اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم:

مداخله در امور سوریه مغایر قوانین سازمان ملل است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با بیان اینکه غرب برای منافع خود سیاست‌های دوگانه‌ای دنبال می‌کند، گفت: مداخله در امور سوریه مغایر قوانین سازمان ملل است.

مداخله در امور سوریه مغایر قوانین سازمان ملل است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی مشهدی در نشست بررسی مسائل سوریه در نگاه بین‌الملل که در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: بعضی مسائلی که در حقوق بین‌الملل اتفاق می‌افتند به مثابه یک کارگاه تجربه حقوقی هستند، کارگاهی که ما می‌توانیم بسیاری از مفاهیم سنتی و مدرن حقوق بین‌الملل را در میدان عمل مشاهده کنیم.

وی عنوان کرد: مسئله سوریه که چندی است جزو مسائل روز سیاست بین‌الملل مطرح شده دیدگاه‌های متعددی را در کنار هم قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم ادامه داد: در زمینه سوریه حداقل پنج مفهوم حقوق بین‌الملل از جمله اصل سنتی «عدم مداخله»، «احترام به حاکمیت دولت‌ها» و «موضوع حقوق بشر» و ... مطرح است.

دبیر نشست بررسی مسائل سوریه در نگاه بین‌الملل افزود: در قضیه مشابهی مانند سوریه جامعه بین‌الملل از دولت حمایت می‌کند و در یک قضیه دیگر از جمله سوریه، جامعه بین‌الملل به نفع معترضان عمل می‌کند. این دوگانگی اهمیت بحث در ارتباط با مسئله حقوق بشر را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که غرب برای رسیدن به منافع خود سیاست‌های دوگانه‌ای را دنبال می‌کند.

مشهدی اذعان کرد: «شناسایی دولت و مسئولیت بین‌المللی اقدامات گروه‌های مخالف» چهارمین موضوعی است که در زمینه سوریه نیازمند بررسی است.

وی ادامه داد: مسئله پنجم در این زمینه «توسل به زور» است، اینها جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمینه سوریه قابل تأمل هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با بیان اینکه مداخله در امور داخلی کشورها به موجب بند هفت ماده دو منشور ملل متحد ممنوع شده است، گفت: با توجه به دخالت در امور سوریه، این سئوال پیش می‌آید که آیا مداخله کشورهای غربی و عربی در امور داخلی یک کشور تا چه اندازه با این اصل قابل انطباق است و آیا توسل به زور و مداخله در امور داخلی کشورها روش مناسبی برای تضمین حقوق بشر است؟

وی گفت: موضوع مهم دیگری که در ارتباط با مسئله سوریه مطرح است وضعیت گروه‌های مسلح و شورشیان است. مسئولیت بین‌المللی این گروه‌ها و شناسایی آن‌ها از موضوعات مهمی است که همواره مدنظر جوامع مختلف بوده و الان ما شاهد هستیم که 120 کشور در مراکش اقدام به شناسایی شورشیان سوریه کرده‌اند.

انتهای ‌پیام/2258/م/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول