به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، شمسالدین حجازی در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به اینکه روزانه بین 30 تا 35 درصد حوادث استان مربوط به موتورسیکلتها است، گفت: متأسفانه این حجم تصادفات علاوه بر اشغال بخش زیادی از ماموریتهای اورژانس 115، بسیاری از مصدومان این حوادث بیش از 40 درصد تختهای آی.سی.یو و 50 درصد اورژانسهای بیمارستانی را به خود اختصاص دادهاند.
وی گفت: عدم استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی و به دلیل شدت ضربات وارده به سر در حوادث رانندگی متأسفانه این افراد دچار ضربه سر شده که باعث فوت و یا برخی معلولیتها میشود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان هم با بیان اینکه طبق آخرین گزارشها تاکنون 300 هزار موتورسیکلت در استان شمارهگذاری شده است، گفت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی سال گذشته در قم، 86 نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت جان خود را از دست دادهاند و بیش از 11 هزار و 700 نفر نیز در مسیرهای درون و برون شهری مصدوم شدهاند.
جواد باقری با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوارض و آسیبهای جدی موتورسیکلت آلودگیهای زیست محیطی است، افزود: تدوین سند جامع آموزش موتورسواران، فرهنگسازی و پیشگیری از حوادث و ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه در رفع بسیاری از نگرانیها موثر است.
اسماعیل زارعیکوشا فرماندار قم هم در این جلسه با بیان اینکه بررسی نظرات و اجرایی شدن طرحهای پیشگیری از حوادث موتورسیکلت میتواند تا حد زیادی در کاهش آسیبها موثر باشد، افزود: پیشبینی مکانی برای تردد دوچرخهسواران و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه علاوه بر مزیتهای جسمی و اجتماعی و نقش آن در کاهش آلودگی موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی میشود.
انتهای پیام/2258/ع/چ3000