اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله طه‌محمدی:

متولیان چه تدبیری برای حفاظت از ضریح‌ها دارند؟

خبرگزاری فارس: امام جمعه همدان ضمن انتقاد از نبود ساز و کار مناسب برای حفاظت از حرم‌های شریف ائمه معصومین(ع) گفت: متولیان چه تدبیری برای حفاظت از ضریح‌های چند میلیاردی دارند؟

متولیان چه تدبیری برای حفاظت از ضریح‌ها دارند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی چندی پیش مسافرتی به عراق داشت که در ارتباط با شرایط کنونی این کشور و زوایای مورد توجه این سفر با وی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: هدف اصلی از این سفر چه بود؟

محمدی: این مسافرت جنبه زیارتی داشت که در قالب یک کاروان صورت گرفت که بر این اساس به عراق رهسپار شدیم که ابعاد مختلفی در این سفر مورد توجه قرار گرفت.

 

فارس: در ارتباط با نصب ضریح جدید در حرم امام حسین(ع) صحبتی دارید؟

محمدی: ما میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم و ضریح می‌سازیم اما بعد از نصب آن را به امان خدا می‌سپاریم چون نگهداری بلد نیستیم و بر این اساس نیز یک نفر بمب می‌گذارد و این هزینه چند میلیاردی را تخریب می‌کند.

 

فارس: در ارتباط با حفاظت از ضریح حرمین مقدسه توضیح دهید؟

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر حفاظت آن چنانی نیست، گفت: سئوال بنده هم این است که مسئولان چه تدبیری برای حفاظت از ضریحی که مسلمانان با این همه عشق و علاقه و ایمان و هزینه‌کرد 10 میلیارد تا 20 میلیارد رهسپار حرمین می‌کنند، کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه مرتب دشمن در کمین است و در کمترین فرصت ممکن در صدد ضربه زدن است، عنوان کرد: دشمن ضریحی را که برای حرم امام رضا(ع) ساخته و نصب شد را منفجر کردند و چند بار وهابی‌ها آمدند و حرم امام حسین(ع) و ضریحش را تخریب کردند؟

 

فارس: پیشنهاد شما برای حفاظت از حرمین مقدسه چیست؟

محمدی: به نظر من مسئولان باید یک صدم از این همه پولی را که برای ساخت ضریح هزینه می‌کنند برای حفاظت، حراست نگهداری و امنیت آن هزینه کنند.

وی با طرح این سئوال که چند بار شده که بمب را می‌خواستند در قاب مفاتیح‌الجنان برای تخریب حرم حضرت معصومه(ع) ببرند؟، تصریح کرد: ما فقط یاد گرفته‌ایم که پول هزینه کنیم.

 

فارس: در زمینه تخریب حرمین شرفین در سامرا توضیح دهید؟

محمدی با بیان اینکه حرم سامرا را تا کنون دو بار منفجر کرده‌اند، تصریح کرد: اولاً جاسوس‌های موساد یعنی اسلحه‌سازان اسرائیل با خیال راحت چند روزی رفتند و در این حرم بمب‌ها را جاسازی کردند و خطرناک‌ترین مواد منفجره را به کار بردند و ضریح را تخریب کردند.

 

فارس: با توجه به اینکه در حال ساخت ضریح برای امام حسن عسگری و امام هادی(ع) هستیم در این زمینه توضیحی دارید؟

محمدی: این کار نیز چند میلیارد تومان هزینه در بر دارد و پس از ساخت نیز نصب می‌کنیم و صلوات می‌فرستیم و به امان خدا رهایش می‌کنیم و دشمن می‌آیند منفجرش می‌کنند؛ آری، این کار ماست، در صورتی که نباید چنین باشد.

 

فارس: پیشنهادی برای بهبود این وضعیت این بحث دارید؟

محمدی: من معتقدم اماکن مقدسه باید یک نیروی دفاعی قوی معرف از چند کشور داشته باشد، مثلاً ما در کشور عراق یک پادگان نظامی مجهز داشته باشیم که اینها به طور مستمر و همیشه از حرم مقدس ائمه معصومین(ع) حراست کنند چون نمی‌شود حرم مطهر و ضریح‌های ساخته شده ائمه(ع) را به امان خدا گذاشت.

 

فارس: نکته حائز اهمیت دیگری در این سفر مورد توجه شما قرار گرفت؟

محمدی با بیان اینکه مشکل دیگر نبود جایگاه مناسب برای زائران در خارج از حرمین بود، گفت: یکی از اشکالات ما در ساخت و ساز حرم‌ها که کار آن اکثراً در دست ایرانیان است این است که ما ایرانیان فقط به زرق و برق آینه‌کاری، کاشی‌کاری و ... توجه بیشتری می‌کنیم اما من شاهد بوده‌ام که در ایام حساسی چون عاشورا، اربعین و عرفه بین 5 میلیون تا 10 میلیون نفر جمعیت برای زیارت به این اماکن می‌روند که جایگاه مناسبی ندارند و با این وصف، من می‌گویم کاشی‌کاری چه مشکلی از مردم حل می‌کند؟

 

فارس: پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چیست؟

محمدی با بیان اینکه پیشنهاد من به متولیان این است که شما برای هر زائر یک متر مربع زمین در اختیار بگذارید تا اگر 10 میلیون زائر روز عرفه به کربلا می‌آید برای این افراد 10 میلیون متر مربع زمین خریداری شود، گفت: اما زمین نمی‌خرند و مردم سرگردان می‌شوند و خیابان‌ها تنگ‌تر می‌شود از هجوم جمعیت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) خیابان را هم از دست مردم گرفته اند، افزود: بلکه متولیان باید بجای اینکه خیابان را بگیرند باید زمین‌های اطراف حرم را بخرند و بدانند این کاشی‌کاری‌ها تا قیامت مشکل مردم را حل نمی‌کند.

 

فارس: توضیح دیگری دارید؟

محمدی: من روز عرفه آنجا بودم و به چشم دیدم که مردم برای اینکه یک وجب زمینی که روی پا بایستند، ندارند و سئوال من این است که چرا برای این وضعیت فکری نمی‌کنید و به جای آن وقت و هزینه را صرف آذین‌بندی، آئینه‌کاری و کاشی‌کاری کرده‌اید که این عقل نیست.

 

فارس: پیشنهاد شما چیست؟

محمدی: اگر واقعاٌ متولیان چه عراقیان و چه ایرانی‌ها عاقلانه فکر کنند باید از این آذین‌بندی‌های پرهزینه صرف نظر کنند و به جای آن ده‌ها هکتار زمین دور تا دور حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بخرند تا زمانی که زائر مشرف می‌شود حداقل برای هر کس یک متر زمین در اختیار قرار دهند، اما این کار را نمی‌کنند و همه زائران مثل چوب کبریت ایستاده‌اند.

وی با اشاره به کاشی‌های گران‌قیمت حرم حضرت عباس(ع)، گفت: در حال حاضر نیز ستون‌هایش را از طلا کرده‌اند و سئوال من این است حضرت عباس(ع) ستون طلا می‌خواهد یا اینکه زائرش در رفاه باشد؟

امام جمعه همدان در پایان سخنانش ضمن انتقاد از کمبود سرویس بهداشتی برای زائران در کربلا نیز گفت: متولیان حرمین مقدسه چقدر سرویس بهداشتی برای زائران ساخته‌اند؟ 10 میلیون انسان و زائر چقدر به سرویس بهداشتی احتیاج دارد؟ و زائر 100 تا 200 کیلومتر پیاده برای زیارت آمده و خسته است اما مکانی برای استراحت بر روی زمین اطراف حرم ندارد.

=======

زهرا مرادوند

=======

انتهای پیام/89004/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول