اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تولید ملی شعار بالندگی ایران / ضرورت تعریف اولویت‌ها

خبرگزاری فارس: با گذشت 9 ماه از سال هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان مازندران برنامه‌ای برای سال تولید ملی ارائه نکردند و هنوز اولویت‌های عملیاتی سازمان‌های مختلف تعریف نشده است.

تولید ملی شعار بالندگی ایران / ضرورت تعریف اولویت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی در مقطع کنونی است که امسال در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب تبلور یافت. زیرا تحلیل شرایط ملی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تلاش مضاعف استکبار جهانی و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه عرصه اقتصاد شتاب بیشتری گرفته است.

نگاهی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری به ویژه در 4 سال گذشته نشان می‌دهد که دغدغه اساسی معظم له عموماً ناظر بر حوزه‌های اقتصادی بوده است. (سال 87 سال نوآوری و شکوفایی، سال 88 سال اصلاح الگوی مصرف، سال 89 سال همت مضاعف و کار مضاعف و سال گذشته سال جهاد اقتصادی)

تأمل در منویات فوق حکایت از ارتباط معناداری دارد که تماماً معطوف به حوزه اقتصاد است. به بیان دیگر، در شرایط کنونی، مسائل و مباحث اقتصادی و خنثی‌سازی توطئه‌های متعدد دشمنان در حوزه اقتصاد باید به‌عنوان دغدغه مقام معظم رهبری، راهبرد مهم همه تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصی و دولتی و بالاخره آحاد اقشار جامعه قلمداد شود.

با این وجود باید گفت؛ نامگذاری امسال به‌نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نشان می‌دهد که با وجود همه تلاش‌های انجام شده در حوزه اقتصاد، کشور ما نیازمند اقداماتی مؤثرتر و کاربردی‌تر در این عرصه است. از منظر نقد درونی نیز باید گفت نامگذاری امسال به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نشان‌دهنده عملکرد نه چندان مطلوب ما در حوزه اقتصاد عمومی است.

تولید ملی با برنامه مناسب محقق می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان مازندران در دیدار اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ساری، فعالان و پیشکسوتان عرصه تولید استان، تولید ملی را اساس و پایه حیات اقتصادی جامعه دانست.

«آیت‌الله نورالله طبرسی» با اشاره به نام‌گذاری سال 1391 به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تأکید کرد: همگان باید برای تحقق این شعار مهم و ملی تلاش کنند، زیرا در شرایط امروز، تنها راه برون رفت از تحریم‌ها و مشکلات، تقویت تولید ملی است.

وی با تأکید بر تلاش جدی تمام اقشار برای تحقق این شعار ملی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی از تولید، صنعت و کشاورزی و تقویت چرخه تولید و نیز مصرف تولیدات داخلی را به ترتیب سهم دولت، سرمایه‌گذار و مردم در تحقق این امر مهم بیان کرد و گفت: «اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و متولی فعالان تولید در این خصوص، نقش محوری دارد.»

طبرسی همچنین از سرمایه‌گذاران به عنوان تلاش‌گران عرصه تولید نام برد و تصریح کرد: سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار، دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و باید این دو را در افکار عموم از هم تفکیک کرد، زیرا سرمایه‌گذار سفره خود را برای رونق اقتصادی جامعه و اشتغال‌زایی پهن می‌کند.

وی یادآور شد: فرهنگ تجلیل از سرمایه‌گذار و تفکیک سرمایه‌دار با سرمایه‌گذار در جامعه باید نهادینه شود و همه وظیفه دارند برای حمایت از سرمایه‌گذاران تلاش کنند چرا که تولید ملی در چنین فضایی تقویت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین بر تشکیل کمیته ویژه تحقق شعار امسال رهبری در سطح استان با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اقتصادی و صنعتی مازندران تأکید کرد و گفت: «این کمیته باید در زمینه تقویت فعالان تولید استان و حل مشکلات و موانع پیش روی تولید، تلاش کند.»

نماینده ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: در سال تولید ملی توجه بیشتر ما در مازندران باید به بخش کشاورزی سوق داده شود و مسئولان و برنامه‌ریزان باید برنامه مناسب با نیازهای کشاورزی استان تهیه کنند و تلاش کنند صنعتی در مازندران شکل بگیرد که نیازهای بخش کشاورزی را تامین کند.

حمایت از تولید ملی محور تمامی برنامه‌های توسعه

سید علی‌اکبر طاهایی استاندار مازندران گفت: به برکت خون شهدا و رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب نیرنگ‌های دشمنان نظام مقدس اسلامی خنثی و به فرصتی برای خودکفایی و استقلال کشور تبدیل خواهد شد.

وی نامگذاری سال جاری به سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری را راهبردی عزت‌بخش برای سربلندی ایران اسلامی و زمینه‌ای برای گام نهادن در مسیر تعالی و توسعه اقتصادی خواند و عنوان داشت: تحقق عملی فرمان رهبری نیاز به بسیج ملی به ویژه عزم و اهتمام همه خدمت‌گزاران نظام به این امر مهم دارد.

طاهایی با تاکید بر فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد فرهنگ مصرف تولیدات داخلی برای حمایت از تولیدات ملی خواستار تأمل و تعمیق کارکنان ادارات به عنوان بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی در اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری و ارائه مشاوره‌های مستمر به مدیران در این موضوع شد.

وی گسترش و توجه به بخش کشاورزی در مازندران را یکی از نمادهای عملیاتی شدن این شعار دانست و تصریح کرد: تمامی برنامه‌های توسعه مازندران در راستای حمایت از تولید ملی دنبال می‌شود.

برنامه محوری، شرط موفقیت در تولید ملی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز گفت: تولید ملی و سرمایه‌گذاری و حمایت از کار با کم‌ترین نیاز به نظام سرمایه‌داری، اقتصاد را متحول می‌‌کند.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی اظهار داشت: نام‌گذاری سال 91 به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر فرزانه انقلاب، مدبرانه بوده که با هدف خنثی‌ کردن تحریم‌های دشمنان صورت گرفته است.

وی گفت: این نام‌گذاری‌ها یک نقشه راه است که کاملاً هدف‌گذاری شده و موضوعی مدیریتی تلقی می‌شود.

ابراهیمی ابراز داشت: حمایت از تولید بهترین شیوه برای مقابله با تحریم‌ها و محدودیت‌هایی‌ است که محور اصلی جهاد اقتصادی نیز به حساب می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: سال اصلاح الگوی مصرف،‌ سال جهاد اقتصادی و بالاخره سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نشان‌دهنده سیر منطقی نام‌گذاری‌ها بوده و اگر مسئولان با جدیت برنامه فوق را سرلوحه کارهای خود قرار داده و مردم نیز حمایت لازم را داشته باشند، به طور قطع سرانجام این راه توسعه و سربلندی ایران اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: می‌توان تحریم را به فرصت تبدیل کرد و شرایطی را فراهم آورد که کالاهای تولید داخلی با نگاه صادراتی و حضور در بازارهای جهانی تولید شوند و با استفاده از آنها بتوان تحریم را دور زد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نیز باید مردم را به خرید کالاهای ایرانی تشویق کنند ضمن اینکه تشکل‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز باید با قدرت وارد عرصه شده و هر جا که به حقوق مصرف‌کننده اجحاف شود، وارد عمل شوند.

وی در پایان اذعان داشت: باید در تولید محصولات داخلی رضایت مردم را جلب کرد تا دیگر خرید کالای ایرانی به یک فرهنگ تبدیل شود.

ابراهیمی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های مازندران در حوزه اقتصاد تصریح کرد: تلاش برای به فعل رساندن این ظرفیت‌های بالقوه امروز یک تکلیف شرعی است که می‌تواند اقتصاد استان را متحول سازد.

وی برنامه‌محوری دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات تولیدی را شرط موفقیت در تحقق استراتژی تولید ملی عنوان کرد و بر اهتمام همگان به این مهم تاکید کرد.

مدیریت برنامه محور مهم‌ترین نیاز تحقق تولید ملی

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به‌نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: به اعتقاد من برای تحقق اهداف عالیه مترتب بر استراتژی سال جاری که عموما ناظر بر حوزه‌های اقتصادی است باید برنامه‌ای عملیاتی و کاربردی تدوین شود.

محمد دامادی تصریح کرد: تولید ملی به‌عنوان یک سیاست اقتصادی راهبردی که ریشه در فرهنگ غنی اسلامی دارد یکی از نیازهای اساسی جامعه ما در شرایط کنونی است.

وی گفت: نگاهی به شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل و تنش‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد که استقلال اقتصادی در راستای استراتژی توسعه اسلامی یکی از نیازهای کلیدی جهان اسلام است.

دامادی با تمجید از آینده‌نگری رهبر معظم انقلاب گفت: بررسی اجمالی موضع‌گیری‌های خصمانه دشمنان و معاندان نظام اسلامی در سال‌های اخیر و به‌ویژه در مقوله پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که تولید ملی مؤثرترین استراتژی برای خنثی‌سازی توطئه‌های متعدد غرب علیه نظام اسلامی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از موقعیت ممتاز، حساس و ژئوپلتیک ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه تصریح کرد: واقعیت این است که جهان غرب به‌درستی دریافته است که بدون ایران هیچ یک از الگوهای مورد نظر آنان در منطقه قابلیت تحقق و اجرا را نخواهد داشت و حذف ایران از معادلات منطقه‌ای و جهانی خسارت‌های زیادی را برای جهان غرب در پی خواهد داشت.

دامادی خاطر ‌نشان کرد:‌ در حالیکه در چند سال اخیر فشار تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه نظام اسلامی شدت یافته است، اما عزم ملت هوشمند ایران تحت زعامت رهبر فرزانه انقلاب دشمنان را به زانو درآورد.

وی با تاکید بر ضرورت هوشمندی آحاد ملت ایران در فرآیند تحولات ملی و منطقه‌ای گفت: استفاده از همه ظرفیت‌ها، اهتمام به بهره‌وری بهینه از منابع موجود، برنامه‌محوری و پرهیز از هرگونه تنش در فضای سیاسی کشور و همچنین حرکت در مسیر رهبری و حمایت از دولت خدمتگزار از جمله مؤلفه‌هایی است که مانند گذشته تضمین منافع ملی ما را در پی خواهد داشت.

دامادی در پایان تاکید کرد: تولید ملی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و راهبرد استراتژیک سال 1391 باید در دستور کار همه مسئولان قرار گیرد.

دامادی با اشاره به ظرفیت بالای استان مازندران در تولید ملی گفت: مازندران به تنهایی قادر به تامین بخش زیادی از نیازمندی‌های کشور است البته اگر برنامه‌ای مدون برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان وجود داشته باشد.

وی روزمرگی را عامل مهم عقب‌ماندگی استان در سالیان گذشته دانست و خاطر نشان کرد: تحقق اهداف راهبردی سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز در گرو همت مدیرانی متعهد و البته متخصص است، مدیرانی که ضمن دارا بودن سجایای دینی و اخلاقی که پیش‌شرط تصدی مسئولیت‌ها در نظام اسلامی است از تخصص کافی و مرتبط با حوزه مدیریتی خویش نیز برخوردار باشند تا ضمن وقوف کامل بر اهمیت و احساس مسئولیتی که بر عهده می‌گیرند، بتوانند در پرتو برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از همه ظرفیت‌ها در فرایند توسعه استان مؤثر واقع شوند.

دامادی خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین عناصر تحقق اهداف تولید ملی اقتصادی پویاسازی دستگاه‌های اجرایی، اهتمام به مدیریت برنامه محور و حذف مدیران ناکارآمد، غیرخلاق و غیرهمسو با سیاست‌های نظام است.

وی افزود: این مسئله به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه در فرآیند تحقق اهداف بلند تولید ملی باید به دور از هرگونه شتابزدگی و حب و بغض سیاسی در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گیرد، چرا که تداوم حضور مدیرانی که در شرایط عادی نیز در عمل به وظایف سازمانی خود و حتی جذب اعتبارات تخصیصی ناتوان هستند بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تحقق راهبرد تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی محسوب می‌شوند.

با عنایت به فرض‌های گفته شده باید گفت: با گذشت 9 ماه از سال هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌ای برای سال تولید ملی ارائه نکردند و هنوز اولویت‌های عملیاتی سازمان‌های مختلف تعریف نشده است.

آنچه مسلم است در چنین شرایطی نمی‌توان به تحقق اهداف بلند سال تولید ملی امیدوار بود. از این‌رو ضمن تاکید بر ضرورت تمهید شرایط برای مشارکت هوشمندانه و فعالانه آحاد اقشار و لایه‌های مختلف جامعه در فرایند تحقق اهداف تولید ملی پیشنهاد می‌شود به منظور انسجام در برنامه عملیاتی سال تولید ملی کارگروه یا دبیرخانه‌ای مستقر در استانداری مازندران کیفیت برنامه‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی، میزان پیشرفت و چالش‌های فرارو را بطور مستمر آنالیز و  تحلیل کند تا در پرتو برنامه‌ای مدون و کارشناسی شده منویات مقام معظم رهبری در موضوع سال جاری قابل حصول باشد.

==================

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

انتهای پیام/2296/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول