مهدی نبیزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: تریال از جمله مسابقات نمایشی موتورسواری است که مشابه آن را در دوچرخهسواری نیز میتوان یافت.
وی ادامه داد: در این رشته مهیّج از ورزش موتورسواری، راکبان از بین موانع مصنوعی یا طبیعی از پیش طراحی شده در پیستها حرکت میکنند.
نبیزاده اضافه کرد: رقابتهای موتورسواری شاخه تریال به مناسبت دهه مبارکه فجر در منطقه سرخهحصار شرق استان تهران برگزار میشود.
دبیر هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران افزود: در حال حاضر قهرمانان تریال استان تهران خود را برای این مصاف آماده میکنند.
بر پایه این گزارش، اگرچه موتورسواری تریال در ردیف رشتههای متنوع موتورسواری قرار میگیرد اما صرف توانایی راندن موتور، موتورسوار را به یک ورزشکار تریال تبدیل نمیکند.
موتور تریال برخلاف سایر اعضای خانوادهاش بیشتر وسیلهای برای انجام حرکات آکروباتیک و هنرنمایی بوده و پرداختن بدان مستلزم ممارست و تمرین بسیار است.
ساختار موتورهای تریال در سالیان اخیر به سمت و سوی سهولت در محدوده انجام حرکات مورد نظر راکب سوق داده شده است.
این موتورها بدون زین، دارای ارتفاع سطح نشیمنی کمتر از موتورهای دیگر، استقرار جای پایی بلندتر از موتور کراس، اغلب پنج دنده، گاهی بدون جک، بوق و راهنما، ترمزهای جلو و عقب دیسکی اما بسیار قوی، دارای جفت کمکفنر جلو و تککمک فنر در عقب و اوزانی بین 67 تا 95 کیلوگرم هستند.
مسابقات موتور تریال در کلاسهای 50 سیسی، 125 سیسی، 250 سیسی و 300 سیسی دوزمانه و کلاسهای 250 سیسی و 320 سیسی چهارزمانه دستهبندی میشوند.
از برندهای مشهور موتورهای تریال میتوان به «شرکو»، «گسگس»، «بتا»، «مونتسا»، «اسکورپا»، «هوندا» و «یاماها» اشاره کرد.
این رقابتها به صورت سالنی با آمادهسازی و تهیه موانع مصنوعی و در محیطهای بیرونی با موانع طبیعی و یا مصنوعی برگزار میشود.
انتهای پیام/670083/ی/ف4004