اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گازرسانی به کجور مازندران نیازمند بودجه

خبرگزاری فارس: منطقه کجور مازندران با وجود داشتن مواهب طبیعی و الهی گوناگون همواره از محرومیت‌های موجود رنج می‌برد و پروژه گازرسانی به این منطقه هزینه‌بر است که نیاز به تامین اعتبار دارد.

گازرسانی به کجور مازندران نیازمند بودجه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، این سرزمین تاریخی و تمدن‌ساز در طول تاریخ، تمدن‌های زیادی را به خود بوده و در نوع خود یک تاریخ زنده محسوب می‌شود. با وجود این توانمندی‌ها و افتخارات بزرگی که به نام کجور رقم خورده است ولی متاسفانه این سرزمین از محرومیت و مهاجرت روستائیان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاهای خود به شدت رنج می‌برد.

تلاش مسئولان امر و خاصه مسئولانی که خود کجوری هستند در جهت زدودن غبار محرومیت از چهره کجور همواره قابل تحسین بوده است و یکی از موضوعات بسیار مهم و زیربنایی که مسئولان نسبت به انجام آن بسیار تاکید داشتند و دارند گازرسانی به بخش کجور است. در همین راستا یک تیم مهندسی کار مطالعه و تحقیقات درباره نحوه گازرسانی به کجور را مورد بررسی قرار دادند و نتایج خوبی نیز به دست آمد. به همین منظور فارس پیگیر این موضوع مهم در بخش کجور شد و گفتگویی را انجام داد که در زیر می‌خوانید.

اخذ مجوز پروژه گازرسانی بخش کجور از وزیر نفت

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره گازرسانی به بخش کجور گفت: به طور جدی پروژه گازرسانی به بخش کجور را از استان و شهرستان پیگیر هستیم و این امر باید محقق شود و مجوز آن نیز از وزیر نفت اخذ شد.

قاسم احمدی‌لاشکی گفت: هدف انقلاب رسیدگی به افراد فقیر و مستمند و مستضعف بود و ما باید اینها را ببینیم و برای خدمت به آنها تلاش کنیم.

وی افزود: کجور در ایام تعطیلات و فصول خاص دارای جمعیت بسیار زیاد و فراگیر است که همه آنها هم بومی و کجوری هستند و باید به آنها خدمات داده شود.

وی تصریح کرد: کجور دارای 68 پارچه آبادی است و هر چند پراکندگی دارند اما این نباید دلیلی شود که گازرسانی به کجور را با مشکل مواجه کند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: سه چهارم خاک نوشهر را کجور تشکیل می‌دهد و اکثر جمعیت نوشهر هم کجوری هستند بنابراین اگر گازرسانی به کجور انجام شود مهاجرت از کجور به شهر معکوس می‌شود و سرآغازی برای آبادانی و توسعه بیشتر در کجور می‌شود.

وی درباره نگهداری شبکه گاز در آینده در منطقه سردسیر‏ کوهستانی و برفگیر کجور اظهار داشت: نگهداری این شبکه زحمت دارد اما کجور اولین نقطه کوهستانی و سردسیر نیست که گاز به آنجا می‌رود و نقاط سردسیر و کوهستانی دیگری در کشور داریم که گازرسانی به آنجا انجام شده است و همه چیز در آرامش و آسایش قرار دارد.

وی تاکید کرد: وقتی یک لحظه خود را جای آن روستایی در منطقه سردسیر و کوهستانی کجور قرار دهیم، شرایط آنها را بیشتر درک خواهیم کرد پس باید برای روستائیان کجور کار کنیم و این پروژه گازرسانی به آنجا انجام شود.

کجور نیاز به توسعه دارد

فرماندار نوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره گازرسانی به بخش کجور مازندران گفت: کجور نیاز به توسعه دارد و صنایع باید به این منطقه وارد شود.

محمدعلی قمی‌اویلی افزود: کجور جزو مناطق محروم است و یکی از زیرساخت‌های توسعه در این منطقه از طریق همین گازرسانی امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: امیدواریم با دقت نظر و کار کارشناسی و مطالعاتی مسیری برای گازرسانی به کجور انتخاب شود که کمترین هزینه و آسیب‌ها را داشته باشد.

وی اظهار کرد: گازرسانی به کجور می‌تواند به عنوان اقدامی ماندگار در کجور ثبت شود و موجب رفاه و آسایش و رضایتمندی مردم این منطقه شود.

فرماندار نوشهر در ادامه تاکید کرد: گازرسانی به کجور باید انجام شود و مطمئنا با گازرسانی به کجور شاهد رشد و شکوفایی و توسعه بیشتری در کجور خواهیم بود و روند مهاجرت از روستا به شهر نیز معکوس می‌شود.

بخشدار کجور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره گازرسانی به کجور گفت: مشاوران طرح مطالعات لازم را در این باره انجام دادند و کوتاه‌ترین راه یعنی نهرودبار برای گازرسانی به کجور مدنظر قرار گرفت.

سید نادر موسوی‌زاده افزود: از این مسیر تنها دو کیلومتر راه صعب‌العبور وجود دارد و در بقیه مسیر مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: گازرسانی به کجور از نیازهای اساسی و حق مسلم مردم کجور است و این کار باید عملی شود تا مردم کجور از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

از مناطق کوهستانی نباید غافل شویم

مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز به خبرنگار فارس گفت: یکی از مباحث دولت محرومیت‌زدایی در کشور بوده و نقاط ویژه دولت کلان است.

محسن عرب‌مقصودی افزود: مناطق کوهستانی به واسطه راه‌های صعب‌العبور سبب کندی توسعه و ورود امکانات و صنایع می‌شود.

وی تصریح کرد: گازرسانی خواسته به حق مردم کجور است و تجربه نشان داده که مناطق روستایی که خدمات زیربنایی در آنجا ورود پیدا کرد مهاجرت نیز در آنجا معکوس شد.

وی با بیان اینکه مازندران دارای استعدادهای زیادی در بخش کشاورزی و دامداری و... است، عنوان کرد: نگاه دولت همچنین به تولید و تولیدکنندگان است و در سفر سوم هیئت دولت به مازندران بر لزوم فراهم آوردن امکانات زیربنایی و گازدار شدن همه شهرها و روستاها تاکید شده است.

وی خاطر نشان کرد: نباید از مناطق کوهستانی غافل شویم و به دنبال آن هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌ها‏، مشاوره و مطالعات مهندسی در کنار روستاهای جلگه‌ای که از نعمت گاز برخوردار شدند ظرف دو سال آینده در چشم‌انداز کلان گاز استان مازندران 99 درصد خانواده‌های شهری و 90 درصد خانواده‌های روستایی جلگه از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: برای مناطق کوهستانی نیز به دنبال مطالعات علمی و کارشناسی هستیم تا بتوانیم با توجه به منابع و مطالعات لازم، فعالیت‌های گازرسانی را در برنامه‌های آینده داشته باشیم.

مسئول تیم مطالعات پروژه گازرسانی به کجور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: به همراه تیم مهندسی مطالعات و کارشناسی لازم برای گازرسانی به کجور انجام شد.

سید ابوالفضل حقانیان افزود: انجام عملیات گازرسانی بر اساس مطالعات مشاور‏ بستگی به نظر مسئولان دارد و این یک پروژه هزینه‌بر است که نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی بیان کرد: گاز یکی از پاک‌ترین سوخت‌ها در جهان است که می‌تواند کمک بسیار بزرگی به محیط زیست انسانی و طبیعی کند و بنابراین امیدوارم بخش کوهستانی کجور از این نعمت برخوردار شود.

حقانیان خاطر نشان کرد: گاز، محیط زیست و جنگل همه حقوق ملت هستند که قطعا در اولویت برخورداری از آنها بر عهده ملت و نمایندگان آنها است.

انتهای پیام/86019/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول