اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش دانشگاه مفید خبر داد

اهتمام جدی به حفظ جان خبرنگاران و پزشکان در جنگ

خبرگزاری فارس: معاون آموزش دانشگاه مفید با بیان اینکه حقوق بشر در زمان جنگ از غیر نظامیان به صورت ویژه حمایت می‌کند گفت: بر اساس پروتکل‌های سازمان ملل در زمان جنگ حفظ جان خبرنگاران و پزشکان برای طرفین مخاصمه ضرورت محسوب می‌شود.

اهتمام جدی به حفظ جان خبرنگاران و پزشکان در جنگ

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سعید رهایی در چهارمین مدرسه تخصصی حقوق که با تاکید بر منازعات مسلحانه بر کودکان به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید در این دانشگاه در حال برگزاری است با تقسیم‌بندی حقوق بشر دوستانه بر دو بخش گوناگون حمایتی اظهار کرد: حقوق بشر دوستانه بر اساس حمایت از انسان‌ها به دو بخش نظامیان و غیر نظامیان تقسیم می‌شود.

وی افزود: تنها به کسانی نظامی گفته می‌شود که در نبرد شرکت کنند و نام رزمنده یا سرباز بر روی آنان گذاشته شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ادامه داد: بخشی از کسانی که در جنگ شرکت دارند رزم نمی‌کنند و اقدامات دیگری انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: کسانی رزمنده شناخته می‌شوند که حق دارند دست به اسلحه برده و علیه دشمن اقدام مسلحانه انجام دهند.

رهایی ابراز داشت: اگر کسی به عنوان رزمنده در جنگ دست به سلاح برد و اقدامات مسلحانه انجام داد، طرف مقابل درگیری حق دارد که مقابله به مثل کرده و او را در جنگ به قتل برساند.

معاون آموزش دانشگاه مفید با اشاره به کسانی که در جبهه حضور دارند ولی جنگ نمی‌کنند تصریح کرد: این افراد حق رزم ندارند و دشمن نیز در مقابل اجازه ندارد این افراد را هدف منازعه قرار دهد.

وی با تقسیم غیر نظامیان به دو بخش گوناگون بیان کرد: این افراد را تیم‌های پزشکی، مبلغان دینی و خبرنگاران تشکیل می‌دهند که نه اقدامی مسلحانه انجام می‌دهند و نه دشمن حق آسیب رساندن به آنان را دارد.

رهایی اضافه کرد: دولت نیز حق ندارد از افراد غیر نظامی تقاضای شرکت در منازعات را داشته باشد بلکه باید برای حفاظت از این افراد تلاش کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه اگر پزشکی در کنار کار طبابت در جنگ سلاح دست گرفت و به منازعه پرداخت دیگر حق صیانت ندارد گفت: این موضوع به انسان تنها ختم نمی‌شود بلکه شامل مکان هم می‌شود و ممکن است مسجدی که از آن به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شود مورد حمله قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید امنیت جانی پزشکان در جنگ‌ها تضمین شود گفت: پزشکان برای امدادرسانی در این جنگ شرکت کرده‌اند و از نظر قانون حقوق بشر حفظ امنیت جانی آنان در زمان جنگ الزامی است.

رهایی به دیگر کسانی که حفظ جان آنان در جنگ باید تضمین شود اشاره و بیان کرد: روحانیون ادیان که برای حفظ و هدایت اعتقادی سربازان و رزمندگان به جنگ آمده‌اند، باید امنیت جانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: روحانیان مذاهب مانند پزشکان تا زمانی امنیت جانی دارند که دست به سلاح و رزم نبرده باشند.

معاون آموزش دانشگاه مفید اذعان کرد: نیروهای سازمان ملل نیز که پیام‌آور صلح در جهان هستند هنگام حضور در جنگ باید اقدامات امنیتی و جانی برای حفظ جانشان انجام شود.

انتهای پیام/78005/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول