پسرم،‌ گویی حضور این شهیدان داغ سال‌ها انتظار دیدار پسرش را تازه کرده بود.

هنوز تمام جمعیت از مسجد خارج نشده بودند و مردمی که سومین شهید را بر دوش داشتند،‌ کم‌کم از درب خروجی مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام خارج می‌شدند که این مادر به آنها رسید.

سوز صدای این مادر موجب شد تا مردان راه را باز کردند تا او هرچه بیشتر خود را به این شهدای گمنام نزدیک کند.

با عبور این مادر از کنار مردان،‌ زنان نیز که در پشت سر مردان حرکت می‌کردند،‌ خود را به شهدا نزدیک کردند تا به عنوان تبرک دستی بر تابوت پاک این شهیدان بکشند.

حضور مردم در وداع با این شهیدان آنقدر زیاد بود که حرکت به کندی امکان‌پذیر بود و مردم همچون دریایی متلاطم با امواجی کوتاه و بلند،‌ سعی ‌کردند خود را به شهدا نزدیک کنند.

در گوشه گوشه خیابان و پیاده‌رو‌ افرادی به چشم می‌خوردند که حضور شهدا، ‌تاب حرکت از آنها گرفته بود و اشک‌ریزان به دیواری تکیه داده بودند.

قم همچنان مهمان‌نواز است

در میان جمعیت مدام صدای تعزیت‌خوانی می‌آمد و علاوه بر مداحی که در کل مراسم به مدیحه‌سرایی می‌پرداخت،‌ برخی افراد با صدای بلند اشعاری می‌‌خواندند.

در این میان جمله‌ای از حرف‌های یکی از روحانیونی که سنی از وی گذشته بود،‌ بسیاری را در فکر فرو برد و نوری از افتخار در دل آنها روشن کرد.‌ این روحانی در میان جمعیت ندا داد «بار دیگر قم نشان داد که میزبان غریبان است،‌ قم همان قم و مردم هم همان مردم هستند».

داخل جمعیت شدم،‌ خواستم برای تبرک دستی بر تابوت پاک یکی از این سه شهید گمنام بگذارم،‌ قبل از اینکه به این شهید برسم،‌ جانبازی را دیدم که از کنار جمعیت دست به عصا حرکت می‌کند و فرزندش هم با ویلچر خالی به دنبال وی می‌آید.

به سمت آنها رفتم،‌ حال خوبی نداشت و مشخص بود که میلی به سخن گفتن ندارد، ‌فقط یک سئوال پرسیدم که چرا این قدر به خودتان سختی می‌دهید و بر روی ویلچر نمی‌نشینید؟

در جواب من جمله‌ای گفت که شاید تمام سئوال‌های نپرسیده من در این مراسم و هزاران سئوال دیگرم را پاسخ داد.‌ این جانباز سرافراز در پاسخ به من گفت «می‌خواهم به دوستانم بگویم تا آخر ایستاده‌ام».

جواب این جانباز خیلی زیبا بود،‌ به گونه‌ای که مرا چند لحظه‌ای به فکر فرو برد و فراموش کردم که می‌خواستم از شهدا تبرک بگیرم.

حرف‌های این جانبازی که شاید بزرگ‌ترین آرزویش شهادت است،‌ من را به یاد صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در مراسم وداع با همین شهدا که شب گذشته برگزار شده بود انداخت.

مجاهدان اسلام مرخصی و استراحت ندارند

این استاد و محقق برجسته حوزه علمیه که خود سال‌ها در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته، در مراسمی که با حضور مردم پرشور قم برگزار شده بود،‌ زندگی مجاهدان در راه دفاع از انقلاب و اسلام را به دور از هر گونه مرخصی و استراحتی دانست و ایستادگی در برابر دشمنان را مهم‌ترین وظیفه آنها دانست.

تا خیابان ارم‌ هر سه شهید بر دوش مردان به سمت حرم می‌رفت اما درخواست‌های زیاد زنان و مادران، مسئولان را بر آن داشت که یکی از شهدا را تحویل این مادرانی بدهند که برخی از آنها به این شهدا به عنوان پسران مفقود الاثر یا شهید خود نگاه می‌کردند.

در طول مسیر حرکت،‌ تشییع‌کنندگان به سردادن شعار پرداختند و بر این موضوع تاکید کردند که باور و اعتقاد اصلی این شهیدان، ‌حمایت از ولایت فقیه زمان است،‌ امروز نیز ما باید با این عقیده شهدا پیمان ببندیم و نگهبان و حامی ولایت فقیه باشیم.

نماز این سه شهید به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی ‌امام جمعه و تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و با حضور پرشور عاشقان ایثار و شهادت اقامه شد.

پس از نماز حاضرین به وسیله اتوبوس‌هایی که برای این منظور فراهم شده بود، ‌به سمت دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران به راه افتادند تا دانشجویان قمی میزبان این شهدای والا مقام باشند.

==============

گزارش: فرشاد براتی

==============

انتهای پیام/2258/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول