اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولد نوزاد پسر؛ یک نابینا به نابینایان چهاربرج اسفراین افزوده شد

راز سر به مهر تولد فرزندان نابینا در روستای چهاربرج / کشف ژن نابینایی

خبرگزاری فارس: روستای چهاربرج اسفراین که به خاطر نوعی عارضه بیشترین تعداد نابینایان در مناطق کشور را دارد، این هفته شاهد تولد یک نوزاد نابینای دیگری بود.

راز سر به مهر تولد فرزندان نابینا در روستای چهاربرج / کشف ژن نابینایی

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، این نوزاد که سومین فرزند خانواده بوده، همانند یکی از برادران خود نابینا چشم به جهان گشوده، تا راز به دنیا آمدن فرزندان نابینا در این روستا ناگشوده بماند.

تاکنون بیش از 50 نفر اعم از دختر و پسر در روستای چهار برج اسفراین به صورت نابینا تولد یافته‌اند.

البته برخی از متخصصان ژنتیک نیز با تحقیقات انجام شده وجود وراثت،کروموزم و برخی نیز آب روستا را در علل این نابینایی‌ها موثر می‌دانند.

قیاسوند از پزشکان متخصصی بوده که چند ماهی را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این روستا سفر و ضمن تحقیقات پیشنهاد تشکیل یک مرکز تخصصی را برای جلوگیری از افزایش نابینایی‌ها ارائه کرد.

وی که مسئول بخش ژنتیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه میشیگان را داشته در تحقیقات خود دریافت که مشکل کروموزمی در این منطقه وجود ندارد اما به نوعی در منطقه شایع شده بود که به دلیل آب و محیط نوزادان نابینا به دنیا می‌آیند و حتی دام‌ها نیز نابینا هستند. و همین مسئله موجب مهاجرت و معضلات اقتصادی زیادی در آن منطقه شده بود و محصولات آن منطقه خریداری نمی‌شد و باعث بیکاری افراد زیادی در آن منطقه شده است.

این پزشک متخصص پس از تحقیقات زیاد که با مشکلات بسیاری هم همراه بود، توانست ژن عامل این بیماری را کشف کند. البته پیش از این بخشی از یافته‌های این تحقیق در مجلات علمی متعدد به چاپ رسیده بود و باعث شده بود که دو کشور ژاپن و انگلستان از این تحقیقات استفاده کنند.

به هر شکل هنوز پس از گذشت سال‌ها از این تحقیقات، عارضه تولد نوزادان نابینا در اسفراین رفع نشده و نیازمند تدبیر مسئولان برای جلوگیری از تولد نوزادان نابینا است.

به گزارش فارس، روستای چهاربرج در 25 کیلومتری غرب اسفراین قرار دارد.

انتهای پیام/63002/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول