اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«الماس بیک آتامبایف»:

حضور پایگاه نظامی «ماناس» برای قرقیزستان خطرناک است

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور قرقیزستان گفت: حضور پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان برای امنیت «بیشکک» خطرناک است.

حضور پایگاه نظامی «ماناس» برای قرقیزستان خطرناک است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «الماس بیک آتامبایف» امروز چهارم دی‌ماه در کنفرانس سالانه خود با رسانه‌های داخلی و خبرنگاران خارجی مقیم این کشور  وجود پایگاه نظامی ماناس را برای این کشور خطرناک خواند.

وی در ادامه اظهار داشت که در دیدار با نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ورود گروه‌های افراطی و تروریستی از جنوب پاکستان به آسیای مرکزی هشدار داده است.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین گفت:  نظامیان مستقر در مرکز حمل و نقل فرودگاه «ماناس» در مدت 11 سال برای برقراری نظم در افغانستان و جلوگیری و کاهش قاچاق مواد مخدر  تلاش کردند  که در این راه توفیقی نداشته‌اند.

آتامبایف با اشاره به اینکه قرقیزستان خود را برای خروج نظامیان آمریکا از قرقیزستان در سال 2014 آماده می‌کند، اظهار داشت: طرح ویژه تقویت مرزهای کشور از جمله اقداماتی است که دولت تا کنون در این زمینه تدوین کرده‌ و مورد اجرا قرار داده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به حمایت این طرح از سوی سازمان پیمان امنیت جمعی، تأکید کرد: پایگاه نظامی آمریکا خطری جدی برای امنیت قیزستان محسوب می‌شود.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد:  کشورهایی که با ایالات متحده روابط  خوبی دارند در صورت استفاده آمریکا از این پایگاه علیه آن‌ها به این پایگاه آسیب خواهند رساند که برای امنیت قرقیزستان خطرناک است.

آتامبایف در ادمه افزود: تصمیم در زمینه بستن پایگاه نظامی آمریکا در این کشور تحت فشار هیچ کس و یا کشوری گرفته نشده‌است بلکه  تنها دلیل آن شرایط خود کشور است.

پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان که از سال 2001 میلادی در پی تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان ایجاد شد، بنابر توافقنامه امضا شده بین بیشکک و واشنگتن باید در پایان 2014 به فعالیت خود پایان دهد.

رئیس جمهوری قرقیزستان بارها اعلام کرده که در توافقنامه دوجانبه این کشور دیگر حاضر نیست زمان حضور این پایگاه را تمدید کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول