اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه در مازندران/1

اطلاعات درستی از میزان شیوع اعتیاد در مازندران نداریم/ نقش چهارمی پدر در خانواده‌های ایرانی

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه و مربی ملی پیشگیری از اعتیاد با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات درستی از میزان شیوع اعتیاد در استان مازندران نداریم، گفت: اعتیادپژوهی در استان ضعیف است.

اطلاعات درستی از میزان شیوع اعتیاد در مازندران نداریم/ نقش چهارمی پدر در خانواده‌های ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمود هاشم‌ورزی پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ویژه اصحاب فرهنگ و هنر در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اظهار داشت: در حوزه مدیریت اجتماعی و شغلی، نخستین گام برای مدیر موفق بودن، موفقیت در زندگی شخصی است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد یک پدیده چندبعدی است، تصریح کرد: اعتیاد ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، خانوادگی، بهداشتی و ... دارد و ما در این ابعاد و پیچیدگی‌های آن سردرگم شدیم.

مربی کشوری پیشگیری از اعتیاد، با بیان اینکه بخش مهمی از اعتیاد، زمینه ژنتیک و زیست شناختی دارد، گفت: مواد اعتیادآور در همه جا وجود دارد و هیچکس نمی‌تواند بگوید من و خانواده‌ام از این موضوع در امان هستیم.

اعتیاد جرم نیست

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط پیش‌رو، هیچ‌کسی در امان نیست، یادآور شد: امروز فرزندان دیگران به اعتیاد مبتلا شده‌اند و ممکن است فردا ما و فرزندانمان مبتلا شویم.

هاشم‌ورزی خاطر نشان کرد: نگاه ما به اعتیاد، نگاه آن مسئولی نباشد که وقتی فرزندش درگیر شد، فریاد برآورد و تازه از خواب غفلت بیدار شود.

وی با بیان اینکه هیچکسی نمی‌خواسته که معتاد شود، ادامه داد: اما هیچکسی هم به یک باره معتاد نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اعتیاد جرم نیست بلکه یک بیماری است، متذکر شد: عوامل مهمی در پیدایی اعتیاد نقش دارند و خانواده نقش بسیار مهم و تاثیرگذار دارد.

پدر در خانواده‌ها، نقش چهارم را در زندگی ایفا می‌کند

وی با بیان اینکه پدر در خانواده‌ها، نقش چهارم را در زندگی ایفا می‌کند، گفت: مادر، رسانه و دوستان در رتبه اول تا سوم قرار دارند و با این وضعیت انقباض مالی، می‌رود که نقش پدر به رتبه پنجم و ششم هم نزول یابد.

هاشم‌ورزی با اشاره به اینکه گاهی اعتیاد، یک نوع پاسخ به موضوعی است که فرد در جامعه با آن روبه‌رو است، تصریح کرد: بر اساس آمار مرکز ملی مطالعات اعتیاد، حدود چهار درصد از هموطنان ما یعنی حدود سه میلیون نفر مبتلا به اعتیاد هستند و 3.5 میلیون نفر هم مصرف‌کننده تفننی داریم.

وی با بیان اینکه به دست آوردن آمار دقیق از اعتیاد، کار بسیار سختی است، گفت: ما در استان 2 کار پژوهشی در این زمینه انجام دادیم که بی‌نتیجه ماند.

هنوز اطلاعات درستی از میزان شیوع اعتیاد نداریم

هاشم‌ورزی با اشاره به اینکه آمار غیررسمی اعتیاد در کشور، هفت تا 10 درصد گزارش شده است، خاطر نشان کرد: چنانچه همان تعداد سه میلیون نفر معتاد آمار رسمی را ضرب در چهار نفر اعضای یک خانواده کنیم، سلامت روحی و روانی 12 میلیون نفر در کشور مختل است.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات درستی از میزان شیوع اعتیاد در استان نداریم، اظهار داشت: اعتیادپژوهی در استان ضعیف است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه الگوی مصرف، غیر تزریقی است اما به سمت مصرف تزریقی در حرکت است، افزود: مکان نخستین مصرف در جمع دوستان است.

سن اعتیاد در محدوده سنی 15 تا 26 سالگی

هاشم‌ورزی با بیان اینکه آمار گرایش نسل نوجوان و جوان روزافزون شده و سن اعتیاد در جامعه ما پایین آمده است، ادامه داد: سن اعتیاد در محدوده سنی 15 تا 26 سالگی که سن انرژی و پویایی است قرار گرفته است که اینها هم ابتدا با سیگار شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه نتیجه یک پژوهش در تهران نشان می‌دهد که 9 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی، نخستین نخ سیگار را قبل از رفتن به مدرسه و در سن شش سالگی تجربه کردند، یادآور شد: وجود مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین که به محل ترویج مواد مخدر و تجارت رابطه جنسی، تبدیل شده، یک معضل عمده است که مسئولان باید آن را دریابند.

انتهای پیام/86007/و40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول