اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزیده هجدهمین دوره جشنواره رازی:

میزان نزدیک‌بینی چشم در ایران از متوسط جهانی پائین‌تر است

خبرگزاری فارس: برگزیده هجدهمین دوره جشنواره رازی گفت: میزان نزدیک‌بینی در ایران حدود 4 درصد است که میزان شیوع آن از متوسط جهانی و اکثر کشورها به ویژه کشورهای آسیایی کمتر است.

میزان نزدیک‌بینی چشم در ایران از متوسط جهانی پائین‌تر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباسعلی یکتا ظهر امروز در نشست خبری افتخارآفرینان جشنواره رازی که در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: این نتیجه از تعمیم تحقیق و مقاله ارائه شده در هجدهمین دوره جشنواره رازی اخذ شده است. وی تصریح کرد: عنوان این مقاله بررسی شیوع میزان عیوب انکساری در دانش‌آموزان شیراز که طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است،می‌باشد و در این تحقیق 2 هزار و 130 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به میزان شیوع عیوب انکساری مختلف که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است خاطر نشان کرد: در این تحقیق مشخص شد که میزان شیوع عیب انکساری دوربینی 5 درصد و آستیکماتیسم 11 درصد است که میزان شیوع آن تقریبا با متوسط جهانی برابر است.

یکتا ادامه داد: همچنین در این تحقیق عیوب دیگر مانند اختلاف عیوب انکساری، دوبینی، تنبلی چشم و انحرافات چشمی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هر پژوهشی که انجام می‌شود باید جنبه‌های کاربردی در نتایج آن وجود داشته باشد اذعان کرد: نتیجه کاربردی این پژوهش این است که اگر عیوب انکساری در سنین پائین اصلاح شود سبب پیشگیری از تنبلی چشم و بالا رفتن بازده و عملکرد آموزشی افراد می‌شود.

برگزیده هجدهمین دوره جشنواره رازی با اشاره به حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی از امور پژوهشی بیان کرد: تحقیق با اعتبارات و نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است و در مجله چشم پزشکی استرالیا و بزرگ‌ترین کنگره چشم پزشکی جهان موسوم به آروو نمایه شده است.

یکتا با بیان اینکه در جشنواره رازی ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز شرکت می‌‌کنند اضافه کرد: شرکت این افراد در این کنگره سبب بالاتر رفتن سطح علمی جشنواره و تعامل و سنجش سطح متخصصان داخل و خارج کشور در رشته‌های مختلف است.

وی با یادآوری اینکه جشنواره رازی جشنواره‌ای است که با حمایت وزارت بهداشت برگزار می‌شود اظهار کرد: کسی که در این جشنواره شرکت می‌کند تا 5 سال نمی‌تواند در آن شرکت کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دلایل به وجود آمدن ضعف چشمی در افراد مختلف متذکر شد: این بیماری هم ریشه‌های ژنتیکی و هم ریشه‌های اکتسابی دارد.

یکتا افزود: تحقیقات نشان داده است که عارضه‌های چشمی به ویژه نزدیک‌بینی از زمان آغاز به کار صنعت چاپ شروع شده است.

وی ادامه داد: همچنین عواملی مانند زیاد نگاه کردن تلویزیون، نگاه مداوم به کامپیوتر و مطالعه طولانی سبب خراب شدن محور خطی چشم و به وجود آمدن عیوب انکساری چشم به ویژه نزدیک‌بینی می‌شود.

برگزیده هجدهمین دوره جشنواره رازی با اشاره به روش‌های پیشگیری از به وجود آمدن عیوب انکساری در چشم یادآور شد: میزان نوری که در اتاق کار افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند، تلویزیون تماشا می‌کنند و یا مطالعه می‌کنند 500 لوکس که معادل یک چراغ مطالعه است باشد تا از به وجود آمدن عیوب انکساری در چشم پیشگیری کند.

یکتا تاکید کرد: همچنین افرادی که به مدت طولانی به نزدیک نگاه می‌کنند باید مرتبا پلک بزنند تا دچار عارضه خشکی چشم و عارضه‌های دیگر آن نشوند.

وی در ارتباط نحوه تغذیه صحیح در راستای مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های چشمی تصریح کرد: مصرف زیاد غذاهای دارای کربوهیدرات سبب به وجود آمدن عوارض چشمی در پی بیماری دیابت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انتخاب راه حل مرتفع کردن عیوب انکساری چشم با توجه به افراد مختلف متفاوت است تاکید کرد: در صورت کلی بهترین روش‌ها عینک، پس از آن لنز و بعد از آن عمل‌های جراحی پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/70010/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول