اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور بین‌الملل معاونت علمی ریاست‌جمهوری خبر داد:

اجرای 20 طرح ملی در کشور / لزوم توجه دانشگاه‌ها به نظام ملی نوآوری

خبرگزاری فارس: معاون امور بین‌الملل و انتقال فن‌آوری‌های معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری با تاکید بر توجه ویژه دانشگاه‌ها بر نظام ملی نوآوری از اجرای بیش از 20 طرح ملی در حوزه علمی کشور خبر داد.

اجرای 20 طرح ملی در کشور / لزوم توجه دانشگاه‌ها به نظام ملی نوآوری

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، حسین سالارآملی شامگاه امروز در تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی با اشاره به فرآیند توجه به علم در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور بیان داشت: در برنامه نخست و دوم پنج ساله کشور تنها تربیت استاد و دانشجو و توجه به این چرخه مطرح بود.

وی با بیان اینکه در برنامه سوم ادبیات علمی در کشور متحول شد، افزود: در این برنامه اولویت‌های علمی کشور مشخص شد و توجه به هوا فضا و مراکز علمی و فن‌آوری کشور مورد پذیرش قرار گرفت.

سالارآملی با تاکید بر اینکه در برنامه چهارم توسعه تحول علمی کشور گسترده‌تر بود و مباحث سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در چرخه علمی کشور نمایان شد، گفت: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها شکل گرفت و اولویت‌های ملی ایران تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه نگاه‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: باید به دنبال اقتصادی باشیم که نقطه آغازش از دانشگاه باشد.

این مسئول با اعلام اینکه ریشه‌های تشکیل معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری با همین دیدگاه شکل گرفت، گفت: در طول سال‌ها توسعه آموزش عالی بر تربیت استاد و دانشجو بود اما گذری بر توسعه اقتصادی دیگر کشورها نشان می‌دهد نسل جدید دانشگاه‌ها بر اساس تئوری‌های جدیدی شکل گرفته است.

سالارآملی با تاکید بر اینکه اگر همچنان اصرار داشته باشیم اقتصاد کشور بر روش سنتی اداره شود مشکلات پابرجا خواهد ماند، تصریح کرد: کشور چاره‌ای جز این ندارد که نطفه اقتصاد خود را در دانشگاه ببندد.

معاون امور بین‌الملل و انتقال فن‌آوری‌های معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نیازهای اقتصادی کشور گسترده است، یادآور شد: نباید به دنبال حساب کتاب‌های اقتصادی در مسائل و نیازهای کشور باشیم بلکه بسیاری از نیازهای اقتصادی کشور توسط مسائل علمی و فن‌آوری رفع شدنی است.

به گفته وی زمانی که افراد از واردات گوشت قرمز از برزیل انتقاد می‌کنند نباید به دنبال عوامل واردکننده باشند بلکه باید به دنبال این باشیم چرا یک گاو برزیلی 700 کیلو گوشت تولید می‌کند و گاوهای ایرانی تنها 150 کیلوگرم وزن دارند.

سالارآملی با اشاره به اینکه کانون‌های هماهنگی دانشگاه و صنعت به همین دلیل شکل گرفته است، یادآور شد: در این کانون‌ها طرح‌های کلان ملی بر اساس نیازهای کشور شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 20 طرح ملی در کشور در حال اجرا است، افزود: تولید داروهای بیولوژیک، رصدخانه ملی، رادیو داروها و کشتی اقیانوس پیما از مهمترین طرح‌های ملی است.

وی با بیان اینکه نظام ملی نوآوری می‌تواند به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند، اذعان کرد: هر چه نوآوری در کشور بیشتر باشد اقتصاد قوی‌تری خواهیم داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه باید به سوی دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کنیم، بیان داشت: آینده متعلق به دانشگاه‌هایی است که با نظام ملی نوآوری مطابقت داشته باشند.

انتهای‌پیام/86011/ت/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول