اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال لغو یک طرفه یادداشت تفاهم از سوی جمهوری آذربایجان

سفر به نخجوان روادید نیاز دارد/ ایران مرزهای خود را بر روی اتباع آذری باز نگه می‌دارد

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان مرزی جلفا گفت: اتباع ایرانی برای سفر به جمهوری خود مختار نخجوان که با استفاده از گذرنامه محلی و ملی از طریق مرز پل چوبی جلفا صورت می گرفت؛ از این پس نیاز به روادید دارند.

سفر به نخجوان روادید نیاز دارد/ ایران مرزهای خود را بر روی اتباع آذری باز نگه می‌دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از  روابط عمومی فرمانداری جلفا مختار سیفی در این باره اظهار کرد: این تصمیم در پی اقدام مجلس جمهوری آذربایجان در لغو یک طرفه یادداشت تفاهم موجود بین ایران و آذربایجان درباره ایجاد تسهیلات در تردد اتباع دو کشور ساکن در مناطق مرزی صورت می‌گیرد.

وی افزود: مقامات جمهوری آذربایجان از سه ماه قبل طی نامه‌ای مراتب را به مقامات ایران اعلام کرده بودند و این تصمیم ناگهانی نیست.

فرماندار جلفا با بیان اینکه رابطه ملت ایران با مردم مسلمان جمهوری آذربایجان یک رابطه دیرینه و ناگسستنی و بر اساس مشترکات دینی و فرهنگی است؛ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل مسالمت آمیز با همسایگان به خصوص کشورهای اسلامی به این تصمیم مجلس ملی آذربایجان عکس‌العملی نشان نداده و همچنان مرزهای خود را به روی اتباع آذری باز نگه می‌دارد.

سیفی ادامه داد: هم اکنون جمع کثیری از اتباع مسلمان جمهوی نخجوان برای تامین امرار و معاش و انجام درمان‌های پزشکی روزانه به ایران سفر می‌کنند و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: به دنبال قطع ارتباط زمینی جمهوری نخجوان ـ باکو( مرکز آذربایجان) طی تفاهم نامه‌ای اهالی این جمهوری از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و محور مرزی جلفا ـ اصلاندوز با استفاد ه از خودروهای شخصی به باکو تردد می‌کنند.

در راستای تسهیل در تردد اتباع بین دو کشور سال گذشته جمهوری اسلامی ایران اقدام به احداث پل جدید مرزی بر روی رودخانه ارس در کنار پل فعلی(پل چوبی) کرده که امیدواریم مورد بهره برداری قرار گیرد.

شهرستان جلفا با 54 هزار نفر جمعیت در فاصله 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز آبی مشترک دارد.

انتهای پیام/60002/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول