اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان شمالی

میانگین سن بیماران مبتلا به سل بالای 50 سال است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: میانگین سن بیماران مبتلا به سل در استان بالای 50 سال است.

میانگین سن بیماران مبتلا به سل بالای 50 سال است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نادر نیک‌پرست با بیان اینکه تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماران مبتلا به سل در استان رایگان است، اظهار کرد: طول مدت درمان سل حداقل 6 ماه است و اهمیت این بیماری به دلیل واگیردار بودن آن است.

وی تصریح کرد: میکروب سل دیر رشد می‌کند و فرد مبتلا ممکن است تا مدت‌های طولانی علایمی نداشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: بیماری سل با سرفه بیش از دو هفته که ممکن است خلط دار (گاهی خلط خونی) یا بدون خلط باشد، مشخص می‌شود.

نیک‌پرست گفت: وجود علایمی نظیر کاهش وزن، خستگی، بی اشتهایی، درد قفسه سینه و تعریق شبانه این بیماری را از بیماری‌های ویروسی متمایز می‌کند.

وی به دقیق‌ترین و قطعی‌ترین روش تشخیص اشاره کرد و افزود: با کشت نمونه خلط بیمار در آزمایشگاه که توسط میکروسکوپ نوری انجام می‌شود، می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیماری سل را به دو نوع ریوی و خارج ریوی تقسیم کرد و گفت: سل ریوی از طریق بررسی نمونه خلط بیمار در آزمایشگاه تشخیص داده می‌شود اما در سل خارج ریوی، بسته به محل ضایعه و درگیری و علایم از روش پاراکلینیک استفاده می‌کنیم.

وی به اهمیت تشخیص و درمان زود هنگام بیماری سل اشاره کرد و افزود: هر بیمار مسلول با نمونه خلط مثبت که برای درمان اقدام نکرده باشد، می‌تواند 10 تا 15 فرد را که در تماس با او بوده است، آلوده کند، به همین دلیل تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار مهم است.

نیک‌پرست خاطرنشان کرد: اطرافیان و تمام افرادی که با بیماری مبتلا به سل تماس داشته‌اند باید به طور کامل از نظر این بیماری بررسی شوند.

وی اظهار کرد: در درمان این بیماری به دلیل طولانی بودن مدت درمان و نیاز به مصرف چند دارو به طور هم زمان به نظارت و کنترل پرسنلی همکاران بهداشتی نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: درمان ناقص، تک دارویی و یا کوتاه مدت به شکست درمان و مقاومت دارویی و در نهایت به مرگ منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت درمان این بیماران و جلوگیری از منتشر شدن بیماری در جامعه تمامی بیماران مبتلا به سل ریوی با خلط مثبت به طور روزانه طی دو ماه نخست بیماری و سپس به شکل هفتگی در منزل ویزیت می‌شوند و علاوه بر دادن دارو از لحاظ علایم و عوارض مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که به این نوع نظارت Dots گفته می‌شود.

نیک‌پرست افزود: طرح نظارت dots در استان خراسان شمالی 80 درصد عملیاتی شده و وضعیت بیماران از نظر نظارت، دارو و درمان نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر و رضایت بخش‌تر شده است.

وی با بیان اینکه بیماری سل با سن ارتباطی ندارد و در همه سنین مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: هر چه سن ابتلا به این بیماری پایین‌تر باشد نشانه کنترل نکردن بیماری در جامعه است که خوشبختانه در استان، میانگین سن بیماران مسلول بالای 50 سال است.

انتهای پیام/63001/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول