اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

جزئیا‌ت ریزش کوه در ‌کلوسه / فرماندار فریدونشهر: روستا‌ ‌جابه‌جا نمی‌شود

خبرگزاری فارس: فرماندار فریدون‌شهر گفت: جابه جایی روستای کلوسه که با ریزش کوه در حدود یک ماه مطرح شده بود، به خواست اهالی روستا با ایجاد خاکریز ایمن می‌شود.

جزئیا‌ت ریزش کوه در ‌کلوسه / فرماندار فریدونشهر: روستا‌ ‌جابه‌جا نمی‌شود

مهدی سلیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آخرین تصمیمات در مورد روستای کلوسه واقع در پشتکوه فریدون‌شهر اظهار کرد: این روستا یکی از هفت روستای پشتکوه فریدون‌شهر است که روز شنبه چهارم آذر ماه بر اثر ریزش تخته سنگ‌های یک‌ متری و دو متری از کوه و برخورد با مدرسه‌ و نیز محل نگه‌داری احشام مسدود شد.

وی با بیان اینکه به محض اطلاع از این حادثه ریزش کوه گروه امدادی به این محل اعزام شد، افزود: نوع خانه‌سازی و چینش خانه‌ها در دامنه کوه و نیز نبودن استاندارد لازم موجب خرابی بیشتر خانه‌های این روستا شد.

فرماندار فریدون‌شهر ادامه داد: پس از این حادثه مردم روستا خودشان تقاضا داشتند که جا به جا شوند و این موضوع را مکتوب اعلام کردند و این درحالی است که هر چند جا به جایی این روستا برای فریدون‌شهر بسیار هزینه بر بود اما با توجه به تقاضای مردم چندین محل را برای اسکان جدید در نظر گرفت.

وی گفت: پس از پنج روز از این تصمیم مردم اهالی این روستا به دلایل اعتقادی که عنوان کردند از جابه‌جایی منصرف و دوباره نامه‌ای مکتوب فقط برای مهار سنگ‌های اطراف نوشتند.

سلیمی افزود: به همین منظور فرمانداری اکیپی از پیمانکاران زبده‌ای را برای این منظور اعزام کرد که موانعی برای جلوگیری از ریزش این کوه احداث کنند.

وی تصریح کرد: تصمیم بر احداث خاکریز بزرگی در پایین کوهی که ریزش کرده بود گرفته شد که اگر سنگی دوباره افتاد، این خاک ریز جلوی آن را بگیرد.

فرماندار فریدون‌شهر اضافه کرد: این خاک ریز به صورت یک اقدام گام به گام طراحی و به صورت مورب و در عرض چهار متر مربع زده‌ می‌شود، به نحوی که با بارش باران نیز آب باران محار و سدی از آب نیز ایجاد نشود.

وی همچنین از خرد کردن سنگ‌ها توسط شرکت‌هایی زیر نظر سازمان منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: بخش‌های از این کوه که موجب ریزش می‌شود به زودی با وسایل مخصوص مهار و ریز می‌شوند.

سلیمی در مورد تأمین اعتبار این پروژه گفت: بنیاد مسکن و ستاد مدیریت بحران تأمین کننده اعتبار مورد نیاز این خاکریز هستند.

وی تاکید کرد: هر چند این نوع خانه‌سازی‌ها جان روستائیان را به خطر می‌اندازد اما چون در روستاها این نوع خانه‌سازی‌ها با صرفه‌تر است، ساخته می‌شود.

فرماندار فریدون‌شهر اضافه کرد: در صدد هستیم که با گسترش طرح هادی روستا و نیز مقاوم سازی بیشتر به ایمنی‌ها منازل روستایی توجه و تسهیلاتی را اختصاص دهیم.

انتهای پیام/63012/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول