اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بخش داستان بلند جشنواره ادبیات داستانی بسیج گلستان

هیچ اثری به عنوان اثر برگزیده حائز رتبه نشد

خبرگزاری فارس: داور جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج گلستان گفت: هیئت داوران در بخش داستان بلند و رمان که سرچشمه اصلی داستان‌نویسی است، هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده حائز رتبه ندانست.

هیچ اثری به عنوان اثر برگزیده حائز رتبه نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی حافظی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: امیدوارم گام‌های خوب و مثبتی در این جشنواره برداریم و بتوانیم سطح علمی و فرهنگ و هنر را در جامعه خود بالا برده و به جایگاه بهتر در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: جایزه سطرهای ناتمام فرصتی شد تا آثار نوآمدگان قصه استان را بررسی کنیم.

داور جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج گلستان ابراز داشت: روزگاری «شهرزاد قصه‌گو» برای رهایی از امر مختوم قدرت و تن ندادن به استیلای مرگ از قصه مظلمه‌ای ساخت تا روح فرهنگی و والای انسانی به فراموشی سپرده نشود.

وی بیان داشت: جایزه داستان «سطرهای ناتمام» به معنی اخص کلمه فرصت بود، هم برای نوآمدگان قصه‌نویس تا با متر و معیاری کارشناسی آثارشان را به سنجش بگذارند و هم فرصتی بود برای هیئت داوران تا بتوانند تأملی بهنگام در قصه داشته باشند و به لحاظ سیر تئوری، قصه‌نویسی استان را مورد مطالعه قرار دهند.

حافظی اذعان داشت: آنچه مشهود و جای تأمل دارد، اسلوب قصه‌نویسی است، البته هیئت داوران چون پادشاهانی به تخت و تاج خود نگاه می‌کردند، به اسلوب قصه‌نویسی نگاه نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: خلاقیت‌ ساختگی و تخیل شاخصه‌های مهمی برای خلق اثر هنری است، اما اسلوب و ساختارها می‌تواند چون چراغ دانایی که شب تیره ناآگاهی را روشن می‌دارد، فراروی نویسنده قرار دهد تا به بهترین نحو قصه را به فرجام رساند و به قول بزرگی، استفاده آگاهانه از ناخودآگاه، کار ظریف هنرمند است.

داور جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج گلستان افزود: مفاهیمی چون جنگ، صلح، خیر، شر و ... به ذات حامل معنا و در خور تعمق دارد، اما قصه‌نویسی نباید مغرور و شهید مفاهیم شود که مخاطب را از لذت قصه شنیدن محروم کند.

حافظی بیان داشت: شهرزاد به طریقی راهی تلخ‌کامی انسان معاصر خویش بود؛ نویسنده نمی‌تواند رنج‌ها و دردهای معاصر خود را نادیده بگیرد.

وی تصریح کرد: جنگ یکی از تلخ‌کامی‌های جانکاه بشری است، بنابراین نویسنده باید به ظرافت‌ها توجه کند، جنگ با انسان چه می‌کند، جنگ حریق است و نابود‌کننده ارزش‌ها و صلح انسانی است.

داور جشنواره استانی ادبیات داستانی بسیج گلستان تأکید کرد: اما در آثار رسیده برای داوری، این‌بار چیزی یا چیزهایی کم بود، تصویری از انسان تک افتاده معاصر جنگ‌زده، مصائبی که بر او رفته دیده نشد؛ جنگ قهرمان می‌خواهد، اما قهرمان‌پردازی صرف تنها به کار سینمای عامیانه می‌آید.

حافظی در پایان با بیان اینکه داستان و قصه بازتاب روح تنهای بشری است، عنوان کرد: هیئت داوران در بخش داستان بلند و رمان که سرچشمه اصلی داستان‌نویسی است، هیچ اثری را به عنوان اثر برگزیده حائز رتبه ندانست، اما نویسندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، جای تقدیر و تشکر ویژه دارند.

انتهای پیام/2307/ذ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول