اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کاروان پیاده کربلا

پارسایی که می‌خواهد مانند عبدالله(ع) شهید شود

خبرگزاری فارس: در میان کاروان پیاده بصیرت حسینی کاشان، پارسای نوجوانی که آرزویش نائل شدن به شهادتی مانند فرزند امام حسن مجتبی(ع) است نظر همه را به خود جلب می‌کند.

پارسایی که می‌خواهد مانند عبدالله(ع) شهید شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، این روزها که قُمری ماه قمری در حال پرواز در آسمان پربلای صفر است و پس از کوچ از ماه شهادت، سفرش را در موسم عروج رسالت ادامه می‌دهد می‌توانی با گوش و چشم جانت چیزهای فراوانی را ببینی و بشنوی.

از میان آواها بانگ جرس کاروان نور از همه رساتر است، همان کاروانی که با نامه‌های فدایت شوم کوفیان مورد استقبال قرار گرفت و با سنگ‌های کینه‌شان بدرقه شد و اکنون مسیرش را از میان تیغ‌های سرکش بیابان شوم شام تنها به شوق دیدار دوباره یار پی‌ می‌گیرد.

برای بیان تصویرها نیز باید به قاب تماشای همین کاروان متوسل شد...انگار این زنان و کودکان باید رنج گفتن همه ناگفته‌ها و درد توصیف همه تصویرها را یک تنه به دوش بکشند.

در پیشاپیش این ریحانه‌های پاک و زخمی، سرو خمیده‌ای را می‌بینی که برای دفتر رنج مصیبت‌ها و داغ عزیزانش عنوان زیبایی برگزیده است، همان سفیری که صفیرش کاخ سبز ستم را فرو ریخت و سخن از دادش ستون‌های بی‌داد را لرزاند.

اما همه این‌ها بهانه‌ای است تا از کاروان پیاده خطه کویر بگوئیم آنانی که برخاسته‌اند تا فاصله یک‌هزار و 400 ساله را با پای ارادت پیموده و به پیام «هل من ناصر ینصرنی» امام مظلومشان لبیک بگویند و آداب سوگواره چهلمین را با طواف جانشان حول کعبه شش‌گوشه به جای آورند.

هیئت کاروان پیاده کربلای معلی بصیرت حسینی کاشان تنها اجتماعی یکصد نفره نیست بلکه ارکستری باشکوه از سازهای متنوعی است که گرچه هر کدام سوز خود را دارند اما در نهایت این صداهای گوناگون فقط یک نوای موزون و یک موسیقی یکپارچه با آهنگ «لبیک یا حسین(ع)» را تولید می‌کنند.

آری این کثرت در عین وحدت را می‌توان از قرار گرفتن نوجوان 13 ساله در کنار پیرمردی که 70 زمستان را در عمر خود تجربه کرده و یا هم‌آورد شدن دل‌سوخته‌ای در حسرت یک بار زیارت محبوب با متمکنی که مسافر دائمی قبله و میهمان همیشگی بین‌الحرمین بوده، به وضوح مشاهده کرد.

در میان این همه نوا و نمای متفاوت، ناگاه گونه سرخ از تازیانه سرمای کوچکترین عضو این کاروان بی‌قراری لنز نظر خبرنگار فارس در کاشان را به خود جلب می‌کند و او را کنجکاو می‌سازد تا برای دقایقی هم که شده در دریای شور و حال این نوجوان کاشانی شنا کند.

جملات کوتاه و بی‌پیرایه پارسا خباز که نشان از صداقت نوجوانانه او دارد در کنار شوق پنهان در کلماتش که حکایت از نخستین عزیمتش به کربلا می‌کند تو را وادار می‌سازد کمی دقیق‌تر به سخنان این بزرگ‌مرد کوچک گوش فرادهی.

او که آرمانش را یاری امام زمان(عج) می‌داند از شهادت در رکاب او آن هم به شیوه پرواز با بال‌های شکسته عبدالله پسر کریم اهل بیت به عنوان بزرگترین آرزوی خود یاد می‌کند.

جنس واژه‌های پارسای نوجوان را می‌توانی در کلام مسافر دیگر این قافله شیدایی بیابی، او که فراوانی مشرف شدن به حریم دوست نتوانسته از ذوق زیارتش بکاهد.

سید عباس آقایی که به گفته خودش تعداد کربلایی‌شدن‌هایش سه رقمی شده، برای نخستین بار پاهای پیاده را مرکب سفرش قرار داده تا این بار نه به عنوان مدیر کاروان بلکه در مقام مریدی گمنام به دیدار مراد خود بشتابد.

وی که اینگونه رفتن را شیوه ادای نذرش عنوان می‌کند به خبرنگار فارس در کاشان می‌گوید: حس این سفر با کربلا رفتن‌های دیگرم به کلی متفاوت است چنان حال عجیبی دارم که وصف‌کردنی نیست.

این آقای 58 ساله که اشک ریختن لحظه‌ای امانش نمی‌دهد همه هستی را متعلق به اهل بیت می‌داند و تمام لذت‌ها را در گروی  تبسم رضایت آنان می‌پندارد.

اما نقطه اوج این سمفونی شور و شعور نی ‌نواختن موی‌سپیدترین مشتری این بازار عاشقی است، دلداده‌ای که با سینه‌ای شرحه شرحه از فراق و پس از سپری کردن هفت دهه از زندگی‌اش نخستین باری است که به دیدار ماه و خورشید بنی‌هاشم نائل می‌شود.

آری احمد نصیری سالاروند را می‌گویم او که عدسی چشمانش در هاله‌ای از شبنم قرار گرفته و نور نگاهش حسرت 70 ساله را یک جا به تو نشان می‌دهد.

این پیر برنا گرچه از تبار دلیران لرستان است اما در قطار شیدایی کوپه کویریان را برگزیده تا از این سفر به ظاهر سخت لذتی جانانه ببرد.

خبرنگار فارس در کاشان در پایان به سراغ مدیر هیئت کاروان پیاده کربلای معلی بصیرت حسینی رفت تا جزئیات این کوچ عارفانه را از وی جویا شود.

مهدی شجری با اشاره به سفر یک‌هزار و 100 کیلومتری این کاروان تا کربلا اظهار داشت: این کاروان پس از زیارت حضرت معصومه(س) و گذر از شهر اراک، به سمت اندیمشک، بستان و چزابه ادامه مسیر می‌دهد و سپس از طریق چزابه وارد خاک عراق می‌شود.

به گفته وی، با ورود کاروان پیاده کربلای معلی بصیرت حسینی کاشان به شهر عمانیه، مسئولان این شهر به همراه نماینده آیت‌الله سیستانی از این کاروان استقبال می‌کنند.

وی تعداد اعضای کنونی کاروان پیاده بصیرت حسینی کاشان را 87 نفر ذکر و خاطرنشان کرد: با 17 نفری که در اهواز به این کاروان می‌پیوندند تعداد اعضای این هیئت به بیش از یکصد نفر می‌رسد که مسیر 170 کیلومتری اهواز به طرف کربلای معلی را با هم می‌پیمایند.

انتهای پیام/63009/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول