اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیدگاه منتظری در مورد حکم ولی فقیه

خبرگزاری فارس: آیت الله منتظری در مورد ولایت فقیه گفت : اگر ولی فقیه حکمی بدهد و به عنوان مثال امروز را روز عید اعلام کند همه مجتهدین باید تبعیت کنند و این بر مقلدان آنها نیز واجب است ولی در مسائل دیگر هر کس باید به مرجع تقلید خود مراجعه کند.

دیدگاه منتظری در مورد حکم ولی فقیه

رخدادهای 11 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با خانواده های شهدا و امدادگران شهرهای شیراز و تهران تاکید کردند : این یک گروهی که شما داشتید، همه یک حزب کأنّه بودید همه حزب خدا بودید، آن را می‎خواهند از دستمان بگیرند. این وحدت را می‎خواهند از دستمان بگیرند.

امام خمینی با اشاره به آتش زدن محل نماز جمعه در تبریز توسط خلق مسلمان فرمودند : از آثار هر کاری معلوم است که چکاره‎اند اینها. آن که محل خطبه امام جمعه را، محل عبادت مسلمین را آتش می‎زند، نمازگزارها را حمله می‎کند و زخمی می‎کند و چه می‎کند، خوب، اینها معلوم است که وضع روحیشان چیست.

رهبر انقلاب همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم آذربایجان با اشاره به حوادث تبریز تاکید کردند : اینها مخالفت با اسلام است. آنها از اسلام ضربه خوردند و با اسلام آشتی نمی‎کنند. شما پاسداران اسلام هستید و با مشت محکم در مقابل آنها باید بایستید.

آیت الله منتظری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد امید نجف آبادی که از سوی امام برکنار شد گفت : من این اندازه میدانم که آقای امید طلبه فاضلی است و آدم متدین هم هست و از طرف ما هم قاضی بوده . وی همچنین تاکید کرد: فرض کنید ممکن است یک کسی پرونده ای دستش است و کسی هم که پرونده اش ناجور است ، لابد قوم و خویش هایی و رفیق هایی دارد که منتسب به اینطرف و آنطرف میشوند و لابد یک سفارش هایی می کنند ، این یک چیز طبیعی است که دو نفر از پیش قاضی خوشحال بر نمیگردند .

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور گفت : فهرست نامزدهای ریاست جمهوری به حضور امام داده شده است تا به حال 124نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند.

خبر دیگر اینکه امروز اعضای عالیرتبه حزب جمهوری اسلامی در یک مصاحبه مطبوعاتی رسما جلال الدین فارسی عضو شورای مرکزی این حزب را به عنوان کاندیدای حزب برای ریاست جمهوری معرفی کردند .

دو تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفتند: مبارزه با امپریالیزم یک بعد خط امام است ، خط امام فقط در مبارزه با آمریکا خلاصه نمی شود هر گونه انحراف از خط امام برای ما مطرود است.

آیت الله حسین نوری همدانی نماینده امام خمینی در اروپا که جهت بررسی وضع دانشجویان و ایرانیان و سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران حدود یک ماه قبل به کشورهای اروپایی سفر کرده بود گفت :  هنوز ضد انقلاب در بعضی سفارتخانه ها سرکار است .

شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت 11رای موافق و 4رای ممتنع و بدون رای مخالف طرح قطعنامه پیشنهادی آمریکا را درباره ایران تصویب کرد .  بنابر این قطعنامه  در صورت شکست ماموریت والدهایم در تهران شورای امنیت روز هفتم ژانویه یک هفته دیگر برای تصویب مجازات های اقتصادی علیه ایران تشکیل جلسه خواهد داد .

با وجود اینکه بعد از ظهر دیروز پیام آیت الله شریعتمداری مبنی بر آزادی گروگانهای مستقر در ساختمان حزب جمهوری خلق مسلمان در شهر تبریز تسلیم حجت الاسلام حکم آبادی نماینده وی در این شهر شد خلق مسلمان از آزادی گروگانها خودداری کرده است .

مخالفت قدم به قدم با اسلام

رهبر انقلاب امروز در دیدار با خانواده های شهدا و امدادگران شهرهای شیراز و تهران تاکید کردند : آنهایی که می‎خواهند این جمهوری به آخر نرسد و ضربه دیدند از جمهوری اسلامی، ضربه دیدند از ملت ایران، و می‎دانند این ضربه را از اسلام دیدند، آنها قدم به قدم مخالفت با اسلام می‎کنند، و می‎خواهند نگذارند. نمی‎خواهند که جمهوری اسلامی پیدا بشود.

ایجاد گروههای مختلف از نقشه های دشمن

امام خمینی ادامه دادند : یک قضیه هم که دنبال این مطلب است و آنها باز جدیت در آن دارند این است که با راههای مختلف، گروههای مختلف درست کنند. و این یک گروهی که شما داشتید، همه یک حزب کأنّه بودید همه حزب خدا بودید، آن را می‎خواهند از دستمان بگیرند. این وحدت را می‎خواهند از دستمان بگیرند.(1)

از آتش زدن محل نماز مشخص می شود اینها چه کسانی هستند

امام خمینی با اشاره به آتش زدن محل نماز جمعه در تبریز توسط خلق مسلمان فرمودند : از آثار هر کاری معلوم است که چکاره‎اند اینها. آن که محل خطبه امام جمعه را، محل عبادت مسلمین را آتش می‎زند، نمازگزارها را حمله می‎کند و زخمی می‎کند و چه می‎کند، خوب، اینها معلوم است که وضع روحیشان چیست. کارهای آدم انعکاس روحش است، از کار آدم معلوم می‎شود که روح آدم چه است.(2)

اینها از اسلام ضربه خوردند و با اسلام آشتی نمی کنند

رهبر انقلاب همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم آذربایجان تاکید کردند : آن روز که می‎خواستید رأی به جمهوری اسلامی بدهید، مخالفت کردند و آن روزکه می‎خواستید خبرگان خودتان را تعیین کنید، مخالفت کردند، و آن روز که قانون اساسی را رأی دادید مخالفت کردند، و امروز که می‎خواهید رئیس جمهور تعیین کنید مخالفت خواهند کرد، و فردا که می‎خواهید مجلس شورای ملی را تأسیس کنید، مخالفت خواهند کرد. اینها مخالفت با اسلام است. آنها از اسلام ضربه خوردند و با اسلام آشتی نمی‎کنند. شما پاسداران اسلام هستید و با مشت محکم در مقابل آنها باید بایستید.(3)

امام خمینی با اشاره به آتش زدن محل نماز جمعه در تبریز توسط خلق مسلمان فرمودند : از آثار هر کاری معلوم است که چکاره‎اند اینها. آن که محل خطبه امام جمعه را، محل عبادت مسلمین را آتش می‎زند، نمازگزارها را حمله می‎کند و زخمی می‎کند و چه می‎کند، خوب، اینها معلوم است که وضع روحیشان چیست. کارهای آدم انعکاس روحش است، از کار آدم معلوم می‎شود که روح آدم چه است.
دفاع آیت الله منتظری از اعزام چریک به لبنان 

آیت الله منتظری امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی در مورد اعزام چریک به لبنان برای نبرد با اسرائیل با محوریت محمد منتظری نیز گفت : اسرائیل باید از این کار ناراحت شود ، وظیفه همه مسلمانان است که با اسرائیل مبارزه کنند .

عقل محمد منتظری از بیشتر مسئولین کشور بیشتر است

آیت الله منتظری در مورد حرفی که به نقل از وی در رسانه ها منتشر شده بود نیز گفت : من کی گفتم محمد منتظری دیوانه است ، عقل او از بیشتر کسانی که امروز در کشور بر سرکار هستند و کشور را اداره می کنند بیشتر است .

به بهانه آقا موسی نمی شود با لیبی قطع رابطه کرد

وی در مورد روابط ایران و لیبی نیز گفت : موضوع آقا موسی صدر باعث نمی شود که ما روابطمان را با لیبی بعنوان یک کشور مسلمان به هم بزنیم . قهر کردن مسئله آقا موسی را حل نمی کند .

قصد ما از محاکمه گروگانها محاکمه آمریکا است

آیت الله منتظری در مورد محاکمه گروگانها نیز گفت : ما در محاکمه در حقیقت فقط نمی خواهیم اینها را محاکمه کنیم ما می خواهیم دولت آمریکا را در یک سطح وسیع محاکمه کنیم برای این که جنایاتی که دولت آمریکا در این 25سال در ایران انجام داده بخصوص در کشورهای خاورمیانه ، در لبنان ، فلسطین و یا در ویتنام انجام داده اینها بر هیچ کس مخفی نیست .

امید نجف آبادی فاضل ، متدین و از طرف من قاضی بود

آیت الله منتظری در مورد امید نجف آبادی که از سوی امام برکنار شد نیز گفت : من این اندازه میدانم که آقای امید طلبه فاضلی است و آدم متدین هم هست و از طرف ما هم قاضی بوده و خودش گفته که مدارک تمام قضاوت هایی که من کرده ام موجود است و هر کس میخواهد بیاید و رسیدگی هم بکند .

باید در مورد پرونده کسی نظر بدهد که قاضی آن پرونده است

آیت الله منتظری همچنین گفت : در پرونده ای که امید نجف آبادی حکم اعدام داده است موضوع قتل و موارد دیگری نیز مطرح بوده که طرف استحقاق اعدام را داشته است و البته این موضوع در صلاحیت کسی است که پرونده را بررسی کرده است نه من ، من از کار کنار بوده ام و نمی توانم نظر بدهم .

آیت الله منتظری می گوید جزئیات پرونده را باید از قاضی آن پرونده پرسید در حالی که وی خود در مورد پرونده مهدی هاشمی معدوم آن را نادیده گرفت و بی آن که نظرات قضات و حتی امام خمینی را مورد توجه قرار دهد رای به بیگناهی مهدی هاشمی داد آن هم بیگناهی فردی که پرونده اتهامی وی دهها قلم قتل و جنایت از پیش از انقلاب تا روز دستگیری را در خود جمع کرده بود .
کسانی که پرونده ناجوری دارند از طریق رفقای خود فشار وارد میکنند

وی ادامه داد : بالاخره اختلاف نظرهایی هست ، فرض کنید ممکن است یک کسی پرونده ای دستش است و کسی هم که پرونده اش ناجور است ، لابد قوم و خویش هایی و رفیق هایی دارد که منتسب به اینطرف و آنطرف میشوند و لابد یک سفارش هایی می کنند ، این یک چیز طبیعی است که دو نفر از پیش قاضی خوشحال بر نمیگردند .

کمیته ها باید برچیده شوند

آیت الله منتظری در مورد کمیته های انقلاب نیز گفت : این کمیته ها باید کم کم برچیده شوند چون موقتی هستند و به جای آن باید نیروی انتظامی و سپاه تقویت شوند .

حکم ولایت فقیه بر مجتهدین هم لازم الاجرا است

آیت الله منتظری در مورد ولایت فقیه نیز گفت : اگر ولی فقیه حکمی بدهد و به عنوان مثال امروز را روز عید اعلام کند همه مجتهدین باید تبعیت کنند و این بر مقلدان آنها نیز واجب است ولی در مسائل دیگر هر کس باید به مرجع تقلید خود مراجعه کند . (4)

اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تقدیم امام شد

اعضای شورای انقلاب بمنظور ارائه گزارش خدمت امام به قم رفته و با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کردند . این دیدار که بمدت دو ساعت طول کشید و هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور پس از پایان دیدار گفت : فهرست نامزدهای ریاست جمهوری به حضور امام داده شده است ولی نتیجه تحقیقات هنوز مشخص نشده است . هاشمی رفسنجانی گفت : تا به حال 124نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند . (5)

جلال الدین فارسی نامزد رسمی حزب جمهوری اسلامی

خبر دیگر اینکه امروز اعضای عالیرتبه حزب جمهوری اسلامی در یک مصاحبه مطبوعاتی رسما جلال الدین فارسی عضو شورای مرکزی این حزب را به عنوان کاندیدای حزب برای ریاست جمهوری معرفی کردند . در این مراسم معارفه علاوه بر جلال الدین فارسی ، آیت الله بهشتی ، هاشمی رفسنجانی ، آیت و باهنر شرکت داشتند .

جلال الدین فارسی گفت : نامزدی من تکلیف است و نه تشریف برنامه کار من اجرای دقیق و متعهدانه قانون اساسی است و برای اجرای این قانون باید دستگاهی متناسب با اهداف انقلاب اسلامی ایران بوجود آید ، باید یک انقلاب اداری بشود و انقلاب در کل سازمان های دولتی شکل بگیرد و هدف من تطبیق نظریه اسلام در مورد دولت است ، باید که همه چیز با نظر  مستقیم مردم باشد . (6)

آیت الله حسین نوری همدانی نماینده امام خمینی در اروپا که جهت بررسی وضع دانشجویان و ایرانیان و سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران حدود یک ماه قبل به کشورهای اروپایی سفر کرده بود گفت : با وجودیکه در برخی سفارتخانه ها از وجود جوانان متدین استفاده شده است ولی تغییرات کلی مشاهده نمی شود و باز بعضی از ضد انقلابی ها و یا افرادی که افکار و رفتار آنها با معیارهای جمهوری اسلامی منطبق نیست سرکار می باشند .
حمایت جامعه روحانیت مبارز از نامزدی بنی صدر

از سوی دیگر جامعه روحانیت مبارز امروز با انتشار بیانیه ای از نامزدی ابوالحسن بنی صدر در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد(7) ، دیروز نیز جامعه مدرسین حمایت خود را از بنی صدر اعلام کرده بود .

دانشجویان : خط امام تنها مبارزه با آمریکا نیست ؛ انحراف مکتبی نیز مطرود است

دو تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفتند: مبارزه با امپریالیزم یک بعد خط امام است ، خط امام فقط در مبارزه با آمریکا خلاصه نمی شود ، خط امام خطی است که جامعه و انسان ها را می خواهد به سوی نزدیکی به خدا بکشاند و می خواهد جامعه را رشد دهد ، لذا این خط درست خط اسلام است ، کلیه قوانین اسلام باید در این خط تبیین و تفسیر شود .

دانشجویان گفتند : هر گونه انحراف از خط امام برای ما مطرود است. اگر سازشکاری باشد مطرود است چون خط امام یعنی قاطعیت و سازش ناپذیری ، اگر انحراف مکتبی نیز باشد مطرود است . (8)

ناآرامی در سنندج به رغم تمدید آتش بس

در پایان مهلت آتش بس در سنندج گروههای سیاسی مستقر در این شهر با استاندار کردستان وارد مذاکره شده و آتش بس در این شهر را به مدت 48 ساعت دیگر تمدید کردند ولی با وجود تمدید آتش بس از بعد از ظهر امروز درگیری ها به صورت گسترده ای آغاز شده است . (9)

آیت الله نوری همدانی : ضد انقلاب در برخی از سفارتخانه ها سرکار است

آیت الله حسین نوری همدانی نماینده امام خمینی در اروپا که جهت بررسی وضع دانشجویان و ایرانیان و سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران حدود یک ماه قبل به کشورهای اروپایی سفر کرده بود در بازگشت به قم با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد .

وی ادامه داد : با وجودیکه در برخی سفارتخانه ها از وجود جوانان متدین استفاده شده است ولی تغییرات کلی مشاهده نمی شود و باز بعضی از ضد انقلابی ها و یا افرادی که افکار و رفتار آنها با معیارهای جمهوری اسلامی منطبق نیست سرکار می باشند . (10)

دو تن از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفتند: مبارزه با امپریالیزم یک بعد خط امام است ، خط امام فقط در مبارزه با آمریکا خلاصه نمی شود ، خط امام خطی است که جامعه و انسان ها را می خواهد به سوی نزدیکی به خدا بکشاند و می خواهد جامعه را رشد دهد ، لذا این خط درست خط اسلام است ، کلیه قوانین اسلام باید در این خط تبیین و تفسیر شود .
پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت 11رای موافق و 4رای ممتنع و بدون رای مخالف طرح قطعنامه پیشنهادی آمریکا را درباره ایران تصویب کرد .نمایندگان شوروی ، چکسلواکی ، بنگلادش و کویت به قطعنامه آمریکا رای ممتنع دادند ، بنابر این قطعنامه  در صورت شکست ماموریت والدهایم در تهران شورای امنیت روز هفتم ژانویه یک هفته دیگر برای تصویب مجازات های اقتصادی علیه ایران تشکیل جلسه خواهد داد .

قبل از رای گیری نماینده شوروی گفت : اختلاف های بین ایران و آمریکا جنبه ای دو جانبه دارد و شامل ماده هفت منشور ملل نمی شود . نماینده شووری ادامه داد : مجازات اقتصادی ایران کاملا غیر موجه است . (11)

خلق مسلمان گروگانها را آزاد نمی کند

با وجود اینکه بعد از ظهر دیروز پیام آیت الله شریعتمداری مبنی بر آزادی گروگانهای مستقر در ساختمان حزب جمهوری خلق مسلمان در شهر تبریز تسلیم حجت الاسلام حکم آبادی نماینده وی در این شهر شد خلق مسلمان از آزادی گروگانها خودداری کرده است . (12)

آیت الله شربیانی از روحانیون نزدیک به آیت الله شریعتمداری نیز امروز در مصاحبه ای موضوع گروگانگیری را انکار کرده و گفت : اختلاف کوچکی روی داده و هدف گروگانگیری در میان نبوده است .وی گفت : درخواست خلق مسلمان مبنی بر اینکه همه زندانیان باید آزاد شوند معقول نیست چرا که عده ای از زندانیان متهم هستند و باید دادگاه در مورد آنها نظر بدهد . (13)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 514

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 524

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 528

4- اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 8و10 ، آیت الله منتظری در این مصاحبه به موارد متعددی اشاره می کند که روحیات خاص وی را بخوبی نشان می دهد . وی امید نجف آبادی که از سوی امام خمینی از مقام قضاوت برکنار شده بود را فردی مومن و متعهد به انقلاب  و اسلام معرفی می کند و در عین حال در دفاع از احکامی که وی تا آن روز صادر کرده بود می گوید طبیعتا دو نفر از پیش یک قاضی راضی بر نمی گردند ، این سخن صحیحی است و طبیعی است که همه طرف های یک دعوا از حکم قاضی راضی نمی شوند ولی سوال اینجا است که آیا آیت الله منتظری بعد ها زمانی که امید نجف آبادی در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و یا مهدی هاشمی در دادگاه جمهوری اسلامی محاکمه و به جنایات خود اعتراف کرد به این استدلال خود پایبند ماند ؟آیت الله منتظری می گوید جزئیات پرونده را باید از قاضی آن پرونده پرسید و این نیز نکته صحیحی است که وی خود در مورد پرونده مهدی هاشمی معدوم آن را نادیده گرفت و بی آن که نظرات قضات و حتی امام خمینی را مورد توجه قرار دهد رای به بیگناهی مهدی هاشمی داد آن هم بیگناهی فردی که پرونده اتهامی وی دهها قلم قتل و جنایت از پیش از انقلاب تا روز دستگیری را در خود جمع کرده بود . 

5- اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 11دی 1358، صفحه 2

9-  اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 2

10-  اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 1

11-  اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 2

12-  اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 11

13-  اطلاعات ، 11دی1358، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول