اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد بابل:

تعامل بین دانشگاه و صنعت در کشور ابتر مانده است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه آزاد بابل گفت: تعامل بین دانشگاه و صنعت در کشور ما بسیار کمرنگ بوده و در حقیقت ابتر است.

تعامل بین دانشگاه و صنعت در کشور ابتر مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، ناصر یدالله‌زاده طبری بعدازظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد بابل اظهار داشت: روند تولید مقالات علمی ایران از سال 2000 تا 2010 از شتاب بسیار زیادی برخوردار بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد بابل گفت: براساس آمار مجله نیچر، در سال 2011 ایران با رشد 20 درصدی تعداد مقالات علمی، پرشتابت‌رین کشور دنیا در این زمینه محسوب می‌شود.

وی بیان  داشت: آمریکا، چین، بریتانیا،‍ ژاپن و آلمان جزء پنج کشور اول  جهان در تولیدات علمی هستند که این علم زمینه‌ساز ثروت برای آنها شده از نظر اقتصادی نیز قوی‌ترین اقتصاد جهان را به خود اختصاص دادند.

یدالله‌زاده تصریح کرد: علم باید ایجاد ثروت کرده و سبب ارتقا زندگی انسان شود لذا کشورهایی که دارای بیشترین مقالات علمی هستند جزو ثروتمندترین کشور هم محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما تناسبی بین مقالات علمی و وضعیت اقتصادی وجود ندارد، افزود: تعامل بین دانشگاه و صنعت در کشور ما بسیار کمرنگ بوده و درحقیقت ابتر است و فضای علمی  و اقتصادی ما با کشور سازگار نیست.

یدالله‌زاده اذعان داشت: رشد روز افزون مهاجرت در میان نخبگان و تحصیل کردگان، امکانات ناکافی در دانشگاه‌ها، رشد بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، رشد پایین  اقتصادی، بیکاری بالا و تورم موجود علت عدم تولید علم به ثروت در کشور است.

این مسئول با اشاره به اینکه باید محیط اقتصادی اصلاح شود، بیان داشت: باید صنعت به عنوان نیاز محور به سمت دانشگاه سوق داده شود که در حال حاضر در کشور شاهد عدم تناسب بین مقالات علمی با نیازها و مشکلات صنایع ایران هستیم.

یدالله‌زاده گفت: مقالات علمی محققان ایرانی به جای اینکه کمکی برای کشور باشد چه در لایه کاربردی و چه بنیادی مورد استفاده کشورهای خارجی است زیرا نخبگان ما جذب دانشگاه‌های خارج می‌شوند.

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل به اهمیت افزایش کیفیت پژوهش اشاره و تصریح کرد: ما شاهد رشد کمی  و افت کیفیت مقالات پژوهشی هستیم، کاهش ارجاع به مقالات ایرانی بیانگر کاهش کیفیت محتوایی مقالات است.

یدالله‌زاده  به سیاست‌های حوزه پژوهشی در سال 92 این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: به روز رسانی دوره‌ای سوابق پژوهشی، انجام به موقع تعهدات طرح‌های پژوهشی، اولویت طرح‌های پژوهشی کاربردی، ارتباط با صنعت و اجرای طرح‌های برون دانشگاهی، پیگیری جدی کار ورزی و کارآموزی دانشجویان و همکاری با دفتر ارتباط با صنعت، حمایت از چاپ کتاب‌های درسی و دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های علمی پژوهشی، ارتباط با اعضای هیئت علمی از طریق پورتال اساتید و اجرای بخشنامه فرصت مطالعاتی اساتید از جمله سیاست‌های پژوهشی دانشگاه آزاد واحد بابل است.

انتهای پیام/86009/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول